عناوین اخبار

دوازدهم فروردین در آینه تاریخ معاصر ایران

مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

۱۲ فروردین ۱۳۶۹
حسین عمادزاده اصفهانی پژوهشگر معاصر و صاحب اثرهای ارزنده ای چون جهان اسلام و اسلام در جهان، ترجمه و تفسیر قرآن کریم و شرح خطبه غدیر در ۸۵ سالگی درگذشت.

۱۲ فروردین ۱۳۵۸
نظام جمهوری اسلامی ایران ۵۰ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به دنبال برگزاری رفراندوم سراسری، با اکثریت آراء مردم به آن، تشکیل شد.

۱۲ فروردین ۱۳۵۸
به دنبال فراخواندن ویلیام سولیوان سفیر آمریکا در ایران به واشنگتن، چارلز ناس که قسمت مهم ماموریت های سیاسی خود را در ایران یا اطراف ایران به انجام رسانده بود، به عنوان کاردار برای تحویل گرفتن سفارت آمریکا، وارد تهران شد.

۱۲ فروردین ۱۳۵۷
آیت‏ الله میرزا ابوالفضل زاهدی فقیه، مفسر و صاحب اثرهای برجسته رساله الضرر، منطق الحسین و مقصد الحسین در ۸۷ سالگی درگذشت.

۱۲ فروردین ۱۳۴۸
دولت ایران به دلیل خودداری کردن مقام های لبنان از بازگرداندن تیمور بختیار نخستین رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور(ساواک) ایران که مورد پیگرد قانونی رژیم بود، روابط سیاسی خود را با این کشور قطع کرد.

۱۲ فروردین ۱۳۱۵
به دنبال بازداشت چهار ساعته عبدالغفارخان سفیر ایران در واشنگتن، به جرم تخلف رانندگی، رضاخان پهلوی روابط سیاسی با آمریکا را قطع کرد. این رابطه سه سال بعد، از سر گرفته شد.

۱۲ فروردین ۱۳۰۳
به دنبال مخالفت مردم، نمایندگان مجلس، مراجع و دیگر گروه های جامعه با برقراری نظام جمهوری مورد نظر رضاخان در کشور، وی در اعلامیه کوتاهی لغو این تصمیم را اعلام کرد.

۱۲ فروردین ۱۳۰۲
احمدشاه قاجار فرمان انتخابات پنجمین دوره مجلس شورای ملی را صادر کرد.

۱۲ فروردین ۱۲۹۷
انقلابیون دشتستان و مریدان رئیس علی دلواری به نیروهای انگلیسی موسوم به پلیس جنوب در فارس حمله کردند که تعدادی از آنان کشته شدند.

۱۲ فروردین ۱۲۹۶
۸۸ تن از نمایندگان مجلس شورای ملی پیروزی انقلاب اکتبر روسیه را به لنین رهبر آن کشور تبریک گفتند.

۱۲ فروردین ۱۲۹۵
نیروی دریایی آلمان یک کشتی انگلیسی را در دریای مانش غرق کرد، صدها مسافر از جمله بهرام میرزا نوه مظفر الدین شاه جان خود را از دست دادند.
برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد۱ و۳)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا