اخبار استان ها

ضرورت ایجاد صندوق تفریح و نشاط در اصفهان

 مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در نخستین جلسه کمیته تخصصی گردشگری به منظور بازنگری، تدقیق و تکمیل برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵، اظهارداشت: کارگروه گردشگری چندماهی است که به طور خاص کار خود را آغاز کرده و جلسات آن به طور مداوم درحال برگزاری است. حوزه گردشگری به لحاظ تم و موضوعات با سایر حوزه‌های شهرداری تفاوت‌هایی دارد که آن نیز ساختار چندپاره آن است، بدین معنا که نمی‌توان پیرامون موضوعات گردشگری یک متولی خاص را مورد سوال در حوزه عملکردی قرار داد.

وی با بیان آنکه در معاونت شهرسازی به سبب عدم وجود ساختار ویژه با مشکلات مواجه بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: نسبت به این اقدام با همراهی مناسب اعضای شورای ششم، به واسطه مصوبه‌ای که شهردار محترم در شورای پیشین تکلیف کرده بود با چند گزینه پیرامون موضوع مدیریت بافت به تصمیم و نتیجه رسیده‌ایم.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: با همکاری اعضای محترم شورای اسلامی شهر معین شد که در ۳ سطح ارتقاء نگاه پیمانکاری به کارفرمایی در حوزه فعالیت‌های سازمان درخصوص موضوعات نوسازی به منظور پروژه‌های عمرانی، نظارت بر ضوابط و بحث حریم‌ها و محدوده‌های بافت تاریخی، اداره بافت تاریخی در معاون شهرسازی ایجاد شود.

وی گفت: در ساختار و پهنه‌بندی مناطق، بازنگری به لحاظ موضعی و پهنه‌ای با نگاه تجمیع پهنه‌های تاریخی موضوعات لازم پیش رفته است، که این بخش به مسئولیت شهرداری در قبال مردمی که علاقه‌مند به ورود در این حوزه‌ها هستند باز می‌گردد.

نباتی‌نژاد با بیان آنکه پیشران توسعه از جمله دیگر مواردی است که شهرداری به آن ورود پیدا کرده، بیان کرد: در هر صورت باید جذب سرمایه صورت می‌پذیرفت و ضروری بود که توسعه زیرساخت‌ها را با اقدامات تسهیلگرانه پیگیری می‌کردیم. برخی مواقع بعضی موضوعات نیازمند توجه ویژه است که در این صورت ورود شهرداری و مدیریت شهری به موضوعات احساس می‌شود که پیرو آن می‌توان در طی سالهای آتی به پایداری قابل توجه دست یافت.

وی با اشاره به بیش از یک دهه فعالیت شرکت توسعه سیاحتی سپاهان و مدیریت پهنه‌محوری همچون ناژوان در طول ۲ دهه، اظهارداشت: همه این موارد نشان از چندپارگی در ساختار دارد و هنگامی که این موضوع وجود داشته باشد، مقداری سیاست‌‌گذاری‌های کلان دستخوش تأمل و کاهش بهره‌وری قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: ما با ۲ بال حرکت می‌کنیم و به مقصد خودمان می‌رسیم که این مقاصد شامل اعتماد عمومی و رضایت ذی‌نفع و دیگری عرصه بهره‌وری است. اگر این موارد را در عرصه‌های مختلف و تمامی فرایندها به صورت متوازن ارتقاء دهیم هر روز به افق‌های ذهنی‌مان نزدیک‌تر می‌شویم.

 

 

ضرورت امیدآفرینی با پیگیری هویت‌بخشی در عرصه‌های گردشگری، تفریح و نشاط در جامعه

سعید ساکت رئیس کمیته گردشگری بازنگری برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵، در نخستین جلسه کمیته تخصصی گردشگری به منظور هم‌اندیشی بازنگری، تدقیق و تکمیل برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ در تشریح این کمیته تخصصی، اظهارداشت: خوشبختانه در این برنامه، مسیر و ریل‌گذاری خوبی انجام شده و این اتفاقات به شایستگی می‌تواند آینده و مسیر شهر را تبیین و ترسیم کند. امیدواریم شهروندان عزیز اصفهان و کسانی که این شهر را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند از نعمات و اثرات این برنامه‌‌ریزی بهره‌مند شوند.
وی هوش را محصول کار تیمی توصیف کرد و خاظرنشان کرد: به طور کلی هوش به عنوان یک خصیصه فردی شناخته نمی‌شود بلکه محصول کار تیمی است و کسانی که کار تیمی انجام می‌دهند، باهوش‌تر هستند و فکر می‌کنم اساس و بنیان شکل‌گیری سلسله‌نشست‌های هم‌اندیشی بازنگری، تدقیق و تکمیل برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ همین موضوع است.
مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان با اشاره به شعار با هم بهتریم، ادامه داد: ما در شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان، شعار “با هم بهتریم” را به عنوان محور عملکرد خود قرار داده‌ایم چراکه معتقدیم هرجا با هم باشیم می‌توانیم اثربخش‌تر عمل کرده که این اتقاق موید این موضوع است که دانش و آگاهی بین افراد جامعه توزیع نمی‌شود بلکه مشترکاً استفاده می‌شود.

وی با بیان آنکه در سلسله ‌نشست‌های هم‌اندیشی برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ به دنبال انجام کار مشترک هستیم تا اتفاقات خوبی را در حوزه نشاط و سرگرمی در دیاری که به حق شایسته بهترین‌ها است رقم زنیم، پیرامون شاخصه‌های ارزیابی حال خوب و بد در بین مردم، تصریح کرد: در حوزه اقتصاد شاخصه‌هایی برای ارزیابی حال خوب و بد مردم همچون میزان تورم و سایر موارد در نظر گرفته می‌شود و گردشگری، تفریح، نشاط و سرگرمی یکی از مهم‌ترین این شاخص‌ها است که به صورت ویژه مورد توجه  بوده است.

ساکت با اشاره به آمار و بررسی‌های انجام گرفته بیان کرد: براساس بررسی‌هایی که چندی پیش آکسفورد اکونومیست از بین ۱۸۵ کشور و ۲۵ منطقه اقتصادی در ۵ قاره دنیا انجام داده، آنچه که در ردیف بدیهیات قرار گرفته، این است که از هر ۴ شغل در دنیا، به طور حتم یکی با حوزه تفریح و گردشگری مرتبط است که نشان از جایگاه ویژه این حوزه دارد.

وی ادامه داد: همچنین در دنیا ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) به این حوزه اختصاص دارد اما در کشور ما طی سالهای اخیر از هر ۱۰ الی ۱۲ شغل یکی با حوزه گردشگری مرتبط است و ۳ الی ۵ درصد تولید ناخالص داخلی ما به این صنعت مربوط می‌شود که این موضوع بیانگر آن است که باید در حوزه گردشگری ظرفیت‌هایی وجود داشته باشد تا بتوان از آن بهره برد و به آن توجه کرد.
رئیس کمیته گردشگری بازنگری برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ با اشاره به اهمیت آینده‌نگری و امیدواری در جامعه، اظهارداشت: همانطوری که در بیانات مقام معظم رهبری نیز مورد تاکید است، موضوع امید‌آفرینی یک شاخصه بسیار جدی است و من فکر می‌کنم رگه‌ها، اثرات و تاثیرگذاری هویت‌بخشی توجه به عرصه گردشگری و حوزه تفریح و نشاط را می‌توان در این رویکرد به شایستگی دنبال کرد.

وی افزود: می‌توان با حرکت امیدبخش، حال مردم را بهبود بخشید و حتی به اقتصادی متعالی‌تر از آنچه که اکنون با آن مواجه هستیم دست یافت. امیدواریم با اتفاقاتی که در کمیته پیشران و برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ و کارگروه‌‌های آن روی می‌دهد، بیش از پیش به این رویکرد نزدیک شویم.
ساکت پیرامون محورهای حیاتی در توسعه گردشگری گفت: طی جلسات و برنامه‌ریزی‌های مختلف و متعددی که انجام شد، به این نتیجه رسیده‌ایم که ۳ محور اساسی می‌تواند به حال خوب گردشگری اصفهان کمک جدی داشته باشد؛ تمرکز بر زیرساخت‌ها، توجه به جذب سرمایه‌گذار که خود می‌تواند فصل‌الخطاب توسعه گردشگری باشد و البته رویدادها و اتفاقاتی که در پیرامون این حوزه می‌تواند روی دهد.

وی تصریح کرد: این ۳ محور مورد بحث و بررسی قرار گرفت که بحث تاب‌آور ساختن اقتصاد حوزه گردشگری، تفریح، نشاط و سرگرمی تأکیدی است که در این مورد وجود دارد که امیدواریم از این پس نگاهی ایجاد شودکه گردشگری ما در برابر موضوعاتی همچون تغییرات اقلیمی، اتفاقاتی مثل کرونا و غیره تاب‌آور شود؛ همچنین به نظر می‌رسد پایگاهی که خبر خوب و مثبت منتشر کند و نقاظ قوت و شاخص اصفهان را در صدر اخبار خود قرار دهد جزء بدیهیات است.

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی وورزشی سپاهان شهرداری اصفهان از جنس تعامل و نگاه همراهانه مدیران و کارشناسان معاونت پژوهش و برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان در این رویداد تشکر و قدردانی کرد.

شناسایی ۷۰۰۰ هزار عنوان مسئله از طریق سامانه ۱۳۷ شهرداری اصفهان

سعید ابراهیمی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان در تشریح در نخستین جلسه کمیته تخصصی گردشگری به منظور بازنگری، تدقیق و تکمیل برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵، اظهارداشت: در کمیته تخصصی گردشگری به دنبال آن هستیم که شبکه مسائل توسط کارشناسان و متخصصان این حوزه شناسایی شود تا بتوان پیرو آن راهکارهای مناسبت پیرامون آن پیگیری و دنبال شود.

وی پیرامون کمیته‌هایی که تاکنون برگزار شده است، بیان کرد: تاکنون کمیته ترافیک، عمران، خدمات‌شهری و شهرسازی، برنامه‌ریزی و پژوهش و کمیته هوشمندسازی و تحول برگزار شده است. همچنین کمیته ارزش ضمن برگزاری جلسات آن، در بخش راهکارها در ۷ ارزش که به طور کامل به صورت فرایند علمی دنبال شده، به عنوان خروجی دست یافته است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی افزود: مسئولیت‌پذیری و تلاش جهادی، عدالت‌محوری و نیک‌نامی، حفظ کرامت انسانی، شفافیت و فسادستیزی، امانت‌داری، پاسداشت هویت تاریخی و دینی به عنوان ارزش از این کمیته‌ استخراج شده است. این ارزش‌ها ارکان نظام برنامه‌ریزی راهبردی هستند و در آنجایی که موارد در تضاد با یکدیگرند این ارزش‌ها هستند که راه‌گشا می‌شوند.

وی با بیان آنکه تاکنون تمامی اطلاعات ۳ سال گذشته سامانه ۱۳۷ مورد بررسی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: پیرو بررسی‌های صورت گرفته ۷۰۰۰ هزار مسئله شناسایی شده که در بین کمیته‌های مختلف شکسته و پخش شده است. خیلی از مواردی که در کمیته‌ها ارائه می‌شود با وجود آنکه ممکن است مطالب ضعیفی باشند اما حقیقت بوده و از طریق فرایند علمی به دست آمده است.

منبع خبر : تابناک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا