بازار‌های مالی ، بورس و بانکپیشخوانتحلیلعناوین اخبار

بازار سرمایه ایران تنها بورس مثبت در میان ۱۸ بورس جهان

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار (سنا)، برپایه گزارش هفتگی بررسی بازارها که به بررسی عملکرد بورس تهران، فرابورس ایران، شماری از بورس های معتبر خارجی، قیمت جهانی فلزات اساسی و نفت پرداخته، سال ۱۳۹۴ شاخص کل بورس تهران (ارزش وزنی) با ۲۸ درصد افزایش، تنها بورس مثبت در میان ۱۸ بورس معتبر خارجی معرفی شد.
برابر این گزارش، سال گذشته شاخص کل بورس تهران (ارزش وزنی) تعدیل شده بر حسب دلار مبادله ای ۱۹ درصد و بر حسب یورو مبادله ای ۱۳ درصد رشد داشت.
همچنین در این مدت شاخص قیمت ( ارزش وزنی ) ۱۳ درصد، شاخص کل (هم وزن) ۳۵ درصد و شاخص قیمت (هم وزن) ۲۴ درصد افزایش پیدا کرد.
علاوه براین در مدت مشابه شاخص فرابورس ۲۱ درصد و قیمت سکه طلای بهار آزادی رشد هشت درصدی را به ثبت رساند.
برپایه این گزارش ، هفته منتهی به ۲۶ اسفند ماه سال ۹۴، حجم معاملات با در نظر گرفتن یک روز کاری کمتر (تعطیلی یکشنبه ۲۳ اسفند) نسبت به هفته ماقبل ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد و سه صنعت «خودرو و ساخت قطعات»، «بانک ها و موسسه های اعتباری» و «فلزات اساسی» به ترتیب ۳۳، ۲۵ و ۱۱ درصد و در مجموع ۶۹ درصد از حجم معاملات هفتگی را به خود اختصاص داده اند.
کاهش ۲۰ درصدی حجم معاملات در هفته پایانی سال ۱۳۹۴، بدون در نظر گرفتن رکورد تاریخی عرضه موفقیت آمیز ۵۰ هزار میلیارد ریالی اوراق مشارکت پروژه های نفتی است.
گزارش مزبور می افزاید، این حجم از عرضه اوراق مشارکت در روزهای پایانی سال گذشته، بیانگر ظرفیت بالای بورس تهران برای تامین مالی پروژه های بزرگ اقتصادی است.
هفته پایانی اسفند ۹۴، صنعت «ابزارپزشکی، اپتیکی و اندازه گیری» با بازدهی ۲۴۴٫۷ درصد، جایگاه نخست صنایع بورسی را به خود اختصاص داد و در مدت مشابه صنعت « استخراج سایر معادن » با افت ۵٫۳ درصدی، بیشترین افت را تجربه کرد.
«کنتورسازی ایران » با ۲۴۴٫۷ درصد و «پارس پامچال » با منفی ۳۲٫۱ درصد، به ترتیب بیشترین و کمترین بازدهی را در بین شرکتها در آخرین هفته سال گذشته داشتند.
سال ۱۳۹۴، قیمت واحدهای سرمایه گذاری صندوق های قابل معامله در بورس تهران همگی افزایش یافته و در این میان صندوق سپهر اندیشه نوین با ۲۹٫۴ درصد بیشترین رشد را از آن خود کرد.
صندوق پاداش سهامداری توسعه در میان این نهادهای مالی، از نظر تغییرات ارزش خالص دارایی (NAV) با رشد ۲۹٫۷ درصدی در مدت زمان یاد شده، بیشترین افزایش ارزش خالص دارایی را داشت.
سال گذشته در بازارهای جهانی، طلا با هفت درصد افزایش بیشترین بازدهی و فولاد با ۶۷ درصد کاهش کمترین بازدهی را تجربه کردند و در ۳۰ روز منتهی به ۲۶ اسفند ماه سال ۹۴، قیمت نفت وست تگزاس اینتر میدیت، برنت و اوپک به ترتیب با ۲۶، ۲۱ و ۲۱ درصد افزایش داشتند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا