اقتصادیصنایع و شرکت ها

صنعت فولاد با مشکلات زیرساختی در حمل و نقل و عدم توازن در زنجیره مواجه است

محمدجعفر صالحی معاون خرید ذوب‌آهن اصفهان در کنفرانس بین‌المللی بررسی صنعت فولاد و مواد اولیه ( پلنکس ۲۰۲۲ )، از عدم تناسب زیرساخت‌های حمل و نقل کشور برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: هزینه مواد اولیه تاثیر بسیاری بر قیمت تمام‌شده محصول دارد و حمل و نقل نیز در هزینه مواد اولیه موثر است لذا مشکلات موجود در حمل و نقل باعث افزایش قیمت تمام‌شده محصول شده و مشکلات فراوانی برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

وی افزود: در بنادر نیز شرایط تخلیه و بارگیری و حمل و نقل مناسب فراهم نیست و حتی برای تولید فعلی نیز جوابگو نمی‌باشد. این امر در کنار مسائل مربوط به تحریم، هزینه‌های بسیاری را به تولیدکننده تحمیل می‌کند و ارز بر است.  


صالحی، روش نادرست قیمت‌گذاری در زنجیره فولاد را، یک مشکل اساسی  در صنعت فولاد کشور دانست و گفت: عملاً یک طرف زنجیره فولاد تحت فشار قرار گرفته و طرف دیگر به حال خود رها شده است، به همین دلیل به عنوان مثال قیمت سنگ آهن و شمش نسبت درستی ندارند.

معاون خرید ذوب‌آهن اصفهان، با اشاره به روند نزولی تولید فولاد دنیا گفت: در ایران شاهد افزایش تولید فولاد هستیم و در این شرایط با توجه به کم بودن مصرف فولاد، نباید مانع صادرات شد و به ویژه از اتخاذ تصمیماتی که بازارهای صادراتی را از دست ما خارج می‌کند، باید پرهیز کرد.

وی افزود: در تامین مواد اولیه از طریق واردات با مشکلات تحریم از جمله در بخش انتقال پول، بیمه و … مواجه هستیم با این وجود واردات مواد اولیه و تجهیزات انجام می‌شود، هرچند ریسک بالایی دارد.

صالحی با اشاره به عدم توازن در زنجیره فولاد گفت: بخش‌هایی از این زنجیره متورم شده است و به ویژه در بخش محصول مشکلات زیادی داریم که رفع این مشکلات در گرو چاره‌اندیشی جدی است.

معاون خرید ذوب‌آهن اصفهان گفت: با توجه به کاهش صادرات چین و اروپا، باید در افزایش ظرفیت‌های تولید فولاد با دقت عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه ذوب‌آهن اصفهان سالانه نیاز به ۶ میلیون تن مواد آهن‌دار دارد و تامین پایدار آن با مشکلاتی مواجه است گفت: اصلاح زیرساخت ریلی و سرعت سیر، کاهش توقف واگن‌ها، اصلاح نرم تخلیه و بارگیری در بنادر و از ملزومات اصلی بهبود شرایط تولید و صادرات است.

صالحی گفت: امیدوارم بیان این مشکلات‌، چاره‌اندیشی برای آنها را در پی داشته باشد تا صنعت فولاد کشور شرایط بهتری را تجربه کند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا