اخبار استان ها

جزئیات سفر مسئولان اصفهان به روسیه اعلام شد

استاندار اصفهان در خصوص جزئیات سفر هیئت سیاسی_تجاری به روسیه و دستاوردهای این سفر برای مردم استان، بیان کرد: آیت الله رییسی، رییس جمهور ایران و رییس جمهور روسیه بر توسعه روابط میان دو کشور تأکید دارند و این روابط در سال‌های اخیر و با توجه به پیمان شانگهای و سفر اخیر رؤسای جمهور دو کشور گسترش یافته است.
سیدرضا مرتضوی ادامه‌ داد: یکی از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران حضور گسترده و با دوام در بازار کشورهای همسایه است. از این رو می طلبد که استان‌ها به عنوان بازیگران این عرصه نقش خود را به درستی ایفا کنند. این سفر نیز در همین راستا برنامه ریزی شد.
مرتضوی با اشاره به پیوند خواهرخواندگی میان اصفهان و سن پترزبورگ، خاطرنشان کرد: این پیمان خواهرخواندگی زمینه انتقال تجربه در حوزه صنعتی، تجاری و اقتصادی، مدیریت شهری و زیرساخت‌ها، انتقال تجربیات علمی و فرهنگی افزایش سطح مبادلات را فراهم کرده است.
استاندار اصفهان افزود: از این رو کشور روسیه تصمیم داشت در شهرهای مسکو و سن پترزبورگ میزبان هیئت تجاری اصفهان باشد. برای این سفر که از ماه ها قبل برنامه ریزی و بعضاً به دلیل مشغله کاری لغو شده بود بخش دولتی و خصوصی وارد عمل شدند.
وی عنوان کرد: نهایتا همراه با هیئت سیاسی_ تجاری اصفهان، دوشنبه هفته گذشته با هدف باز کردن مسیر روابط و افزایش سطح همکاری‌ها با روسیه به این کشور سفر کردیم.
استاندار اصفهان با اشاره به اینکه در این هیئت از حوزه جهادکشاورزی، میراث فرهنگی و گردشگری، شهرک علمی تحقیقاتی، دانشگاه اصفهان و … حضور داشتند، گفت: در نخستین جلسه برای برپایی نمایشگاهی منطقه‌ای برای توزیع کالای ایرانی در مسکو اعلام آمادگی کردیم که مشابه سایر کشورهای منطقه تجاری، مذاکراتی برای این مجموعه نمایشگاهی برای عرضه کالا داشته باشیم.
مرتضوی افزود: نشستی باحضور سفیر جمهوری اسلامی در مسکو برگزار شد. این نشست با حضور بیش از ۴۰ فعال اقتصادی و دستگاه‌های اقتصادی برگزار شد و در آن بازرگانان و دستگاه‌های تخصصی نظرات خود را اعلام کردند همچنین این برنامه در تنظیم برنامه‌ها و اقدامات سفارت مؤثر خواهد بود.
وی تشکیل جلسه میان فعالان اقتصادی استان اصفهان با سفیر ایران در روسیه را برنامه دیگر هیئت سیاسی_تجاری به روسیه عنوان کرد و گفت: در این نشست صنعتگران و بازرگانان نظرات خود را مبنی بر انتظاراتی که از سفارتخانه داشتند اعلام کردند.
به گفته استاندار اصفهان یکی از رویکردهای جدی دولت گسترش دامنه فعالیت سفارتخانه‌ها از محل روابط سیاسی به روابط اقتصادی است.
وی در این راستا افزود: پشتیبانی سفارتخانه‌ها از حوزه تجارت اتفاقی بود که در مسکو رخ داد و اقدامات ویژه‌ای در این زمینه صورت گرفت، نشست در سفارتخانه ایران چهار تا پنج ساعت به طول انجامید و در آن محورهای مختلفی توسط تجار و بازرگانان مطرح و مقرر شد سفیر موضوعات مطرح شده را به طور ویژه و مستمر پیگیری و پشتیبانی کند تا به نتایج قابل قبولی دست یابیم.
دکتر مرتضوی در خصوص برنامه های روز دوم سفر بیان کرد: یکی از برنامه های این روز ملاقات و تبادل تجربیات صنعتگران اصفهانی با تجار روسیه بود.
وی ادامه داد: در این راستا در محل سفارت ایران در مسکو صنعتگران اصفهانی با تجار بنام روس جلساتی در زمینه انرژی و نیروگاهی، صدها اَبر فروشگاه، شرکت‌های هواپیمایی و قطعه سازی داشتند. بازرگانان اصفهان و تجار روس نیز در حوزه‌های بازرگانی، علمی و دانشگاهی و شهرک‌های فناوری دو کشور مباحث مفصلی را مطرح کردند و بین ۸۰ نفر از تجار و بازرگانان جلسات رو در رو تشکیل شد.
وی حوزه میراث فرهنگی و گردشگری را یکی از رویکردهای جدی و اساسی این سفر دانست و اظهار کرد: نشست بعدی با حضور تورگردانان و فعالان حوزه‌های فرهنگی و میراثی پترزبورگ برگزار شد زیرا این شهر تاریخی از تجربه‌های موفقی در جذب گردشگر برخوردار است و در ماه‌های گذشته ۲۷ تورگردانان این کشور در ایران حضور یافتند.
استاندار اصفهان ادامه داد: این تبادلات منجر به ارتقا سطح روابط گردشگری میان اصفهان و روسیه می شود. همچنین نشست دیگری با رؤسای دانشگاه این شهر برگزار و تفاهم‌نامه‌هایی بین دو مجموعه امضا شد از جمله در زمینه تبادلات دانشجو و برگزاری رویدادهای علمی که امیدواریم منشأ توسعه روابط بین دو استان باشد.
دکتر مرتضوی به امضای تفاهمنامه با شهرک فناوری سن پترزبورگ اشاره کرد و گفت: جلسه دیگری در دانشگاه هرزن و شهرک فناوری سن پترزبورگ با حضور رئیس دانشگاه اصفهان و شهرک علم و فناوری و دبیر کریدور اصفهان داشتیم که در آن تفاهمنامه‌هایی در زمینه تبادل دانشجو، استاد و انتقال علم و فناوری امضا شد.
وی با اشاره به دیدار با نماینده عالی دولت روسیه، بیان کرد: در این دیدار در حوزه‌های تجاری، صنعت و نوآوری و فعالیت‌های نمایشگاهی، شهرسازی و معماری، حفاظت از محیط زیست و مدیریت طبیعت، انرژی، فرهنگ، ورزش و علم و فناوری مذاکرات مؤثری انجام شد که در چهار محور نیز به امضای تفاهم نامه انجامید.
استاندار اصفهان همچنین از تشکیل کمیته مشترکی برای پیگیری تفاهم‌ها خبر داد و گفت: قرار است این برنامه‌ریزی در قالب کمیته مشترک در فضای مجازی انجام شود و در سفر آینده که میزبان مقامات روسی هستیم گره‌های باز نشده مورد ارزیابی قرار گیرد.
دکتر مرتضوی به نشست هیئت اعزامی اصفهان با رئیس مجلس قانونگذاری روسیه اشاره کرد و افزود: با توجه به شرایط اقتصاد کشور و تمرکز بر حجم تولید لازم است که به بازارهای جدید فکر کنیم و تنها در رقابت داخلی گرفتار نشویم.
وی ادامه داد: صنعتگران داخلی ظرفیت‌هایی برای تولید در اختیار دارند که در صورت برقراری راه‌هایی برای ارتباط با کشورهای منطقه، عضو پیمان‌های منطقه‌ می‌توانیم زمینه افزایش تولید و اشتغال در استان را فراهم کنیم.
مرتضوی خاطرنشان کرد: با توجه به روابط مساعدی که مسئولان دو کشور دارند و اقبال مناسبی که از سوی دولت‌ها وجود دارد ما نیز باید شأن و منزلت و کیفیت صادرات و بازار روسیه را حفظ کنیم تا برند ما به عنوان یک برند اطمینان بخش شناخته شود.
وی اقدامات انجام شده در این سفر را به کاشت نهال تشبیه کرد و گفت: این نهال باید فرصت رشد داشته باشد البته با توجه به حجم کار بخش‌های دولتی نگران اجرای توافقات در بخش خصوصی بودیم و به همین دلیل دفتری برای تسهیل روابط تجاری بین اتاق اصفهان و سن پترزبورگ شکل خواهد گرفت.
استاندار اصفهان پیگیری مصوبات سفر تا حصول نتیجه را دارای اهمیت دانست و اظهار کرد: در این راستا کمیته ای تشکیل شده است تا توافقنامه و مصوبات سفر را تا حصول نتیجه پیگیری کند تا از فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را ببریم و دچار فرصت سوزی نشویم.
وی یادآور شد: نگاه کشور روسیه به ایران بسیار مثبت و بازار آماده پذیرش کالای ایرانی است حال وظیفه ما در این شرایط بهره مندی از وضعیت فعلی و افزایش تعامل با کشور روسیه است تا به دستاوردهای قابل توجه برای مردم دست یابیم.

منبع خبر : تابناک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا