بازار‌های مالی ، بورس و بانکگالری

کدام کالاها تحت تأثیر برجام ارزان می‌شوند؟

خیلی از مردم انتظار دارند با برچیده شدن تحریم‌ها، هرچه سریع‌تر تأثیر این رخداد و اجرایی شدن برجام را در وضعیت رفاهی خود احساس کنند و حتی برخی به طور مشخص انتظار دارند صرفا با اجرای برجام کالاهای مصرفی به‌سرعت ارزان شوند، اما قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت معتقد است: «اگر بتوانیم منابع خارجی را وارد کشور کنیم، از سرمایه‌گذاری خارجی در داخل استفاده کنیم، منابع ایرانیان داخل و خارج کشور را به بخش تولید بیاوریم، با افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها می‌توانیم امیدوار باشیم که قیمت‌ها پایین بیایند.»

مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت و معاون توسعه بازرگانی داخلی گفت: نظام عرضه و تقاضا در تعیین قیمت‌ها تعیین‌کننده است. امروز ما از نظر عرضه کمبودی نداریم، ولی اگر قدرت خرید یا تقاضا پایین باشد، قیمت پایین نمی‌آید. ما در بسیاری از اقلام مازاد عرضه داریم، ولی چون این اقلام در حد قیمت تمام‌شده عرضه می‌شوند، امکان اینکه واحد تولیدی یا فروشگاه قیمت را پایین‌تر بیاورند وجود ندارد.

او افزود: از سوی دیگر نیز چون قدرت خرید مردم در بخش تقاضا ثابت و در حال حاضر پایین است، کالا در فروشگاه می‌مانَد، اما پیش‌بینی این است که در آینده با کاهش هزینه‌های بانکی، قیمت تمام‌شده برخی اقلام وارداتی ما کمتر شود. البته در حال حاضر ارزانی بعضی کالاها به دلیل فضای بین‌المللی قیمت‌هاست؛ قیمت نفت و انرژی پایین آمده و این موضوع روی قیمت محصولات هم اثر گذاشته است. امروز فولاد وارداتی به مراتب ارزان‌تر از قبل است یا قیمت بعضی مواد وارداتی متکی به انرژی مانند محصولات پتروشیمی یا محصولات پلاستیکی بسیار پایین‌تر از گذشته است. بنابراین باید دید در سبد کالاهای مصرفی مردم چه اندازه کالاهای وارداتی و چه اندازه کالاهای تولید داخل سهم دارند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت تصریح کرد: قیمت کالاهای تولید داخل را در صورتی می‌توانیم پایین بیاوریم که هزینه‌های تولید پایین بیاید. بخشی از هزینه‌های تولید به هزینه‌های بانکی برمی‌گردد. برای اینکه هزینه‌های بانکی پایین بیاید باید نرخ بهره یا نرخ سود پایین بیاید. پایین آمدن نرخ سود هم به این موضوع برمی‌گردد که چقدر بتوانیم نقدینگی را افزایش دهیم تا قدرت نقدینگی بانک‌ها بالا برود و بتوانند با سود پایین‌تری تسهیلات ارائه کنند. بنابراین اینها همه در یک سیستم بسیار مرتبط از یکدیگر اثر می‌پذیرند. یعنی اگر بتوانیم منابع خارجی را وارد کشور کنیم، از سرمایه‌گذاری خارجی در داخل استفاده کنیم، منابع ایرانیان داخل و خارج کشور را به بخش تولید بیاوریم، با افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها می‌توانیم امیدوار باشیم که قیمت‌ها پایین بیایند.

معاون توسعه بازرگانی داخلی در ادامه در پاسخ به این پرسش که در این صورت قیمت چه کالاهایی ممکن است پایین بیاید؟ گفت: تشخیص اینکه کدام کالاها می‌توانند مشمول این فرایند شوند، کار سختی است ولی به طور کلی قیمت همه کالاها متأثر از سود بانکی، هزینه‌های بانکی و هزینه‌های معاملاتی هستند. در این بخش نباید دغدغه ما قیمت کالاها باشد، بلکه باید دغدغه ما این باشد که چگونه می‌توانیم زمینه‌های سرمایه‌گذاری و تولید را توسعه بدهیم، با استفاده از این زمینه‌های سرمایه‌گذاری و تولید، اشتغال را افزایش دهیم، اشتغال بیشتر قدرت خرید بیشتر ایجاد کند و با قدرت خرید بیشتر بتوانیم زمینه‌های خرید کالا را فراهم کنیم. آنچه با اجرایی شدن برجام می‌توانیم انتظارش را داشته باشیم، شکوفایی در اقتصاد از محل سرمایه‌گذاری و تولید بیشتر، بالا بردن اشتغال و ایجاد درآمد بیشتر برای خانواده‌ها است.

خسروتاج همچنین در پاسخ به سؤال اقتصادنیوز درباره وضعیت وام کالا اظهار کرد: مجری و مبتکر وام بازار کالا بانک مرکزی است و  مسوولان بانک مرکزی باید درباره وضعیت وام بازار کالا توضیح دهند.

منبع :اقتصاد نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا