پیشخوانعناوین اخبار

خودکفایی ایران در تولید کاتالیست های پتروشیمی

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از ایرنا ،دکتر ‘محمدرضا سویزی’ استاد شیمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر درباره طرح تحقیقاتی خود گفت: طرح ما در حوزه کاتالیست های مورد مصرف در صنایع پتروشیمی است که تحقیقات اولیه آن از سال ۱۳۷۸ شروع شده و خوشبختانه اکنون به نتیجه رسید.
وی افزود: در نتیجه اجرای این طرح تحقیقاتی، توانستیم کاتالیست های مورد استفاده در صنعت پتروشیمی که وارداتی بودند را در کشور تولید کرده و بومی سازی کنیم.
سویزی با بیان اینکه پروژه اکنون به مرحله تجاری سازی رسیده و قراردادهای خوبی نیز منعقد شده است، صرفه جویی ارزی حاصل از دستیابی به دانش فنی این محصول را حدود ۲۲ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: تاکنون نزدیک به شش، هفت میلیون دلار قرارداد منعقد کرده ایم ببندیم و این مواد در مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان، پتروشیمی قائد بصیر، پلی اکریل اصفهان و دی ام تی اصفهان درحال استفاده است.
این پژوهشگر ایرانی تصریح کرد: در سطح منطقه، اولین کشور تولید کننده این کاتالیست ها هستیم و رقابت ما با کشورهای اروپایی و چین است.
وی خاطرنشان کرد: پتروشیمی یکی از صنایع مادر و استراتژیک کشور به شمار می آید که در چندسال اخیر رشد و توسعه چشمگیری داشته است و با توجه به وجود مواد اولیه فراوان در کشور و ارزش افزوده مناسب آن، از پتانسیل مناسبی برای درآمدزایی و ایجاد اشتغال پایدار برخوردار است.
سویزی ادامه داد: یکی از واحدهای مهم در صنایع پتروشیمی، واحد تولید پلی اتیلن ترفتالات (PET) است که در آن از انواع مختلف کاتالیست ها استفاده می شود و کاتالیست های مورد استفاده در این واحد، بسیار حساس و دارای مشخصات فنی پیچیده هستند و وجود مقادیر بسیار اندک از ناخالصی ها از جمله مشخصات این کاتالیست هاست.
وی درباره ویژگی های فنی طرح تحقیقاتی خود توضیح داد: در این طرح با استفاده از منابع علمی جدید و انجام تحقیقات فراوان، فرآیند تولیدی به گونه ای طراحی شده تا این کاتالیست ها با مشخصات مربوط و با حداقل ناخالصی و با توجه به امکانات و تجهیزات موجود در داخل کشور، در مقیاس صنعتی تولید شود و این دانش فنی همچنین قابلیت گسترش برای تولید تعدادی از کاتالیست ها و مواد شیمیایی هم خانواده با خلوص بالا را نیز داراست.
استاد دانشگاه صنعتی مالک اشتر همچنین به برخی ویژگی های مهم نوآورانه این طرح در بخش های مختلف فرآیند از جمله طراحی و ساخت رآکتورها و شرایط واکنش های انجام شده در آنها، طراحی و ساخت تبخیرکننده ها، کریستالیزورها، خشک کن ها و شرایط فرآیندی در هر کدام اشاره کرد.
وی بیان داشت: این کاتالیست ها در ساخت و تولید مواد پلیمری همچون ظروف یکبار مصرف، الیاف پلی استر (تهیه پوشاک)، صنایع دارویی، کشاورزی، شیمیایی و حتی برای خوراک دام کاربرد دارند.
دکتر محمدرضا سویزی با ارائه طرح ‘کسب دانش فنی تولید کاتالیزورهای واحد تولید پلی اتیلن ترفتالات (PET) صنایع پتروشیمی’، رتبه سوم پژوهش های بنیادی بیست و نهمین جشنواره بین المللی خوارزمی (۱۷ اسفندماه ۹۴) را به دست آورد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا