پیشخوانتیتر دوعناوین اخبار

دوقلوهای فساد اقتصادی در پایان راه

روزنامه «همدلی» در این مورد نوشت: اسفندماه سال ۹۴ با اعلام سخنگوی قوه قضاییه مشخص شد جوان موبوری که مدتها صدر اخبار رسانه ها را به خود اختصاص داده بود به پایان خط نزدیک می شود. بابک زنجانی که به بزرگترین بدهکار نفتی شهرت پیدا کرده اکنون در بن بستی قرار گرفته که راه نجات سختی برای خود می بیند. اعلام صدور حکم اعدام برای وی تقریبا کار را تمام کرده است. این حکم البته با اظهار نظرهای متفاوتی مواجه شده است، از رییس جمهور گرفته تا نمایندگان مجلس که پیگیری تخلفات بابک زنجانی را عهده دار شده بودند نگرانی شان از اعلام حکم نهایی زنجانی پولهایی است که هنوز تکلیفشان مشخص نیست. «پولها کجا رفته؟» و «چه کسانی از او حمایت کردند؟» از سوی رییس جمهور مطرح شد.
در ادامه می خوانیم: از سوی دیگر رضا ضراب همکار زنجانی طی روزهای گذشته در میامی آمریکا بازداشت شد. اتهام ضراب نقض تحریم های ایران بود، درست همان کاری که بابک زنجانی در زمان تحریم ها انجام می داد. نام این دو نفر با هواپیمایی که بار طلا داشت و در فرودگاه آتاتورک ترکیه برای چندساعتی توقیف شد، پیوند خورده است. پیغامی که از این دستگیری به زنجانی فرستاده می شود این است که زنجانی جسور که هنوز بدهی هایش را پرداخت نکرده نه تنها در ایران که در خارج از مرزها نیز جایی ندارد.
همدلی در ادامه نوشت: زنجانی از بن بست خارج نمی شود. حالا او مانده و بن بستی سخت که نه راه پیش دارد و نه راه پس. دادگاه علنی چندین بار با درخواست استمهال این متهم موافقت کرده تا وی بتواند بدهی ۲٫۶ میلیون دلاری خود را پرداخت کند اما با برداشته شدن تحریم ها به منزله بهانه برای پرداخت بدهی هم پولی به حساب وزارت نفت واریز نشد. زنجانی که نخست روز سال ۹۵ به جای جشن تولد ۴۲ سالگی اش در زندان احتمالا به سرنوشت خود فکر می کرده حالا بعد از تعطیلات نوروزی قرار است حکم ۲۳۰ صفحه ای اش را از دادگاه دریافت کند.
همدلی از زبان «امیر عباس سلطانی» عضو کمیته پیگیری پرونده زنجانی در مجلس نهم نوشت: یکی از مهره های مهم پرونده پیچیده زنجانی، رضا ضراب است. برای حل موضوع زنجانی، ضراب باید در دسترس باشد. تا جایی که مشخص است، بابک زنجانی و رضا ضراب هیچ گاه از هم جدا نبودند. بلکه همدست و شریک هم بوده اند. مقدار زیادی از پول ها و دارایی که از بابک زنجانی باید گرفته شود در دست رضا ضراب است. از این رو وجود رضا ضراب در حل این مسئله مهم است. شاید از این جهت که بسیاری در پشت پرده منتفع هستند، اقداماتی شده که دست ما به رضا ضراب نرسد. این موضوع پرونده را پیچیده تر کرده است.
روزنامه «روزان» هم به نقل از گزارشی از «المانیتور» در مورد اینکه «چرا بازداشت رضا ضراب به نفع روحانی است» نوشت: پرسش کلیدی آن است که آیا ایران می تواند اقتصاد خود را به دوران پیشاتحریم بازگرداند؟ آیا شبکه های پنهانی فساد و متعلق به دوران احمدی نژاد باقی می مانند، یا آنکه اقداماتی در جهت یکپارچگی روشن با اقتصاد جهانی صورت خواهد گرفت؟ بازداشت ضراب می تواند قدمی برای این هدف باشد، زیرا قدرت روحانی در مبارزه با فساد را تقویت می کند.
در ادامه می خوانیم: با نگاه به ابعاد رابطه آمریکا با ایران، بازداشت ضراب می تواند به افزایش همکاری ها منجر شود. یک روزنامه نگار ایرانی در گفتگو با المانیتور این بازداشت را بیشتر مسئله ای میان ترکیه و آمریکا عنوان کرد. در همین راستا، درخواست قضایی وزیر نفت بر ادعای تصاحب فرودگاه زنجانی در ترکیه و ادعای آمریکا برای بلوکه ساختن اموال ضراب می تواند روابط ایران و ترکیه را از این هم پیچیده تر سازد. در فاصله چند روز تا برگزاری دادگاه ضراب در ۴ آوریل، هنوز باید صبر کرد و دید پیگرد قضایی این پرونده همکاری های بیشتری میان ترکیه، آمریکا و ایران را به همراه خواهد داشت یا نه. در حال حاضر اما به نظر می رسد این پرونده بتواند روحانی را تقویت کرده و از آن سو به قدرت بی رقیب اردوغان در خانه اش چندان آسیبی وارد نکند، هرچند ممکن است عواقبی در روابط آمریکا و ترکیه به همراه داشته باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا