تیتر دوشهر و جامعهعناوین اخبار

حال و هوای آستان نورانی امام هشتم(ع) ساعت هشت صبح/ اینجا گلبانگ یا مقلب القلوب به آسمان رسید

اینجا خانه هزاران دلشکسته و دلسپرده به امام رئوف است، شوق شنیدن صدای نقاره های حرم مطهر رضوی در لحظه تحویل سال، رها کردن کبوتر دل که گنبد زرد طلایش را طواف کند و دست اشتیاق و احتیاجی که به پنجره فولادش گره خورد، عاشقان را از گوشه و کنار عالم در این خانه معطر و منور گرد هم آورده است.
زیارت بارگاه نورانی ضامن آهو آن هم در لحظه تحویل سال، منتهای آرزوی همه عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است. دل عاشقان در فراق یار بهانه می گیرد و امام رئوف(ع) این ندای قلوب مشتاقان را شنیده و زیارت را بار دیگر در عید نوروز میسر می سازد تا از جوار آستان ملائک پاسبان رضوی دلها همراه با رستاخیز طبیعت بهاری شود.
لحظه آغاز نوروز باستانی در جوار بارگاه انیس النفوس تازه، نامکرر و شورانگیز است که هر بار می بینی و تجربه می کنی، پنجره ای تازه به تماشای اشتیاق آدمی برای کسب فیض الهی از طریق ائمه اطهار(ع) می گشاید و دلها را به ضیافتی دل انگیزتر فرامی خواند.
در آن لحظه ناب، مشتاقان علی بن موسی الرضا(ع) دستانشان را به سمت روضه منورش بلند کرده و آرام زمزمه می کنند که ای مولای من، آستان مقدست سجده گاه من است، بر خاک پاک خانه ات می افتم و آن غبار را توتیای چشم می کنم؛ در این لحظات با کوله باری از رنج و گناه به آستان کرم تو چشم دوخته ام تا به واسطه تو بار از دوش بیافکنم و با توسل به مهر تو عمر دیگر آغاز کنم.
در آخرین ثانیه های سال کهنه زائران و مجاوران بارگاه حضرت رضا(ع) با تکیه بر آستانش دستها را به سوی آسمان می گیرند و از خداوند متعال می خواهند که ‘ای دگرگون کننده قلبها و چشمها، ای گرداننده و تنظیم کننده روزها و شبها، ای تغییر دهنده حال انسان و طبیعـت، حال ما را به بهترین حال دگرگون فرما.’
بی شک شرح حس و حال آنان که در لحظات تحویل سال خود را به آستان ملائک پاسبان رضوی می رسانند وصف ناپذیر است به ویژه آنکه این شوق و شیفتگی با دیدن دوباره ولی امر مسلمین در نخستین روز از سال نو به اوج می رسد و زائران و مجاوران نخستین ساعات را با استماع سخنان حکیمانه و پندآموز رهبر فرزانه انقلاب اسلامی نورانی می کنند.
از آخرین شب سال ۱۳۹۴ خیل میلیونی زائران وارد مشهد مقدس شده و بلافاصله راه حرم مطهر رضوی را در پیش گرفتند تا از قافله مشتاقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) عقب نمانند. هنوز ساعاتی به زمان تحویل سال مانده بود که همه صحنها و رواقهای حرم مطهر رضوی مملو از جمعیت زائران و مجاوران شد.
خادمان بارگاه منور رضوی نیز از چند روز قبل اماکن متبرکه را به خوشبوترین عطرها و زیباترین گلها مزین کرده اند و آنها را با بهترین قالیهای دستبافت مفروش نمودند، همه جای حرم بوی عطر و گلاب می دهد و انعکاس نور در صحنها، کاشیها و آیینه کاریها چشمها را خیره می کند.
دل همه ایرانیان و شیعیان در لحظات پایانی سال اینجا در حرم مطهر رضوی است، از این رو برنامه های ویژه ای برای زائران از سوی آستان قدس رضوی در زمان تحویل سال تدارک دیده شد و همچنین امکان بهره گیری از این مراسم از طریق شبکه جهانی اینترنت و شبکه های صدا و سیما فراهم شده است.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی در این باره گفت: همزمان با آغاز سال ۱۳۹۵ مراسم ویژه تحویل سال از سوی این معاونت در حرم مطهر رضوی برپا شد.
حجت الاسلام سید جلال حسینی افزود: این مراسم یکشنبه اول فروردین همزمان با اقامه نماز صبح آغاز شده و تا ساعت هشت و ۱۲ ثانیه صبح امروز با برنامه هایی نظیر قرائت قرآن، همخوانی قرآنی، قرائت زیارت امین الله، دعای توسل، مدیحه سرایی، مناجات خوانی، شعرخوانی و سرود ادامه یافت.
وی مداحی ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، بیان معارف با محوریت ‘سبک زندگی’ توسط حجج اسلام والمسلمین محسن قرائتی، کاظم راشد یزدی و محمدحسین فلاح و اجرای همخوانی دعای ‘یا مقلّب القلوب و الابصار’ از سوی گروه خدام بارگاه رضوی را از دیگر بخشهای مراسم تحویل سال و روز نخست فروردین در حرم مطهر رضوی ذکر کرد.
او گفت: پایان بخش این مراسم نوای دلنشین نقاره زنی و اعلام آغاز سال ۱۳۹۵ از طریق سامانه صوت و تصویر در اماکن متبرکه رضوی بود.
دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی افزود: مراسم ویژه تحویل سال در حرم ثامن الحجج (ع) امسال برای نخستین بار به صورت ویژه از شبکه قرآن سیما پخش شد و شبکه های رادیویی استانی سراسر کشور نیز در ارتباطهای جداگانه به انعکاس ویژه برنامه لحظه تحویل سال حرم مطهر رضوی پرداختند.
وی گفت: ساعت ۱۵ امروز اول فروردین ماه نیز زائران و مجاوران در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی با رهبرمعظم انقلاب اسلامی دیدار خواهند داشت و آیت الله العظمی خامنه ای از حرم مطهر سخنان نوروزی خود را بیان خواهند نمود. این سخنرانی به صورت مستقیم از شبکه های مختلف صدا و سیما پخش می شود.

ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا