اخبار استان ها

صنایع و مازوت سوزی به اصفهان مجال تنفس نمی دهد/ افزایش بیماری‌های مزمن در استان

خبرآنلاین اصفهان- فاطمه کازرونی: از ابتدای پاییز تاکنون، تعداد روزهای پاک در اصفهان حتی به اندازه انگشتان دست نبوده است، گذری کوتاه به بیمارستان‌ها نشان از افزایش بیماری‌های موقت، حاد و مزمن بر اثر آلودگی هوا دارد، جدای از تنگی نفس، حساسیت و بیماری‌هایی که روزانه شهروندان را درگیر می کند، در طول سالهای گذشته افزایش جهشی میزان بیماری‌های مرتبط با آلودگی مانند بیماری های قلبی تنفسی، آسم و به ویژه ام اس در اصفهان نشان از شرایط حاد این استان دارد، موضوعی که مورد انکار برخی مسئولان است.

این در حالی است که به گفته پزشکان متخصص گرچه علت واقعی این بیماری عصبی هنوز مشخص نیست اما از عوامل مهمی که در ظاهر شدن و بروز و افزایش این بیماری در شهر اصفهان نقش دارد، می‌توان به تنش‌های عصبی، آلودگیهای صوتی و به ویژه صنعتی اشاره کرد.

فعالیت صنایع آلاینده در روزهای بسیار آلوده اصفهان

با وجود اینکه به دلیل شرایط خاص آلودگی صنایع در استان، گسترش آنها در اصفهان ممنوع شده است، بررسی ها نشان می دهد نه تنها صنایع در این استان در حال افزایش فعالیت خود هستند بلکه حتی در روزهای آلوده سال نیز با وجود مصوبه کارگروه آلودگی،برخی صنایع هرگز تعطیل نبوده و فعالیت خود را کاهش نداده اند و مسئولان نیز به جای بازرسی‌های اساسی بیشتر به ابلاغ مصوبه در این ارتباط اکتفا کرده‌اند.

هفته گذشته در شرایطی که مدارس به دلیل آلودگی هوا دو روز تعطیل بود، بسیاری از صنایع خرد در شهرک صنعتی جی مانند هر روز مشغول فعالیت بودند

یک کارشناس محیط زیست در گفت و گو با خبرآنلاین اظهار کرد: هفته گذشته در شرایطی که مدارس به دلیل آلودگی هوا دو روز تعطیل بود، بسیاری از صنایع خرد در شهرک صنعتی جی مانند هر روز مشغول فعالیت بودند و فعالیت بسیاری از صنایع نیز به اندازه کافی کاهش نیافت.

مرتضی شمایلی با اشاره به اینکه شهرکهای صنعتی اصفهان بسیار آلاینده هستند و حتی مواردی که نشان صنعت سبز گرفته اند درحال تولید آلودگی مداوم هستند، گفت: بررسی این صنایع نشان می دهد، سقف کارگاه های کوچک و بزرگ باز است و هیچ اقدامی در راستای تصفیه آلودگی‌ها در برخی از شرکتهای شهرک صنعتی وجود ندارد و حتی کارگرها در برخی از این کارگاه‌ها از ماسک استفاده نمی کنند.

وی گفت: اصولا صنعتی به نام سبز وجود ندارد و ما از این طریق تنها خودمان را فریب می‌دهیم، اصفهان در سالهای گذشته مهد بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا شده است و تنها راه فرار از این شرایط یا مهاجرت است که بسیاری از شهروندان اصفهانی درشرایط خاص سالهای گذشته به این امر اقدام کردند و یا لازم است بسیاری از صنایع و کوره ها به خارج شهر منتقل شوند، موضوعی که با وجود مصوبات مکرر چندان مورد توجه نیست.

اصرار بر مازوت سوزی از سوی پایتخت جای تعجب دارد

این کارشناس محیط زیست تاکید کرد: هوای اصفهان به اندازه ای آلوده است که بارش‌های روزهای اخیر هیچ تاثیری بر شرایط نداشته است، قرار نیست به صرف سودی که صنایع مانند ذوب آهن و فولاد یا نیروگاه ها برای کشور دارند، افزایش بیماری های قلبی تنفسی و عصبی مانند ام اس را در میان مردم یک استان را نادیده بگیریم.

وی ادامه داد: اینکه در چنین شرایطی مسئولان پایتخت اصرار بر مازوت سوزی نیروگاه ها دارند، به واقع جای تعجب و تاسف از عملکرد مسئولان دارد.

در شرایطی که برخی منکر مازوت سوزی در اصفهان هستند، فیلمهای ارسالی توسط مردم نشان می دهد، که در نیروگاه شهید منتظری همانند سال گذشته از مازوت استفاده می شود.

واکنش و درخواست جدی از سوی مسئولان اصفهان وجود ندارد!

مسئولان محیط زیست اصفهان لازم است در این ارتباط چاره جدی بیاندیشند و در جلساتی با سازمان محیط زیست گزارش جامع و مستندی از وضعیت خاص هوا ارائه کنند اما تنها واکنش محیط زیست اصفهان به این امر شعارهای همیشگی است، گویی خود این سازمان نیست که وظیفه دارد در این ارتباط واکنش جدی در برخورد با صنایع آلاینده و جلوگیری از مازوت سوزی داشته باشد.

احمدرضا لاهیجان‌زاده مدیرکل محیط زیست استان اصفهان پیشنهاد کرده است که با توجه به مازاد ظرفیت تولید برق در کشور، وزارت نیرو برق مورد نیاز اصفهان را از شبکه سراسری جایگزین و به مدت دو ماه نیروگاه شهید منتظری را خاموش کند.

وی تصریح کرد: معتقدیم انجام این کار امکان پذیر است و مشکل آلودگی نیروگاه منتظری را می‌تواند در این شرایط برطرف کند.

در این شرایط مسئولان اصفهان نیز بدون انجام هیچ واکنش قاطعی تنها به ابراز امیدواری روی آورده اند، گویی در این شرایط در برابر پایتخت هیچ کاری از دست آنها ساخته نیست، شاید آنها تلاش خود را برای تبیین موضوع کرده باشند که جای قدردانی دارد اما عدم پذیرش هرساله مسئولان پایتخت درباره عدم مازوت سوزی نشان می دهد، قدرت اقناع سازی مسئولان بالادستی دراین استان بزرگ و در شرایطی که فضای به واقع ویژه ای را تجربه می کند اصلا مناسب نیست.

مهران زینلیان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان طی روزهای اخیر درخصوص مازوت سوزی دوباره نیروگاه منتظری با توجه به کاهش میزان گاز تحویلی، گفته است: قطع به یقین در استان همه مخالف این اتفاق هستند و هر کاری هم که بتوانند برای جلوگیری از این کارمی کنند اما در شرایط اضطراری مثل سال گذشته که دستور مصرف مازوت داده شد و این اتفاق افتاد، ممکن است در این شرایط قرار بگیریم ولی امیدوارم این اتفاق نیفتد.

سعی کرده‌ایم با توجیهات فنی، استدلال‌ها و تبیین موضوع و تشریح مشکلاتی که در داخل اصفهان به لحاظ آلودگی وجود دارد، مسئولان را قانع کنیم که مازوت سوزی اتفاق نیفتد اما بعضی از تصمیمات خارج از مدیریت استان است چراکه کنترل این تصمیمات از مرکز (تهران) اتفاق می‌افتد

وی افزود: سعی کرده‌ایم با توجیهات فنی، استدلال‌ها و تبیین موضوع و تشریح مشکلاتی که در داخل اصفهان به لحاظ آلودگی وجود دارد، مسئولان را قانع کنیم که این اتفاق نیفتد اما بعضی از تصمیمات خارج از مدیریت استان است چراکه کنترل این تصمیمات از مرکز (تهران) اتفاق می‌افتد.

نیروگاه ها با چه اجازه ای مازوت استفاده می کنند

دو روز گذشته رئیس شورای شهر اصفهان به مازوت سوزی در نیروگاه ها واکنش نشان داد و سوالاتی مطرح کرد که البته پاسخ آنها باید از سوی مسئولان مطرح شود نه نیروگاهی که اجبار به مازوت سوزی شده است.

صنایع و مازوت سوزی به اصفهان مجال تنفس نمی دهد/ افزایش بیماری‌های مزمن در استان

وی گفت: صنایع آلاینده زیر شعاع ۵۰ کیلومتری از گذشته در اطراف اصفهان استقرار پیدا کرده‌اند. به همین علت میزان آلودگی بسیار بالا می‌رود و توجهی نیز وجود ندارد. نمی‌دانیم چه کسی باید مسائل قانونی را پیگیری کند؟ نیروگاه با چه اجازه‌ای از مازوت به عنوان سوخت اصلی استفاده می‌کند، این موضوع آلودگی را تشدید کرده و هزینه آن را مردم اصفهان پرداخت می‌کنند.

کارگروه اضطرار آلودگی هوای اصفهان عصر دیروز نیز مانند روزهای گذشته تشکیل جلسه داده تا درخصوص شرایط آلودگی هوا در روزهای آتی تصمیم گیری شود و صحبتهای مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نشان می دهد که بالاخره پس از ماه ها، بازرسی از کارگاه های آلوده نیز تا حدودی مورد توجه قرار گرفته است!!

منصور شیشه فروش در این ارتباط اظهار داشت: باتوجه به اینکه در روزهای گذشته بازدیدهای فنی توسط اداره کل محیط زیست از واحدهای آلاینده به عمل آمد مقرر شد با واحدهای انتشار دهنده آلاینده برخورد به عمل آید.

وی خاطرنشان کرد: از ۱۵ آذر ماه تاکنون ۴۱۰ واحد آلاینده اخطاریه دریافت کردند، ۶۶ مورد توسط اداره کل محیط زیست به دادگاه معرفی شدند و ۱۵ واحد آلاینده نیز حکم پلمب دریافت کردند.

شیشه فروش گفت: ۸۰۰ اتوبوسی که در شهر اصفهان فعال هستند بایستی استاندارهای سوخت را رعایت کنند همچنین تأکید شد که سوخت پاک بنزین و گازوئیل در جایگاه‌ها توزیع شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: کارگروه اضطرار به صورت ۲۴ ساعته در استانداری اصفهان فعال است و موارد را رصد و پیگیری می‌کند و برای روزهای آینده متناسب با شرایط جوی تصمیم گیری خواهد شد.

مهر پایان بر تمدن اصفهان؟!

شرایط آلودگی در اصفهان بسیار حاد است و به دلیل عدم جریان زاینده رود و پراکنش ریزگردها از تالاب گاوخونی، این بحران در فصول مختلف سال به شکلهای مختلف ادامه دارد، جای سوال است آیا مسئولان اجازه می دهند تمدنی که قرنهاست در کنار رودخانه زاینده رود، شکل گرفته است با بی توجهی و قولهای بی پایان غیر اجرایی مهر پایان را تجربه کند؟!

۲۳

منبع خبر : خبر آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا