اخبار استان ها

کاهش ۵۰درصدی مصرف آب در باغ رضوان

علی حاجیان در بیستمین نشست گپ وگفت مدیران شهری با رسانه‌ها گفت: باغ رضوان دارای بیشترین وسعت فضای سبز در میان آرامستان‌های کشور است و تا امروز حدود ۱۶۴ هزار ۲۴۸ نفر در باغ رضوان آرمیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه باغ رضوان در سال ۱۳۶۳ باهدف حفظ و نگهداری تخت فولاد به‌عنوان سومین گورستان تاریخ تشیع احداث شد، افزود: زمین باغ رضوان ۱۲۰۵ هکتار وسعت دارد و تاکنون ۳۰۵ هکتار از آن استفاده شده است. این آرامستان دارای ۳ فاز است که فاز یک به‌عنوان قدیمی‌ترین فاز، قطعه یک تا ۴۵ را در خود جای داده است.

به گفته مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان، ۲۱ شهید خدمت، سلامت یا جانباز، ۵ شهید گمنام و ۷۶ تن از علمای بزرگ اصفهان در باغ رضوان آرمیده‌اند.

وی افزود: ۱۶۰ هکتار فضای سبز در آرامستان باغ رضوان وجود دارد که بزرگ‌ترین محدوده فضای سبز در آرامستان‌های کشور است و به‌عنوان ریه شرق اصفهان به شمار می‌رود.

 حاجیان با بیان اینکه سایت باغ رضوان امکان واریز خیرات را برای عموم مردم فراهم کرده و شهروندان می‌توانند نوع نذورات و خیرات خود را ضمن پرداخت، مشخص کنند که مثلاً می‌تواند نصب یک نیمکت در باغ رضوان یا در سطح شهر باشد، گفت: برای سال آینده طرح‌هایی را در زمینه یادآوری اجرای مستحبات برای مراحل سوگ خواهیم داشت که به بازماندگانِ متوفی آموخته می‌شود.

وی از طرح توسعه فاز سه و قطعات ۷۰ تا ۹۰ باغ رضوان تا خردادماه سال آینده خبر داد و گفت: فاز ۴ نیز طراحی و نقشه‌کشی شده که به‌زودی اجرایی می‌شود.

مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان توسعه ۳ هکتار فضای سبز، جلوگیری از دفن‌ ضایعات بیمارستانی، احداث تصفیه‌خانه آب‌های خاکستری سالن تطهیر و تصفیه روزانه ۶ هزار لیتر آب را از اقدامات یک سال گذشته در باغ رضوان برشمرد.

حاجیان اظهار کرد: هوشمند سازی موتورخانه‌ها در باغ رضوان ‌منجر به کاهش ۳۵ درصدی مصرف برق و کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب زیرزمینی در باغ رضوان شده است.

به گفته وی، اقدامات دیگری شامل ایجاد مانیتورینگ منابع در کل باغ رضوان، تأمین روشنایی معابر، توزیع برق در فاز سوم، ایجاد منبع ۵۰۰ مترمکعبی آب در فاز سه، جدول‌کشی، نصب ایستگاه‌های اتوبوس و خرید و راه‌اندازی ژنراتور با یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تأمین برق سالن تطهیر از سوی سازمان آرامستان‌ها انجام شده است.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان اضافه کرد: تجهیز اتاق بحران، پیش‌بینی ساخت قبور برای شرایط بحرانی و نصب دو شیر هیدرانت برای شرایط بحرانی از دیگر اقدامات انجام شده در یک سال اخیر بوده است.

حاجیان با بیان اینکه هوشمند سازی روند رزرو و خرید قبر و انجام امور دفن از اقدامات شاخص سازمان آرامستان‌ها به شمار می‌رود، اعلام کرد: تا سال آینده روند خرید نیمکت، سنگ قبر و کتیبه نیز هوشمند خواهد شد.

وی همچنین از نصب لوستر آیینه برای سالن تطهیر و تأمین نور این مکان، افزایش غرفه‌های خدمت‌رسانی، راه‌اندازی مجموعه پذیرایی بهشت با ۲۰۰ نفر ظرفیت و افزایش تعداد تابلوهای راهنمای زائر، خط‌کشی معابر و پارکینگ‌ها از اقدامات جاری در باغ رضوان خبر داد.

مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان، با اشاره به اینکه روزانه حدود ۲۰ تا ۲۲ مورد دفن در باغ رضوان صورت‌ می‌گیرد، تصریح کرد: در اصفهان ۴۳ آرامستان وجود دارد که تنها ۱۸ مورد از آن‌ها فعال هستند. عمده این آرامستان‌ها در غرب شهر قرار دارند. ۸ امامزاده نیز که اکثراً در خوراسگان هستند مجوز دفن دریافت کرده‌اند.

حاجیان نرخ قبر در قطعه یک را حدود ۳۲ میلیون تومان و در قطعه ۹۰ حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام و خاطرنشان کرد: هزینه پیش‌فروش قبر نیز بر این اساس است که ۵۰ درصد پایه قیمت قبر به قیمت اصلی اضافه می‌شود، چنانکه در قطعه یک هزینه پیش‌فروش قبر بالغ‌بر ۴۸ میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ ایستگاه اتوبوس در فازهای یک تا سه باغ رضوان نصب شده، گفت: اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی در حال خدمت‌رسانی به شهروندان هستند تا عبور و مرور به این آرامستان تسهیل شود.

منبع خبر : تابناک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا