دسته‌بندی نشده

شاخص بورس وارد فاز اصلاح شده است/بازار در بلندمدت مثبت است

احسان حاجی اظهار کرد: درحال حاضر نوسانات معاملات خودرویی‌ها باعث شده تا بازار وارد فاز منفی شود.  در اواخر سال گذشته، گروه خودرو به دلیل اثرپذیری بالا از اجرای برجام لیدر بازار شد و در حال حاضر این روند را ادامه می دهد. بهرشکل شرایط حاکم  بر خودرویی‌ها به کلیت بازار تعمیم داده می‌شود.

او با تاکید براینکه خودرویی‌ها به شدت ریسک بالایی دارند و شایعات بسیاری پیرامون معاملات آنها و رشد عجیب‌شان در این مدت کوتاه مطرح است،گفت: بنابراین  نمی‌‌توان پیش‌بینی دقیقی از روند غالب و آینده  گروه خودرویی ارائه کرد. اما اگر به لحاظ تکنیکالی به این گروه نگاهی داشته باشیم  تنها از روی نمودار این گروه را بررسی کنیم، انتظار می‌رود در اکثر نمادهای این گروه، که لیدرهای آن ایران خودرو و سایپا هستند اصلاح قابل توجهی داشته باشیم.

این تحلیلگر بازار سهام معتقد است که قیمت سهام خودرویی به ویژه برای نماد خودرو و خساپا باید کاهش  قابل توجهی داشته باشد که جذابیت خرید ایجاد کند و دوباره بتواند روند خوبی را شروع کند. اما در مجموع خودرویی‌ها در وضعیت اصلاح قرار دارند.

حاجی  گفت: اگرچه در روز گذشته شاخص مثبت بود و در ابتدا کلیت مثبتی داشت، اما به هنگام جریان معاملات، خیلی سهم‌ها به دلیل عرضه‌های بسیار گروه خودرو منفی شدند وکلیت بازار هم برگشت و منفی شد.

او افزود: نکته‌ای که در این میان وجود دارد و فعالان بازار باید به آن توجه کنند این است که شاید بازار هنوز پتانسیل رشد را داشته باشد ولی در حال حاضر وارد فاز اصلاح شده است و فشار تقاضاها و اندیکاتورها کم‌کم به اشباع خرید می‌رسند. فشار خرید هنوز وجود دارد اما شاید این فشار در یک‌چهارم و یک‌‌پنجم پایانی خودش باشد.

این تحلیلگر بازار سهام معتقد است: قاعدتا باید بعد از یک مقدار مثبت شدن بازار یک اصلاح در شاخص داشته باشد و یک نفسی تازه کند تا انگیزه‌ای برای افرادی که تاکنون از این بازار جا مانده‌اند به وجود آورد.

او گفت: در حال حاضر با توجه به رشدهای خیره‌کننده که در سه ماه گذشته در بازار سرمایه وجود داشته، افراد بسیاری هستند که علاقمندند تا شناسایی سود کنند؛ به خصوص حقوقی‌های بازار که وقتی که یک مقدار عرضه‌ها در بازار بیشتر شود این باعث می‌شود که از ترس آنها کاسته شود و آنها شناسایی سود کنند.

حاجی افزود: پس لازم است که به صورت تناوبی عرضه را زیاد کنند و بازار یک اصلاح چندهزار واحدی را شروع کند ولی به نظر من این اصلاح شاخص نمی‌تواند نگران‌کننده باشد و ترسی در بازار ایجاد کند.

این تحلیلگر بازار سهام گفت: به نظر می رسد که  بازار فاز اصلاحی را شروع کرده است ، نه یک اصلاح چندصد واحدی ، بلکه یک اصلاح چند هزار واحدی پیش رو خواهد داشت، اما در مجموع روند بلندمدت این بازار صعودی خواهد بود.

او معتقد است: زمانی که این بازار چندهزار واحد اصلاح داشته باشد، جذاب‌تر خواهد شد و به دنبال آن نقدینگی جدید وارد بازار می‌شود و آن رشد خیره‌کننده که همگان منتظر آن بودند در بازار ایجاد می‌شود.

این  بیان کرد: به زودی این اصلاح آغاز می‌شود اما کماکان معتقدم که این بازار، بازار مثبتی است و اگر اصلاحی هم باشد اصلاح موقتی است و این عمل تنها انگیزه‌ای برای نفس تازه‌ کردن و ورود پول‌های جدید است.

م :اقتصاد نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا