بازار‌های مالی ، بورس و بانکعناوین اخبار

چشم انداز بازار سرمایه در سال جاری/چه عواملی می‌توانند به رشد بازار کمک کنند؟

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ،محمد شکوری اظهارکرد: در مجموع در روند‌های صعودی و مثبت،‌ همواره طبیعی است که بازار اصلاح و نوسان داشته باشد، اما دلیل عمده این افزایش فشار فروش در بازار سرمایه این است که سرمایه‌گذاران از اهرم اعتبار استفاده می‌‌کنند در نتیجه زمانی‌که سهمی با اهرم بدهی خریداری می‌شود، ریسک سرمایه‌گذاری را به شدت افزایش می‌دهد. در نتیجه باعث می‌شود هنگامی که بازار روند صعودی خود را از دست می‌دهد و ضعیف‌تر می‌شود، فشار فروش بر بازار سرمایه افزایش پیدا کند و آن روند نزولی بازار شدت بیشتری بگیرد. در این میان یک عده از سهام‌داران سعی می‌کنند تا با کاهش ‌اعتبار بدهی‌ها، ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار را کمتر کنند.

این کارشناس بازار سهام تصریح کرد: اما چندین عامل بر رشد بازار اثر می‌گذارد. برخی از این عوامل به عوامل فاندامنتال که بر سودآوری شرکت‌ها تاثیر مثبت می‌گذارند، مرتبط است. بدیهی است اگر قیمت‌های محصولات جهانی رشد کند و روند آن ادامه داشته باشد،‌ باعث رشد بیشتر و سودآوری صنایع می‌شود زیرا بعضی از صنایع بورسی کشور کالا محور هستند و کاملا وابسته به نوسانات قیمت‌های جهانی هستند. پس طبیعی است که رشد قیمت‌ها موجب بهبود و سودآوری شرکت‌ها شده و باعث کاهش رکود می‌شود به دلیلی که تجربه نشان می‌دهد زمانی‌که قیمتی رو به افزایش است، سرمایه‌گذاران شروع به خرید می‌کنند تا مجبور نشوند با قیمت‌های گران‌تر بخرند.

او خاطرنشان کرد: به طور کلی این مسایل باعث می‌شوند تا دو اتفاق رخ دهد؛ اول اینکه با افزایش نرخ‌های فروش، سودآوری شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند و مساله بعدی با افزایش هیجانات بازارها هم فروش شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند که این دو عامل در کنار هم باعث می‌شود که شاهد باشیم در شرایطی فاندامنتال یک شرکت به طور کامل در مدت کوتاهی دگرگونی شود.

این فعال بازارسهام معتقد است: از سوی دیگر عوامل بیرونی همانند کاهش نرخ سود،‌ حضور سرمایه‌گذار خارجی عواملی هستند که منجر به افزایش عمق بازا‌ر می‌شوند و نقدینگی در بازار را بیشتر می‌کنند و به رشد بازار کمک می‌کنند. البته این در صورتی است که یک سری از سرمایه‌گذاران همچنان به برجام و دستاوردهای آن خوش‌بین نشدند و منتظرند که اتفاقاتی به خصوص در زمینه‌های گشایش‌های بانکی، نقل‌ و انتقالات پولی، بازگشایی‌ ال‌سی‌ها و دارایی‌های بلوکه‌شده و… صورت بگیرد و اعتماد سرمایه‌گذاران به این بازار را بیشتر کند.
شکوری گفت: اما به نظر می‌رسد با توجه به اینکه چشم‌انداز بازارهای موازی با این بازار آنچنان مثبت نیستند و بازدهی خیلی مثبتی برای آنها پیش‌بینی نمی‌شود، بدیهی است اقبال به سرمایه‌گذاری در بخش صنعت از طریق بورس بیشتر می‌شود.

منبع:اقتصاد نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا