اخبار استان ها

برنج «لنجان» جایگزین ندارد/ برندسازی در دستور کار

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، از اصفهان، مجتبی ادیبی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سده لنجان معروف به شهر آب و آیینه، علم و الفت، مهد وزنه برداری ایران و برنج است.

وی افزود: شاید این موفقیت در امور ورزشی در کنار اشتغال آنها به ورزش از گذشته های دور ناشی از پیشینه سخت کوشی مردم شهر در کشاورزی نیز باشد.

با بیان اینکه رسول معتمدی، رشید شریفی، ایرج معینی و غیره از وزنه برداران مطرح این شهر هستند، تاکید کرد: بر این اساس با جدیت پیگیر هستیم تا پایتخت وزنه برداری را به اسم این شهر ثبت کنیم.

رئیس شورای شهر سده لنجان با تاکید براینکه برنامه ها در دوره ششم شوراها، بر اساس زمان بندی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برنامه ریزی شده است، در ارتباط با کشاورزی در این منطقه تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که دشت سده لنجان پست است و حالت آبرفتی و جلگه‌ای دارد و زاینده رود از مرکز آن می گذرد به همین دلیل زمینهای این دشت به جز برنج برای کاشت محصولات دیگر چندان مناسب نیست.

وی اضافه کرد: مطابق نظر کارشناسان برنج لنجان آب چندانی استفاده می کند و بررسی دبی آب در پایان جلگه نشان می دهد که جریان آب چندان کاهش نیافته است.

رئیس شورای شهر سده لنجان در ارتباط با شایعات سالهای گذشته یعنی کاشت برنج با پساب گفت: آبیاری برنج لنجان را نمی توان با غیر از آب جاری زاینده رود و یا چاه های مجاور انجام داد ضمن اینکه نظارت در این ارتباط از آغاز تا برداشت محصول انجام می شود، برنج لنجان برخلاف برخی گونه‌های برنج در دیگر استان‌های کشور، از قدیم معروف به کم آب‌بری بوده است و این دلیل دیگری است که کشت جایگزین ندارد و برای منطقه ما به نوعی بهترین کشت نیز محسوب می‌شود.

وی گفت: مراحل کاشت، داشت و برداشت برنج سده لنجان به شکل سینه به سینه نقل شده است که این روند در موزه برنج این شهر موجود است.

ادیبی گفت: برنج لنجان از سال‌های دور به عنوان یکی از برنج‌های مرغوب و خوش پخت کشور شناخته می‌شود اما در کنار برندهای دیگر ما نتوانستیم برند خود را به دلایل مختلف به ویژه برخی شایعات اشتباه به درستی مطرح کنیم، لازم است بازارچه‌ها و میادینی در سطح شهر سده لنجان ایجاد کنیم تا هم این برنج به شکل یک جا از کشاورزان خریداری و در زمینه معرفی و برندینگ آن نیز اقداماتی انجام شود.

به دنبال عوارض آلایندگی نیستیم

وی بیان کرد: در شورای شهر باید به این نکته توجه کنیم که در ردیف‌های درآمد شهری عوارض آلایندگی وجود دارد اما مجموعه مدیریت شهری ما دنبال عوارض آلودگی نیست، مطالبه ما همیشه حذف آلایندگی صنایع بوده است تا از هوا و زمین پاک استفاده کنیم.

رئیس شورای شهر سده لنجان ادامه داد: ما به ویژه از صنعت ذوب آهن این مطالبه را داشتیم و آنها به دنبال این هستند که آلایندگی را به حداقل برسانند و در این مسیر حرکت کنند.

۴۸

منبع خبر : خبر آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا