اخبار استان هااصفهانعناوین اخبار

ادعای دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود، برگرداندن آب به رودخانه نیست

در نوزدهمین گپ و گفت صمیمانه با خبرنگاران بیان شد:

ادعای دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود، برگرداندن آب به رودخانه نیست

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: ادعای دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود، برگرداندن آب به رودخانه بلکه اقدامات ما ماهیتی فرهنگی دارد و جریان یافتن آب در این رودخانه متولی مشخصی دارد.

مجتبی شاهمرادی، در «نوزدهمین گپ و گفت صمیمانه با خبرنگاران» اظهار کرد: همه تلاش ما در دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود این است که این رود، زاینده‌رود ایران شود و همه کشور به‌زودی مطالبه این رود همیشه جاری را به‌عنوان میراث تاریخی داشته باشند.

وی بابیان اینکه یکی از سیاست‌ها پاسداری از هویت اصفهان در ابعاد مختلف است، تأکید کرد: یکی از ابعاد هویتی اصفهان زاینده‌رود است و اگر بخواهیم پاسدار خوبی برای این میراث باشیم، نیاز به جریان داشتن آب این رود داریم.زخم‌هایی که نبود آب این رود بر تن آثار تاریخی زده است شاهد این مدعا است که باید همه مطالبه گر جریان آب در زاینده‌رود ایران باشیم.

مسئله زاینده رود، مسئله فرهنگی است

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: دعواهای قومیتی و اظهارنظرها میان مسئولان درباره زاینده‌رود گواه این است که مسئله زاینده‌رود ریشه فرهنگی دارد. خط هویتی زاینده‌رود در اشعار شاعران و آثاری که وجود دارد، نشان می‌دهد بازیگر اصلی شدن اصفهان در پهنه و گستره ایران فرهنگی، به‌واسطه زاینده‌رود رخ‌داده است.

وی با اشاره به اینکه مسیر خوبی را برای ایجاد هم‌صدایی و همدلی در موضوع زاینده‌رود ایجاد کردیم، تصریح کرد: پرداخت فرهنگی و هنری و استفاده از ظرفیت هنرمندان در موضوع زاینده‌رود سیاست اصلی ما است و در جشنواره‌ها و رویدادها بخشی را به نام زاینده‌رود تعریف کردیم تا اولویت اصلی تصمیم گیران شود.

 نگرش امنیتی به فرهنگی در موضوع زاینده‌رود تغییر یابد

شاهمرادی یکی از دستاوردهای دبیرخانه فرهنگی را تغییر نگرش امنیتی به فرهنگی در موضوع زاینده‌رود دانست و ادامه داد: معتقدیم مسئله زاینده‌رود فراتر از مسائل امنیتی است و با گفتگو و تبادل‌نظر می‌توانیم بستر آرام مطالبات را شکل دهیم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: در مسیر اجرای این اقدامات راه پر سنگلاخ را تجربه کردیم تا نگاه به این مسئله تنش‌هایی را برای سایر استان‌ها ایجاد نکند.

وی بابیان اینکه در آغاز کار دبیرخانه از هنرمندان اصفهانی، چهارمحال و بختیاری و بزدی دعوت شد تا از نزدیک زاینده‌رود خشک را مشاهده کنند، گفت: یکی از اقدامات خوب جمع‌آوری و به نمایش گذاشتن اسناد تاریخی درباره زاینده‌رود است و در این راستا نمایشگاه عکس از دوره‌های حیات زاینده‌رود برپا شد، به همه مهمانان داخلی و خارجی نیز به‌عنوان هدیه مقداری از آب زاینده‌رود داده می‌شود و یادآور می‌شویم این آب مدت‌ها است در بستر زاینده‌رود جاری نیست

شاهمرادی افزود: در طول سال‌ها، اقدامات پژوهشی که انجام‌شده، نتیجه‌ای برای برگشت آب به زاینده‌رود نداشته است، شورای اسلامی شهر اصفهان در این راستا بودجه‌ای اختصاص و فراخوان داده است اما تاکنون طرحی تأثیرگذار که منجر به جریان دائمی آب در زاینده‌رود شود ثبت‌نشده است.

وی اضافه کرد: گام خوبی با طراحی جشنواره و همایش در این موضوع برای آینده برداشته‌شده است، تولیدات فرهنگی هنری، اردیبهشت‌ماه سال آینده مقارن با هفته اصفهان در قالب بسته‌های فرهنگی ارائه می‌شود.

معاون فرهنگی شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه ادعای دبیرخانه، برگرداندن آب به رودخانه نیست ادامه داد: اقدامات ما ماهیتی فرهنگی دارد و جریان یافتن آب متولی مشخصی دارد.

پرهیز از ارائه تصویری بزک‌کرده از اصفهان

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها تصویر خوب نه تصویری بزک‌کرده از اصفهان ارائه دهند، ادامه داد: مدیریت شهر توانسته درباره زاینده‌رود در حوزه فهم فرهنگی یک‌قدم جلوتر گام بردارد، روزی گفتن از زاینده‌رود سخت بود اما اکنون به‌سختی گذشته نیست.

شاهمرادی اظهار کرد: در سفر رئیس‌جمهور به اصفهان اتفاقی را رقم زدیم که نباید آن را دست‌کم گرفت، تابلوهای شهری به پیام‌ها با موضوع حقابه اختصاص یافت، امری که برای انجام آن ماه‌ها انرژی صرف کردیم و ساعت‌ها چانه‌زنی کردیم.

زاینده‌رود اولویت ملی شود

سعید امامی، رئیس دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود اظهار کرد: هدف از تأسیس دبیرخانه رفع موانع فکری و فرهنگی در جامعه درباره زاینده‌رود است، این جمع‌بندی که در شورای اسلامی شهر شکل گرفت برای پیگیری و مطالبه موضوع زاینده‌رود جای تقدیر دارد.

وی با تأکید. بر اینکه زاینده‌رود اولویت ملی شود، اصل مهم در فعالیت این دبیرخانه است افزود،: در لایه‌های مختلف و سطوح ملی فهم درستی از وضعیت زاینده‌رود وجود ندارد زیرا فضا غبارآلود است، اطلاعات درست منتقل نمی‌شود.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تأکید کرد: رسانه‌ها مهم‌ترین نقش را به‌عنوان پیشران اصلی در موضوع زاینده‌رود ایفا می‌کنند و همه به دنبال یک هدف هستیم و امیدوارم زاینده‌رود را به یک مسئله ملی تبدیل کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا