عناوین اخبار

تکذیب افزایش ۳۳۰ درصدی بودجه مرکز بررسی های استراتژیک/ منسوب کردن بودجه به افراد شیطنتی سیاسی است

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از ایرنا متن کامل جوابیه روابط عمومی مرکز بررسی های استراتژیک به شرح ذیل است:
«خبرگزاری مشرق در روز ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ خبری با کد ۵۳۳۵۴۲ مبنی بر افزایش ۳۳۰ درصدی بودجه مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در بودجه سال ۱۳۹۵ منتشر کرد. این خبر متضمن اطلاعات غلط و هم چنین تعبیرهای نادرستی است. انتشار این خبر با تیتر در نظر گرفته شده برای آن، اقدامی سیاسی است و برای شفاف سازی توضیحات زیر ضروری است.
۱-بودجه مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری مطابق جداول قانون بودجه سال ۱۳۹۴ در ردیف شماره دستگاه اجرایی ۱۰۱۰۰۰ و با عنوان «مرکز بررسی های راهبردی» ۳۰۰۰ میلیون ریال ذکر شده است. بر اساس تغییرات صورت گرفته در نهاد ریاست جمهوری، وظائف و مسئولیت های مرکز مطالعات جهانی شدن به مرکز بررسی های استراتژیک واگذار گردید و بر همین اساس بودجه مرکز مطالعات جهانی شدن که در جداول بودجه سال ۱۳۹۴ در ردیف ۱۰۱۰۸۱ معادل ۹۶۰۰۰ میلیون ریال ذکر شده، به بودجه مرکز بررسی های استراتژیک اضافه شده است.
ادغام دو مرکز به این معناست که جمع بودجه مرکز بررسی های استراتژیک ۱۲۶۰۰۰ میلیارد ریال شود، اما بودجه مرکز بررسی های استراتژیک در جداول پیشنهادی بودجه سال ۱۳۹۵ معادل ۱۲۱۳۷۹ میلیارد ریال ذکر شده است. لذا با توجه به ادغام صورت گرفته، حتی در صورتی که بودجه مذکور به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، مقدار بودجه ۴۶۲۱ میلیون ریال (معادل ۳٫۶۷ درصد) نیز نسبت به جمع بودجه دو مرکز قبلی، کاسته شده و افزایش ۳۳۰ درصدی کاملاً کذب است.
۲- در تیتر خبر مذکور آورده شده است: «رشد بودجه مؤسسه حسام الدین آشنا ۳۳۰ درصد، صدا و سیما ۸ درصد و سازمان تبلیغات ۹ دهم درصد.» ردیف های بودجه به سازمان ها اختصاص داده می شود و ماهیت حقوقی دارد. لذا منسوب کردن بودجه سازمان ها به هر فردی از جمله رئیس مرکز بررسی های استراتژیک، بیشتر شیطنتی سیاسی است و اطلاع رسانی یا هدفی فرهنگی را دنبال نمی کند.
۳- تحلیل بودجه مرکز بررسی های استراتژیک به عنوان نمادی از تبعیض میان دستگاه های فرهنگی از اساس نادرست است. مرکز بررسی های استراتژیک مرکزی مطالعاتی برای بررسی راهبردهای امنیت ملی و نهاد مشورتی رئیس جمهور است و طبقه بندی آن در زمره نهادهای فرهنگی، ابداع خبرگزاری مشرق و کاملاً با اهداف سیاسی است.
۴- بودجه سازمان صدا و سیما در جداول بودجه سال ۱۳۹۴ معادل ۱۰۰۲٫۳ میلیارد تومان ذکر شده و بودجه مرکز بررسی های استراتژیک فقط ۳ میلیارد تومان بوده که کمتر از ۷۰ درصد آن در سال ۱۳۹۴ تخصیص یافته است. لذا مقایسه کردن این دو سازمان بر اساس درصد افزایش یا کاهش بودجه آن ها، علاوه بر آن که مأموریت های متفاوتی دارند و در یک دسته جای نمی گیرند، از اساس نادرست است.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا