اخبار استان ها

مساله آب اصفهان روی میز رییس جمهور

سیدرضا مرتضوی، روز دوشنبه در گردهمایی شهرداران اصفهان در شورای سازمان همیاری شهرداری های استان اظهار داشت: طرح کمبود آب اصفهان در سطح ملی، دستاورد مُبارکی در این حوزه محسوب می‌شود و اکنون دیگر همه، مشکل اصفهان در بحث زاینده‌رود را می دانند.

به گفته وی، کمبود آب و خشکی زاینده‌رود اصلی‌ترین مساله استان است و از ابتدا نیز می‌دانستیم که کمبود آب، جریان نداشتن زاینده‌رود و فرونشست زمین چالش‌های اصلی ما در استان است از همین رو ماموریت اصلی خود را در زمینه همین چالش‌ها ترسیم کردیم.

وی با بیان این که از ابتدای احراز مسوولیت در استانداری بخش قابل توجهی از وقت ما صرف موضوع زاینده رود و فرونشست زمین شده است، ادامه داد: در شرایطی فعالیت خود را در استانداری آغاز کردیم که تجمعاتی از شهریور شکل گرفته بود و کشاورزان از بی عدالتی ها در توزیع آب به ستوه آمده بودند از همین رو عزم خود را جزم کردیم تا ارتباط بی واسطه و مستمری با ذینفعان، کشاورزان و کارشناسان برقرار کنیم.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه مطالعاتی که از دوران قبل در استانداری انجام شده بود یکی از پایه های این مسیر بود، اظهار داشت: با تشکیل قرارگاه آب، هر فردی که در حوزه آب و زاینده‌رود ادعایی داشت را وارد کردیم و گوش شنوایی بودیم برای هر کسی که نظری در این باره دارد تا در نتیجه آن به «بسته احیای زاینده‌رود» برسیم.

مرتضوی خاطرنشان کرد: بسته استخراج شده حاصل نظر کشاورزان، ذینفعان، مهندسان و دانشگاهیان است و تلاش کردیم تا بند بند این بسته را در مسیر قانونی خود دنبال کنیم.

وی، مدیریت مصارف و منابع آب را از رویکردهای استانداری دانست و گفت: در بحث مصارف و منابع شفاف سازی ویژه ای صورت گرفت بطوریکه از سطح وزارت نیرو، وزارت کشور و رییس جمهور همه می دانند در حوزه منابع و مصارف اصفهان چه وضعیتی وجود دارد و همه آگاه هستند که نزدیک به یک میلیارد مترمکعب کمبود آب در منابع نسبت به مصارف ایجاد شده داریم و این عدد بزرگی است.

استاندار اصفهان ادامه داد: در پنج محور مدیریت مصرف، مدیریت پساب، ساماندهی زاینده‌رود و کنترل برداشت های غیرقانونی، تغییر الگوی کشت و تامین آب، برنامه‌ریزی جامعی صورت گرفت و با تمام توان به دنبال عملیاتی شدن اهداف خود هستیم.
وی با اشاره به راهکارهای تامین آب برای استان افزود: ما نمی توانیم سالیانه یک میلیارد کمبود مصرف آب را با مدیریت مصرف جبران کنیم و بطور قطع باید تامین آب ویژه‌ای در حوضه زاینده رود اتفاق بیفتد تا چالش ها کمتر شود. لذا در چند بخش تلاش شد تا روی موضوع تامین آب کار شود که یکی از این کارها که در ایام اخیر با جدیت پیگیر آن بودیم، تامین آب از خلیج فارس است.

مرتضوی افزود: از دوره قبل تامین آب از خلیج فارس در دستور کار قرار داشت اما این کار در حد مطالعات و با هدف استفاده استان از یک آبگیر مشترک با سایر استان‌ها بود و در زمینه عملیات میدانی، اخذ مجوز و برداشت پیش نرفته بود اما با برنامه ریزی صورت گرفته توانستیم مجوز یک مسیر مجزا را برای اصفهان اخذ کنیم و اکنون استان ما مجوز یک آبگیر مستقل را اخذ کرده است.

وی بیان کرد: آبگیر قبلی که اصفهان می کوشید از آن بهره مند شود در دست دیگران بود و به اصطلاح شیر فلکه آن در دست ما نبود یعنی ما دوباره پایین دست بودیم و همه مخاطرات استان در گرو تصمیمات دیگران قرار می گرفت که این کار اصفهان را برای ده ها سال خریدار آب دیگران و درگیر حواشی مختلف می‌کرد.

استاندار اصفهان اضافه کرد: در این راستا جلسات بسیاری برگزار و حتی گرفتار برخی حواشی بخاطر پافشاری بر حفظ منافع پایدار استان شدیم اما در نهایت یک مسیر مجزا از منطقه “سیریک” به اصفهان اختصاص یافت و مجوز بهره‌مندی استان به ۴۰۰ میلیون مترمکعب افزایش یافت، مطالعات مسیر انجام و مجوزات لازم اخذ و نهم شهریور نیز این مسیر کلنگ زنی شد و در حال حاضر ۸۰ کیلومتر در آن  پیش رفته ایم.

وی عنوان کرد: تصور اولیه این بود که عملیات اجرایی تا منطقه سیرجان، منطقه‌ای که مقرر بود آب را به استان به فروش برساند، سه ساله انجام شود اما درحال حاضر با سرعتی که پروژه در حال پیشرفت است تخمین می زنیم این کار در یک سال و نیم به انجام برسد و امیدواریم بتوانیم تا بهمن سال آینده بخشی از آب خلیج فارس را از طریق شبکه ای که تا سیرجان کشیده شده است به استان انتقال دهیم و دوسال بعد آب را از سیریک با ظرفیت مشخص (در گام اول ۲۰۰ میلیون متر مکعب و در گام دوم ۴۰۰ میلیون) به اصفهان منتقل کنیم.

انتقال آب از منابع جنوب استان
استاندار اصفهان، فعالیت های انجام شده در زمینه تامین آب از جنوب استان را نیز مطلوب دانست و گفت: نزدیک به دو میلیارد متر مکعب آب از استان ما خارج می شود و از گذشته زمینه استفاده از این آب در استان فراهم نبود لذا تلاش شد اجماعی صورت بگیرد و در جلسه ۲۷ مرداد طرح جامع انتقال آب به اصفهان به تایید و تصویب رییس جمهور رسید و مقرر شد این عملیات در ۳۰۰ میلیون مترمکعب و ۲۶۰ میلیون متر مکعب در دو خط اتفاق بیفتد و بتوانیم از آب های جنوب استان در مناطق مرکزی ستفاده کنیم و شرایط را در حوضه زاینده رود بهبود بخشیم.

مرتضوی با اشاره به اینکه پروژه بهشت آباد مجدداً روی میز مدیریت استان آمده و مذاکراتی در این خصوص انجام شده است، گفت: تعامل با استان چهارمحال و بختیاری، یکی از محورهایی بود که از ابتدا در دستور کار قرار دادیم و معتقدیم مردمی که در دوران دفاع مقدس برای یکدیگر جان می دادند نباید با فضاسازی دشمن همدلی خود را فراموش کنند از این رو سعی کردیم با نگاه برادرانه موضوعات را به پیش ببریم.

وی در باره مدیریت مصرف آب بیان کرد: در سفر ریاست جمهوری برای تامین آب از سامانه دوم آبرسانی چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به استان اختصاص یافت که در تامین آب آشامیدنی ۵۸ شهر و ۳۸۰ روستای استان کمک رسان خواهد بود.

استاندار اصفهان با بیان اینکه ساماندهی برداشت های زاینده‌رود یکی دیگر از محورهایی بود که مورد تاکید قرار گرفت، اظهار داشت: برای نخستین بار است که در ماه های گذشته ابزار قانونی به کمک وزارت نیرو آمده است تا بتواند در برداشت ها کنترل داشته باشد. وزارت نیرو به ما قول داده در بازه چهار تا پنج ماهه کل مسیر را در استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری مجهز به کنتور هوشمند کند تا بتوانیم با برنامه‌ریزی هایی به برداشت ها قانونی برسیم.

وی یادآور شد: برای موضوع تغییر الگوی کشت نیز تصمیمات و فعالیت‌های خوبی انجام و زمینه های استفاده از تسهیلات بانکی و پشتیبانی های وزارت جهاد کشاورزی فراهم شده است.

ستاندار اصفهان افزود: سال گذشته در کنار همه این فعالیت‌ها، سعی کردیم حقابه کشاورزان شرق و غرب استان که (دارای حقابه بودند) در چند مرحله هرچند(جزئی و بخشی) تامین شود، امسال نیز پرداخت ها انجام شد و در ادامه نیز پرداخت هایی انجام خواهد شد و همچنین در پنج مرحله بازگشایی رودخانه را برای کشت کشاورزان داشتیم و در پنج نوبت به کشاورزان شرق و غرب آبرسانی صورت گرفت.

مرتضوی تصریح کرد: بدنبال این هستیم تا با یک برنامه‌ریزی جامع حداقل هایی را برای رفع دغدغه کشاورزی استان فراهم کنیم کمااینکه بیش از ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب در سال گذشته برای کشاورزی و محیط زیست رهاسازی شد که این عدد قابل توجهی است.

وی یادآور شد: نگفتن این فعالیت ها تصوراتی را ایجاد می کند که در حوزه آب کاری انجام نشده در حالی که مجموعه استانداری، شرکت های تخصصی و سازمان های مربوطه وقت ویژه ای را در حوزه آب صرف کرده اند و روزی نیست که بخشی از وقت و جلسات ما به بحث مدیریت و تامین آب برای استان اصفهان نگذرد.

منبع خبر : تابناک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا