اخبار استان ها

تیرآهن محصولی مهم در پروژه های ساختمانی

کشور ایران در طی سالیان اخیر جز کشورهایی به حساب می‌آید که جمعیتی جوان دارد. این ویژگی علاوه بر این که یک مزیت محسوب می‌شود، دغدغه‌های فراوانی به همراه دارد؛ دغدغه‌هایی همچون شغل و مسکن. یکی از مسائل مهمی که تقریبا همه دولت‌ها در ایران با آن سر و کار داشتند، تامین مسکن برای جمعیت خود به خصوص قشر جوان بوده است. به همین علت، تولید محصولاتی که به عنوان مصالح ساختمانی استفاده می‌شوند، همیشه مورد توجه بوده است. دسته‌ای از این مصالح، محصولات فولادی همچون میلگرد و تیرآهن هستند. 

تیرآهن چیست؟

تیرآهن یکی از مقاطع فولادی است که معمولا با استفاده از روش نورد گرم تولید می‌شود. این محصول در کشور ایران توسط کارخانه‌های مختلفی همچون گروه ملی صنعتی فولاد ایران که با نام فولاد اهواز هم شناخته می‌شود، تولید و به بازار عرضه می‌شود. محصولات این گروه تولیدی از کیفیت و استاندارد تولید بالایی برخوردار است.

این کارخانه در سال ۱۳۴۲ به‌عنوان اولین واحد نورد فولاد و با تولید انواع میلگردهای ساده، آجدار و نبشی در اهواز راه‌اندازی شد. سال‌ها بعد، نام این واحد تولیدی به گروه ملی صنعتی فولاد ایران تغییر کرد و تنوع محصولات تولیدی آن بسیار گسترش یافت و محصولاتی همچون تیرآهن نیز به سبد تولیدات آن افزوده شد. شما می‌توانید از طریق وبسایت اصفهان آهن، قیمت تیرآهن اهواز را مشاهده کنید.

تیرآهن‌های این کارخانه در سایزهای مختلفی تولید می‌شوند؛ سه سایز ۱۴، ۱۶ و ۱۸ پرفروش‌ترین محصولات آن هستند. اگر برای شما این سوال ایجاد شده که تیرآهن در چه سایزهایی تولید می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم ادامه مطلب را دنبال کنید.

انواع مختلف سایزهای تیرآهن

این محصول در سایزهای متنوعی تولید می‌شود و هر یک، کاربرد خاص خود را دارند. از جمله این سایزها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سایز ۱۲
  •  سایز ۱۴
  •  سایز ۱۶
  •  سایز ۱۸
  •  سایز ۲۰
  •  سایز ۲۲
  • سایز ۲۴
  •  سایز ۲۷
  •  سایز ۳۰

تیرآهن چه ساختاری دارد؟

ساختار ظاهری تیرآهن از دو قسمت اصلی تشکیل شده که با نام جان و بال شناخته می‌شوند. وظیفه جان مقاومت در برابر نیروهای برشی است. بال‌ها در واقع همان لبه‌ها و کناره را شامل می‌شوند و وظیفه آن‌ها، مقاومت در مقابل گشتاور خمشی است. علاوه‌بر سایز، دسته‌بندی دیگری هم برای این مقطع فولادی وجود دارد و اساس آن بر مبنای ویژگی‌های جان و بال است. بر اساس شکل ظاهری این دو جزء و همچنین ویژگی‌هایی همچون ضخامت، این محصول به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند؛ شکل کلی این دسته‌ها شبیه به یکی از دو حرف I یا H از حروف الفبای انگلیسی است.

روش تولید تیرآهن چگونه است؟

برای ساخت این محصول دو روش وجود دارد. در روش اول تخته‌های آهنی را با کمک دستگاه طوری در کنار هم قرار می‌دهند تا ساختاری شبیه به یک H پهن درست شود. انجام این کار بدین صورت است که یک تخته آهن بزرگ در وسط قرار می‌گیرد و دو تخته آهن دیگر در طرفین قرار داده می‌شوند. در نهایت این تخته‌ها به کمک جوش‌کاری به یک‌دیگر وصل می‌شوند.

تیرآهن محصولی مهم در پروژه های ساختمانی

در روش دوم از شمش‌های فولادی استفاده می‌شود. این شمش‌ها که از بلوم تشکیل شده‌اند، با کمک جک هیدرولیکی وارد کوره‌های حرارتی می‌شوند تا پخته شوند. وقتی که دمای کوره به ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد رسید، شمش‌ها به حالت مذاب در می‌آیند. این درجه عدد مناسبی برای روان ساختن بلوم است تا تیرآهن با کیفیتی تولید شود.

پس از پخته شدن، شمش‌ها را به مرحله رافینگ انتقال می‌دهند. رافینگ خود شامل سه مرحله است. در مرحله اول شمش‌ها از زیر غلتک عبور می‌کنند و به تدریج از قطر محصول کم شده و به طول آن اضافه می‌شود. سپس محصول این فرایند را با آب خنک سرد می‌کنند و در نهایت با قیچی متراژ، محصول را برش می‌دهند. این‌گونه است که محصولی با کیفیت در ابعاد مد نظر تولید می‌شود.

تیرآهن‌ها از نظر استاندارد ساختاری چند دسته‌اند؟

از نظر استانداردهای ساختاری می‌توان این مقطع فولادی را در چهار دسته جای داد:

  • IPE
  • INP
  • هاش یا بال‌پهن

در ادامه مطلب به طور کامل به بررسی هر یک از این موارد خواهیم پرداخت.

تیرآهن IPE

IPE در واقع نشان‌دهنده کلمه‌  profile Eroeenne Iاست. این محصول یکی از انواع مختلف تیرآهن است که کاربرد بسیار زیادی در پروژه‌های ساختمانی دارد. استاندارد تولید آن مورد تایید ایران و اروپا است. این نوع که به‌نام تیرآهن چینی و یا روسی هم شناخته می‌شود، در کشورهایی همچون چین، روسیه،  آلمان، کره‌جنوبی، اسپانیا و لهستان تولید شده و به کشور ما وارد می‌شود. همان‌طور که گفته شد، تیرآهن از دو قسمت بال و جان تشکیل شده است. ویژگی مقاطع فولادی که به عنوان IPE شناخته می‌شوند این است که ضخامت بال‌های این محصول در ابتدا و انتها یکسان است و شبیه به I دیده می‌شوند؛ به همین دلیل، بسیار پرکاربرد بوده و مشتریان زیادی دارند.

تیرآهن INP

نوع INP بیشتر در کشورهای چین و روسیه تولید می‌شود و از نظری ظاهری، تفاوت‌هایی را در قسمت بال با نوع IPE دارند. بال ابتدایی تیرآهن INP در ابتدا نازک است و به‌تدریج ضخیم می‌شود. این ویژگی ظاهری با دقت در بال‌ها و به صورت شیب ملایم در ضخامت آن‌ها قابل مشاهده است. از دیگر ویژگی‌های ظاهری این نوع، گرد بودن لبه‌های آن است.

تیرآهن هاش یا بال پهن

این محصول برخلاف دو نوع قبلی ظاهری شبیه به حرف H دارد؛ علت این ویژگی ظاهری این است که طول بال‌ها نسبت به جان بزرگ‌تر است. این خصوصیت ظاهری باعث شده تا نوع هاش یا IPB استحکام و دوام بیشتری نسبت به نوع معمولی داشته باشد. مهم‌ترین کاربرد ایننوع محصول استفاده از آن برای ساختن انواع ستون در ساختمان است.

تیرآهن لانه زنبوری

نوع لانه زنبوری از نظر ظاهری بسیار خاص بوده و به راحتی از سایر انواع قابل افتراق است. علت نام‌گذاری این دسته به نام لانه زنبوری، شکل ظاهری آن بعد از بریدن و جوش دادن است که همراه با حفره‌های تو خالی فراوان است. نوع لانه زنبوری از جوش دادن دو تیرآهن IPE ساخته می‌شود و به این علت که ابتدا برش داده می‌شوند و بعد جوش داده می‌شود، تحمل بیشتری در برابر لنگر خمشی دارد.

تیرآهن محصولی مهم در پروژه های ساختمانی

موارد مصرف تیرآهن در ساختمان

همانطور که گفتیم، بیشترین مورد مصرف این محصول در پروژه‌های ساختمانی است. به عنوان مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کفی ستون

کفی ستون، یکی از مهم‌ترین کاربردهای استفاده از تیرآهن در ساختمان‌سازی است. این کفی‌ها در اصل برای اتصال نبشی به ستون استفاده می‌شوند و به‌دلیل قابلیت پیچ‌کاری و جوش می‌توانند مانند بستری عمل کنند که از نبشی و ستون‌ها به‌خوبی محافظت می‌کنند.

تیرهای اصلی (شاه تیر)

از تیرآهن می‌توان به عنوان شاه‌تیر در ستون‌ها استفاده کرد. شاه‌تیر به ستون‌ها متصل می‌شود و مهم‌ترین وظیفه‌اش، نگهداری تیرک‌های میانی هر طبقه است.

ستون‌ها

یکی از انواع تیرآهن، نوع هاش است. نوع هاش برای استفاده در ستون‌ها گزینه‌ مناسبی هستند.

تیرک‌های میانی

تیرک‌ها از ستون‌ها و شاه‌‌تیرها کوچک‌تر هستند و به عنوان تیرآهن کوچک نیز شناخته می‌شوند. به‌طور‌کلی یکی از مهم‌ترین وظایف این محصول، تحمل وزن سازه است. تیرک‌های میانی به نحوی در هم قفل می‌شوند که بتوانند فشار و نیروی زیادی را تحمل کنند. در اصل، مهم‌ترین وظیفه‌ی تیرک‌های میانی این است که فشار را به صورت عمودی به شاه‌تیر و ستون‌ها منتقل کند.

در این مطلب به‌طور کامل با موارد کاربرد تیرآهن در ساختمان‌سازی، انواع آن، روش تولید و همچنین ساختار این مقطع فولادی پرکاربرد آشنا شدید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند که بتوانید با توجه به پروژه و نیاز خود بهترین محصولات را با آگاهی کامل انتخاب و خریداری کنید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

منبع خبر : تابناک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا