پیشخوانعناوین اخبار

بدرقه متفاوت نوروز در استان ها

بر اساس یک سنت و آیین قدیمی مردم در این روز که در تقویم رسمی کشور به نام روز طبیعت نامگذاری شده است، راهی کوه، دشت و صحرا می شوند و از مواهب طبیعی بهره می گیرند.
گزارش های رسیده از استان های مختلف کشور حاکی از استقرار هوای بارانی در نیمه شمالی کشور در روز طبیعت است و از این رو ساکنان این مناطق ترجیح می دهند که به دلیل بارش ها و برودت هوا در خانه بمانند.
با این حال بسیاری از خانواده ها در استان های جنوبی از ساعات اولیه صبح در تفرجگاهها و پارک ها حضور یافته اند و روزی آفتابی و بهاری را تجربه می کنند.
** مردم شیراز و دیگر مناطق استان فارس امروز را در دامن طبیعت از جمله در حاشیه دریاچه مهارلو، مناطق طبیعی اطراف تخت جمشید، تفرجگاههای قلات، مناطق طبیعی شهر صدرا، پارک جنگلی زرقان، تفرجگاههای طبیعی اطراف پیربنو، باغ های تیون و مواهب طبیعی برم دلک می گذرانند.
همچنین بسیاری از شهروندان سیزده بدر را در پارک ها و بوستان های شهر شیراز می گذرانند و از فضای سبز داخل شهر استفاده می کنند .
در این روز بسیاری از مردم بساط پخت و پز و تفرج را در زیر هر درختی که بیابند پهن می کنند، هلهله کودکان ، بازی نوجوانان ، گفت و شنود زنان و بزرگترها صحنه هایی است که بسیار در سیزده بدر دیده می شود و همگی خوشایند و فرح بخش است .
اما مناظر و صحنه هایی نیز در این روز رقم می خورد که چندان زیبا نیست، صحنه های افروختن آتش در زیر درختان ، صحنه رها کردن زباله ها در کنار تفرجگاهها صحنه به آب زدن وشنا کردن در جاهایی که بارها تذکر داده شده است، صحنه رانندگی های خارج از عرف و ضابطه ، اینها مواردی است که شیرینی سیزده بدر را به تلخی بدل می کند.
به گفته حمزه ولوی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس ضمن تذکر به کسانی که ارزشهای زیست محیطی را نادیده می گیرند از شهروندان خواست تا فرهنگ استفاده از مواهب طبیعی را پاس بدارند .
وی تاکید کرد: روز طبیعت روز تحکیم و تثبیت فرهنگ استفاده درست از طبیعت است ، شکستن شاخ و برگ درختان ، افروختن آتش در جنگلها و رها کردن زباله در طبیعت مغایر با این ارزشها است .
** در کهگیلویه و بویراحمد نیز گردشگران نوروزی و قشرهای مختلف مردم در این روز راهی تفرجگاهها، جنگل ها، چمنزارها، کوهها، پارک ها، حاشیه رودخانه ها، مناطق سیاحتی، مکان های تفریحی و جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی این استان شدند.
این استان با داشتن ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی، ۳۰۰ بقعه متبرکه، ۷۵۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم نواز مکانی مناسب برای استقبال از مسافران نوروزی است که از جمله می توان به حرم بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع)، آبشار یاسوج، چشمه بلقیس چرام، گردنه شلال دون باشت، رود رونه، آبشار کمردوغ، برم الوان، بافت تاریخی و قدیمی دهدشت و سد کوثر اشاره کرد.
** مردم چهارمحال و بختیاری نیز به صورت گروهی برای سپری کردن آخرین روز تعطیلات نوروزی در دامن طبیعت به یکجا نشینی و برپایی چادرها اقدام کردند.
در این بین برخی از خانواده ها «نزدیک نشینی» به آب و سبزه را از دیربار در روز سیزده فروردین یک حرکت خوش یمن می دانند و به کنار رودخانه های استان می روند.
برخی مردم این دیار پس از برپا کردن چادر در طبیعت اقدام به طبخ غذاهای محلی نظیر آش مچه و آش شنگ می کنند.
این دو غذای محلی از گیاهان خوراکی و طبیعی شنگ و مچه به همراه افزودنی ها دیگر مانند کشک و پیاز داغ، طبخ و تهیه می شود.
مردم استان در این روز، پس از چیدن گیاهان طبیعی و خوراکی و پختن غذاهای گیاهی، با خواندن قرآن و دعا، به گشت و گذار خود پایان می دهند.
پارک ملت شهرکرد، گردشگاه سیاسرد بروجن و همچنین مناطق گردشگری و تفریحی سامان، بلداجی، چغاخور، گندمان، کوهرنگ، پیرغار، بابا پیراحمد، بارده، چشمه دیمه، سندگان، برم، دره عشق و پرورز، چشمه وقت و ساعت ، پل زمان خان ، پارک جنگلی شیاسی و ۱۵۰ کانون گردشگری از جمله مناطقی است که در این روز مورد استقبال مردم قرار می گیرد.
** در استان ایلام رئیس پلیس راه انتظامی استان ایلام از استقرار ۴۵ تیم گشت خودرویی محسوس و نامحسوس در جاده های منتهی به مقاصد گردشگری این استان و نظارت بر تردد خودروها در روز انس با طبیعت خبر داد.
سرهنگ محسن ناصری در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این گشت های ثابت و سیار در عموم جاده های استان به ویژه جاده هایی که مسیر عمده گردشگران در روز انس با طبیعت است، مستقر هستند.
بیشترین حجم ترددهای جاده ای در این روز براساس سوابق سنوات گذشته برای جاده ایلام -دره شهر با توجه به وجود مناطق طبیعی سرسبز و زیبای این منطقه و آثار طبیعی و تاریخی پیش بینی شده است و دیگر مناطق طبیعی استان از جمله مسیر کوشک، سیروان و تخت خان و صالح آباد نیز از مقاصد اصلی گردشگران روز طبیعت بشمار می روند که تراکم تردد خودروها در این مسیرها امروز بیش از دیگر جاده ها است.
** خراسان رضوی از جمله استان هایی است روز طبیعت را با بارش رحمت الهی صبح کرده تمام شهرهای این استان در روز طبیعت بارانی است؛ بارش ها به حدی است که تا فردا در بیشتر نقاط استان ادامه خواهد یافت.
با توجه به کاهش قابل ملاحظه دما و پیش بینی بارش برف توام با وزش باد به نسبت شدید، همراه داشتن زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانه برای تردد در جاده های کوهستانی استان خراسان رضوی الزامی است.
** هرچند تهران نیز روز طبیعت را بارانی آغاز کرد و حتی در ارتفاعات شاهد بارش برف بود اما نیروهای امدادی از جمله اورژانس پیش بینی های لازم را برای حضور مردم در تفرجگاهها و پارک های پایتخت داشته اند.
در این روز ۱۲۰ گروه امدادی و درمانی اورژانس به همراه آمبولانس در تمامی بوستان ها و جنگل های پرتردد داخل و اطراف تهران مستقر هستند و تا پاسی از شب و تا عادی شدن تردد شهروندان در پارک ها و بوستان ها حضور خواهند داشت.
** در استان البرز نیز بارش برف بهاری در مناطقی از این استان از جمله کرج، مردم را که برای بهره مندی از طبیعت عازم تفرجگاهها بودند، غافلگیر کرد. در برخی از نقاط استان نیز بارش باران گزارش شده که این بارش ها دمای هوا را کاهش داده است.
** ساکنان استان آذربایجان شرقی نیز هوایی نیمه ابری را در روز طبیعت تجربه کردند؛ هرچند سامانه بارشی در حال خروج از این استان است اما به گفته سازمان هواشناسی هوای سرد تا پایان امروز (جمعه) در استان حاکم خواهد بود.
در نواحی شرقی استان احتمال بارندگی زیاد است و در نواحی غربی استان به خصوص شهرهای تبریز و جلفا نیز بارش پراکنده باران و در برخی نقاط همراه با برف پیش بینی می شود.
۲۰۲۵

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا