اخبار استان هااصفهان

فشار منفی همسالان نوجوانان و راه های مقابله با آنها

گروه اجتماعی _ اصفهان _ نوجوانان تحت تاثیر فشارهای منفی همسالان خود به احتمال زیاد خطرات را به نفع یک پاداش نادیده می گیرند و زمانی که یک نوجوان در گروهی از همسالان که دارای افعال مجرمانه هستند قرار می گیرد احتمالا درگیر جرم یا جنایت می شود.

سال های نوجوانی زمانی است که کودکان اکثر دوستان خود را پیدا می کنند. آنها حتی با دوستان خودشان سرگرم می شوند به انها اعتماد می کنند و تحت تاثیر آنها قرار می گیرند اما با گسترش دوستی و بزرگتر شدن حلقه اجتماعی فشارهمسالان به وجود می آید. فشار همسالان نوجوان می تواند منجر به برخی پیامد های نامطلوب و فضای نا خوشایند در خانه شود.

از آنجا که نوجوان بیشتر به نظر همسالان خود اهمیت می دهد تا افکار خود. بنابراین فشار همسالان می تواند نوجوان را وادار به کارهایی کند که در خارج از گروه های دوستی خود آنها را انجام نمی دهد.

دلایل مختلفی که نوجوانان به راحتی تحت تاثیر همسالان خود قرار می گیرند:

۱-اهمیت نظر همسالان: نوجوانان بر نظرات دوستان خود و گروه بزرگتر تاکید زیادی دارند اغلب نوجوانان به جای مستقل ماندن با گروه بزرگتر از خودشان همسو می شوند. تحقیقات نشان داده است که نوجوانان به احتمال زیادی با تماشای دوستان خودشان خطرات بیشتری را متحمل می شوند.

۲-دگرگونی سریع نوجوانی: تغییرات ذهنی و جسمی متعددی در طول سال های نوجوانی رخ می دهد یک تمایل طبیعی برای ایجاد دوستی با همسن و کسانی که تغییرات مشابهی در زندگی دارند وجود دارد. نوجوان احساس می کند که بهترین راه برای دوست شدن با یک فرد این است که به همان شیوه همسالانش رفتار کند.

۳-میل شدید به تناسب: نیاز به تناسب می تواند انقدر زیاد باشد که می تواند نوجوان را به سمت تصمیم گیری های مخاطره آمیز سوق دهد که ممکن است نوجوان آن را باحال تصور کند.

۴-ریسک پذیری: نوجوانان تحت تاثیر فشارهای منفی همسالان خود به احتمال زیاد خطرات را به نفع یک پاداش نادیده می گیرند و زمانی که یک نوجوان در گروهی از همسالان که دارای افعال مجرمانه هستند قرار می گیرد احتمالا درگیر جرم یا جنایت می شود.

***چه زمانی باید نگران فشار همسالان نوجوان بود؟

در شرایطی که علائمی چون تغییر ناگهانی در رفتار، تظاهر به پرخاشگری و رفتار نا منظم مانند قبل را مشاهده کردید یا اینکه نوجوان تک هجا صحبت می کند و اشکارا با اعضای خانواده صحبت نمی کند یا آنها در تمام مدت افسرده یا مضطرب به نظر می رسند و یا اینکه نوجوان حتی با مسائل ساده عصبانی می شود و تهاجمی و کوتاه مزاج است. همچنین مشکل در به خواب رفتن و الگوی خواب نا منظم دارد، منفی صحبت کردن در مورد زندگی و گفتن کلماتی که نشان می دهد نوجوان تمام امید خود را از دست داده است و کناره گیری از فعالیت ها و گروه های اجتماعی که کودک زمانی از آنها لذت می برد را در نوجوان خود مشاهده کردید باید بدانید که فشار منفی همسالان می تواند برای فرزند شما مشکل ساز شود.

** راه های مقابله با فشار منفی همسالان نوجوانان

۱-درباره روز آنها سوالات خاص بپرسید: به جای سوالات باز سوالات خاص در مورد چگونگی روز آنها بپرسید مانند اینکه امروز در موضوع مورد علاقه خو چه کار کردید؟ یا اینکه هر روز با آنها گفت و گو کنید تا خود را در جریان رویدادهای زندگی نوجوان قرار دهید با این حال مطمئن شوید که بازجویی نمی کنید این کار به نوجوان امکان می دهد که بداند والدینش برای برقراری ارتباط باز هستند و او می تواند برای حمایت عاطفی به آنها تکیه کند.

۲-آرامش خود را حفظ کنید: اگر نوجوان شما اعتراف کرد که امروز به دلیل فشار همسالان سیگار کشیده است از صداقت او قدردانی کنید سپس می توانید از او بپرسید که پس از مصرف چه احساسی داشته آیا باعث سرگیجه شد؟ فکر می کنید چه تاثیری روی بدن شما داشته است؟

عصبانی نشوید و فریاد نزنید نزدیک شدن به شما و اعتراف کردن برای نوجوان دشوار تر خواهد شد. واکنش منفی نسبت به یک اعتراف یا مشکل می تواند باعث شود که نواجوان از والدین دور شود و بیشتر درگیر گروه های همسالان شود که ممکن است عواقب منفی مانند مواد مخدر را تشویق کند.

۳-ایجاد اعتماد به نفس: نوجوانانی که سطح اعتماد به نفس ضعیفی دارند بیشتر در معرض فشار منفی همسالان قرار می گیرند. والدین می توانند به نوجوان کمک کند تا اعتماد به نفس خود را ایجاد کند نمونه هایی از نحوه مواجهه شما با فشار همسالان را به آنها نشان دهید و از آنها بخواهید که شاهد غلبه برآن باشند الگوبرداری از انجام کاری که در مواجهه با فشار منفی همسالان انجام می دهد که آنها می بیند که فرد را قوی تر می کند.

۴-قوانینی را تعیین کنید: قوانینی را برای فرزندانتان در نظر بگیرید که باید از آنها پیروی کنند به آنها بگویید هر روز چه زمانی به خانه بروند و چه زمانی می توانند تا دیر وقت بیرون باشند و قوانین رانندگی را آموزش دهید. این باعث می شود که نوجوان بداند چه چیزی قابل قبول است و چه چیزی قابل قبول نیست.

تهیه و تنظیم: فرزانه افشاری، کارشناس مرکز مشاوره آرامش پلیس اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا