اخبار استان هااخبار روزاصفهانعناوین اخبار

در موضوع زاینده‌رود عدالت برقرار نیست

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان:

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان در بیست‌وسوم آذر_ در نوزدهمین گپ‌وگفت صمیمانه با خبرنگاران با تاکید بر اینکه مسئولان و رسانه‌ها باید کاری کنند که اعتلا و بزرگی ایران اسلامی رقم بخورد،ودر موضوع زاینده رود عدالت برقرار نیست  اظهار کرد: همه ما باید در راستای حقوق عامه مردم تلاش کنیم، البته معتقدیم که مطالبه حق همه است.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره اصفهان در دیدار با مردم به مناسبت روز اصفهان گفت: نکته دیگری باقی نمانده است که رهبری درباره اصفهان با آن بلاغت بیان نکرده باشند و هر آنچه حق اصفهان و در شأن این شهر بوده است را مطرح فرموده‌اند.

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به سخن رهبری مبنی بر ساخت مستند از ویژگی‌های اصفهان، تصریح کرد: از انجام مستندسازی توسط رسانه‌ها استقبال می‌کنیم.

وی تاکید کرد: ما تعصب قومی نداریم، اما آنچه اصفهان به عنوان ویژگی در طول تاریخ داشته است از زبان رهبری به عنوان یک عالم هنرمند، بلیغ، مطلع، سیاست‌مدار حکیم می‌شنویم.

نادرالاصلی با تاکید بر اینکه مسئله آب از آغاز شکل‌گیری مدیریت شهر و شورا در دوره ششم به عنوان یک مسئله اصلی مطرح است، ادامه داد: همه در طول این سال‌ها تلاش کرده‌اند تا این مسئله را به سرانجام برسانند، اما معضل روی معضل ایجاد شده است، اما شورای اسلامی شهر اصفهان این موضوع را با تشکیل کمیسیون ویژه در دستور کار قرار داد.

وی با تاکید بر اینکه به تاریخچه آب و اقدامات انجام شده و اینکه در بالادست چه اتفاقی می‌افتد و مصارف چگونه است، نمی‌پردازیم، گفت: حرف اصلی در دوره ششم شورای اسلامی شهر و مدیریت شهر این است که زاینده‌رود باید زنده رود باشد، کسی را هم متهم نمی‌کنیم، اما به دنبال زنده کردن زاینده‌رود هستم.

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: به دنبال این هستیم تا طول مسیر زاینده‌رود مدیریت شود، سال ۱۳۷۸ مدیران گفتند برای شما تونل و سد ایجاد می‌کنیم و از آورده زاینده‌رود کم نمی‌شود، اما اکنون می‌بینیم که آن اتفاق نیفتاد؛ آن زمان بالغ بر ۶۰ میلیون متر مکعب آب به استان شرقی ما رفت و در حال حاضر وضعیت آبی بدی را شاهد هستیم.

اجازه ندادند پروژه بهشت‌آباد اجرایی شود

نادرالاصلی با تاکید بر اینکه پروژه بهشت آباد بهترین آورده را به لحاظ گردشگری، سرمایه اشتغال، آبادانی برای مردم منطقه و طول مسیر خواهد داشت، افزود: بسیاری از مردم آن منطقه از این طرح استقبال کردند، اما مسائل سیاسی بی‌ربط مطرح شد و اجازه ندادند پروژه بهشت‌آباد اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس نظر کارشناسان دو میلیارد متر مکعب آب در استان تولید می‌شود که این مقدار از استان خارج می‌شود و مصداق اسراف است، ادامه داد: باید داشته استان را مدیریت و استحصال کنیم و در باز چرخانی سیستم قرار دهیم.

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: چه آورده‌ای وزارت نیرو پس از گذشت ۲۲ سال برای حوضه زاینده‌رود داشته است، شورای اسلامی شهر نیز بنا بر ضرورتی که احساس می‌کرد به مسئله زاینده‌رود ورود کرد.

وی با اشاره به اینکه در موضوع زاینده‌رود متوقع هستیم، گفت: شهری با این تاریخ و عظمت بسیاری از آثار تاریخی آن دستخوش فرونشست است و ممکن است برای یکی از این آثار تاریخی به دلیل فرونشست اتفاقی بیفتد.

نادرالاصلی با تاکید بر اینکه اولین مسئله در موضوع زاینده‌رود ایجاد اجماع میان مدیران و نمایندگان استان و بسیج نیروهای اصفهانی حاضر در سطح کشور و ذی نفعان در حوضه آبریز زاینده‌رود بود، تصریح کرد: مدیریت شهر و شورا توانست این اجماع‌سازی را تحقق ببخشد.

وی ادامه داد: اصل مهم جاری شدن زاینده‌رود است تا مشکلات زیست‌محیطی برطرف شود، زیرا ذراتی که از تالاب گاوخونی بلند می‌شود تا شعاع ۵۰۰ کیلومتری اثرگذاری منفی دارد، اگر چه نمی‌خواهیم سیاه‌نمایی کنیم، اما همین آلودگی زیست‌محیطی باعث شده است تا اصفهان در شیوع بسیاری از بیماری‌ها رتبه اول را داشته باشد.

تأخیر برای رودخانه زاینده‌رود جایز نیست

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه گزارش‌ها نشان می‌دهد آب در بخش غیر شرب استفاده می‌شود، در جایی که اصفهانی‌ها در مسئله آب شرب دل نگران هستند، گفت: تأخیر برای رودخانه زاینده‌رود جایز نیست، حتی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز فرمودند: «در سفرم به اصفهان روی خود را از زاینده‌رود برگرداندم زیرا نگران از خشک شدن زاینده‌رود هستم.»

وی با اشاره به تهیه پیش‌نویس اولیه سند اقدامات راهبردی مجموعه مدیریت استان اشاره کرد که وظیفه هر دستگاه در آن تعیین شده است، افزود: این سند را تقدیم مدیریت استان کردیم، نکته علمی به این مسئله را با توجه به مجامع دانشگاهی به‌ویژه انعقاد تفاهم نامه با شرکت‌های دانش‌بنیان شکل دادیم و در نهایت منجر به شکل‌گیری دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود شد.

نادرالاصلی با بیان اینکه آب اصفهان مسئله مهم برای کشور تلقی شده است و انتقال آب از دریا در دست انجام است، اظهار کرد: اگر این تلاش به صورت مستقیم منجر به جاری شدن زاینده‌رود نمی‌شود، اما می‌تواند بار مصرف صنایع از زاینده‌رود را کاهش دهد.

وی با اشاره به فعالیت قرارگاه آب در اصفهان افزود: استاندار اصفهان مطرح کرده است که حرکت را بدون کار رسانه‌ای و تبلیغاتی آغاز کردیم، در این راستا اعتبار خوبی تخصیص یافته است و کار با جدیت و به صورت جهادی آغاز شده است.

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: تلاش شده است مجموعه فضای سبز شهر و بوستان‌ها با مدیریت هوشمند آب‌رسانی شود. اعداد و رقم تخصیص یافته مشخص است و از پساب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود

وی با بیان اینکه مطالبه گر حقابه شهر اصفهان هستیم برای آن هزینه می‌کنیم و وقت می‌گذاریم، افزود: از هر جریان و گروهی که در راستای استیفای حقوق زاینده‌رود تلاش می‌کند، حمایت می‌کنیم.

آماده مشارکت با تمام گروه‌ها، ذی‌نفعان، نمایندگان صنوف کشاورزی هستیم

نادرالاصلی با اشاره به اینکه باید حس تعلق به زاینده‌رود را ایجاد کرد گفت: زاینده‌رود، مرده‌رود نیست، با این انسجام فکری، ذهنی، رفتاری و عملیاتی در آینده نه چندان دور شاهد اتفاقات خوب برای زاینده‌رود خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه آماده مشارکت با تمام گروه‌ها، ذی‌نفعان، نمایندگان صنوف کشاورزی هستیم، افزود: اصفهان بنا ندارد کشور را برای خود هزینه کند، اما باید مطالبه خود را باید داشته باشد، مطالبه‌ای که عاقلانه، عالمانه، جامه و فراگیر باشد.

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: مدیریت شورا و شهرداری در موضوع زاینده‌رود جایگاه اجرایی ندارد، اما تلاش کرده است با گفت‌وگو نگاه امنیتی را از موضوع زاینده‌رود بردارد، نقش نمایندگان استان کلیدی است و می‌توانند اثر گذار باشد، اما تاکنون نقش‌آفرینی آن‌ها ندیدیم و رسانه‌ها می‌توانند آن را مطالبه کنند.

وی با بیان اینکه شورای مستمر با حضور اعضای شورا و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با حضور فرماندار و شهردار هر ماه برگزار می‌شود، افزود: نمایندگان اصفهان نیز به‌تازگی جلسه‌ای با وزیر داشتند که باید خروجی آن را بخواهیم.

نادرالاصلی با تاکید بر اینکه ما معتقدیم در موضوع زاینده‌رود عدالت برقرار نیست و تبعیض وجود دارد ادامه داد: استان اصفهان یک میلیون مهاجر دارد که از آب استفاده می‌کنند و با توجه به این باید عدالت در توزیع وجود داشته باشد.

اصفهانی‌ها آب را برای تفریح نمی‌خواهند

وی با بیان اینکه گفته می‌شود در اصفهان بیش از اندازه امکانات برده‌اند، گفت: این امکانات را چه کسی مصرف می‌کند، صنایع به جز آلودگی، ترافیک و تر بین رفتن زیرساخت برای اصفهان چه داشته است، مگر غیر این است که این صنایع برای مهاجران اشتغال ایجاد کرده است.

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه پارک‌های اصفهان و آبیاری درختان، آب مطلوب وجود ندارد و درختان در حال از بین رفتن هستند، اگر درخت ۲۰۰ ساله‌ای در شهر زمین افتاد کسی را متهم نکنید، تصریح کرد: وزارت نیرو برای رفع مشکل باید پای کار بیاید و همه باید بدانند اصفهانی‌ها آب را برای تفریح نمی‌خواهند، بلکه بسیاری از بی‌آبی و بد آبی رنج می‌برند.

وی با تاکید بر اینکه بودجه شهر را مردم پرداخت می‌کنند، بنابراین باید در شهر هزینه شود، افزود: با این حال برای زاینده‌رود بودجه در نظر گرفتیم و معتقدیم با کار فرهنگی، سیاسی، پژوهشی و اجماع‌سازی اتفاق نهایی رخ می‌دهد.

نادرالاصلی با بیان اینکه با توسعه صنایع مخالفت نداریم، اما چرا باید از سوخت مازوت استفاده شود که وضع اصفهان اینگونه شود، گفت: روزانه هزاران خودرو در حاشیه فعالیت صنایع وارد و خارج اصفهان می‌شود و آلودگی آن باقی می‌ماند، در حالی که درآمد صنایع جای دیگری می‌رود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا