شهر و جامعهعناوین اخبار

برخورد با فساد در شهرداری بی سر و صدا بود/ وام هزار وپانصد میلیاردی شهرداری شایعه است

امروز سه شنبه مهدی جمالی نژاد شهردار اصفهان در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سئوالات آنها پاسخ داد .وی در اولین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران، اظهارکرد: خوشبختانه سال جدید را با میلاد حضرت زهرا (س) آغاز کردیم و با میلاد این بانوی بزرگوار به پایان می رسانیم.
وی با اشاره به اینکه در دهه های اخیر شهرداری ها از نهاد خدماتی به نهاد اجتماعی تبدیل شده اند، افزود: در گذشته شهرداری تنها وظیفه احداث خیابان، ایجاد فضای سبز و آسفالت معابر را بر عهده داشت، اما در دهه های اخیر شهرداری ها به حوزه اجتماعی نیز وارد شده اند.
شهردار اصفهان با بیان اینکه شهرداری اصفهان در نظر دارد یک گفتمان جدید را در این مجموعه آغاز کند، تصریح کرد: قصد داریم یک گام از نهاد اجتماعی فراتر بگذاریم و نگاه خود را به سمت شهرداری دانش مبنا و دانا محور تغییر دهیم.
جمالی نژاد با بیان اینکه این گفتمان برای اولین بار در در سطح کشور، در شهرداری اصفهان مطرح شده است، خاطرنشان کرد: برای ورود به این گفتمان ۱۰ سال کار کرده ام و آرزو داشتم این رویکرد جدید را در شهرداری اجرا کنم و می خواهیم با خانواده بزرگ شهر اصفهان اعم از شهروندان، مسئولان، دانشمندان و فرهیختگان و  غیره در این مسیر حرکت کنیم.
وی با اشاره به اینکه شاید هنوز بسیاری از شاخص های این گفتمان جدید پیاده نشده باشد، اظهارکرد: این گفتمان جدید است و ممکن است آزمون و خطا داشته باشد، ولی در صورت اجرا می تواند در پیشبرد اهداف شهری موثر واقع شده و جایگاه اصفهان به طور جدی ارتقا ببخشد.
شهردار اصفهان به مشخصات شهر دانش مبنا و دانایی محور اشاره کرد و گفت: کلید واژه شهر دانش مبنا نسبت به مابقی رویکردها متفاوت است.
وی افزود: شهر دانش مبنا شهری است که به هنرمندان، نخبگان، کارآفرینان، فن آفرینان؛مراکز جذب ایده و غیره افتخار می کند.
شهردار اصفهان با بیان اینکه دیپلماسی علمی و فناوری در شهر دانش محور شاخص است، گفت: شهر دانش محور شهری است که فضای عمومی حاکم بر شهر خلاقیت و نوآوری باشد.
جمالی نژاد با اشاره به اینکه شهر دانش محور دوستدار طبیعت و محیط زیست است، افزود: در این مدل از شهر به تمدن سازی بر مبنای هویت ایرانی_اسلامی، توسعه پایدار انسانی و شهری اهمیت ویژه ای داده می شود.
شهردار اصفهان با بیان اینکه سواد رسانه ای و سواد اطلاعاتی در شهر دانش مبنا اهمیت دارد، تصریح کرد: علم و فناوری در شهر دانش محور ارزیابی می شود.
جمالی نژاد با اشاره به اینکه خلاقیت و نوآوری در چنین شهرهایی از بدیهیات است، خاطرنشان کرد : گفتمان سازی نوین شهری قرار است اصفهان را به شهر خلاق و دانش مبنا تبدیل کند.
وی با بیان اینکه این الگو در کشور شاخص است، گفت: بنابراین باید برای رسیدن به این گفتمان برنامه ریزی کرد.
شهردار اصفهان با بیان اینکه اتمسفر شهر دانش مبنا باید هنری باشد، اظهارکرد: تجلیل از هنرمندان که موتور محرکه شهر محسوب می شوند به همین منظور آغاز شده است.
بایستی نظریه پردازی شهرخلاق انجام شود
شهردار اصفهان با بیان این که عصرحجر، کشاورزی، ماشینی و صنعت گذشته است، ادامه داد:  اکنون در عصر جدید فناوری اطلاعات و ارتباطات روزهای خود را سپری می کنیم اما باید از این اصل جلوتر حرکت کنیم و اصل جریان ها را داشته باشیم.
جمالی نژاد تاکید کرد: اگرمی خواهیم گفتمان جدید را در شهر اصفهان تسری دهیم باید جریان سازی کنیم تا تک تک شهروندان به ویژه هنرمندان این گفتمان را داشته باشند، البته این مهم نیاز به تبیین دارد.
وی با اشاره به افتتاح ۲ مرکز فناوری های نوین شهری، مرکز نوآوری و خلاقیت شهری اضافه کرد: در همان ابتدای فعالیت مدیریت جدید شهری، در این مراکز جریان سازی فکری را آغاز نموده و قطعا هوشمندانه عمل خواهیم کرد.
شهردار اصفهان با اشاره به اینکه در ابتدا بایستی نظریه پردازی شهرخلاق انجام شود، ادامه داد: جریان سازی علمی را در این راستا آغاز کرده ایم و در حال حاضر نشست های علمی ما مظلومانه برگزار می شود زیرا میزان حضور افراد در آن اندک است.
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به پیوستن شهر اصفهان به شبکه شهرهای خلاق گفت: شهرهای خلاق تجربه های نوین شهر خود را در اختیار یکدیگر می گذارند تا از تجربه یکدیگر بهره مند شوند.
جمالی نژاد با اشاره به برنامه ریزی ۱۶۰ برنامه برای نظریه پردازی در اصفهان، خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۲ نشست با بهره مندی از اساتید برجسته ای همچون معاون صنایع دستی کشور، و اساتیدی همچون بلخاری، حمید رضا شعیری و علی عباسی برگزار شده است.
شهردار اصفهان اضافه کرد: ایده پردازی نخستین جریان پردازی در شهر است که برروی موضوعات شهری با استفاده از خرد جمعی مانند ایده پردازی بر روی رنگ شهر، صدای شهر، حمل و نقل غیرموتوری و گردشگری دانش محور کار می کند.
جمالی نژاد ادامه داد: اگر قرار است مبدا جریان و گفتمان جدید باشیم تا جوانان آن را کلید بزنند، باید از گذشتگان که حال در گوشه ای منزوی نشسته اند تجلیل کنیم .
طرح هر هفته چند افتتاح ،در واقع به نوعی بازدید از محلات و ملاقات با مردم هم است
شهردار اصفهان در ادامه سخنان خود به طرح هر هفته چند افتتاح اشاره کرد و گفت: طرح هر هفته چند افتتاح اقدام نو و جدیدی است که باعث ایجاد شادابی و نشاط در شهر شده است.
جمالی نژاد با بیان اینکه طرح هر هفته چند افتتاح برند جدید شهر اصفهان است، افزود: شهرداری اصفهان با این طرح سه هدف را دنبال می کند که اولین آن دیدار چهره به چهره با شهروندان در محلات است در واقع طرح هر هفته چند افتتاح ملاقات های مردمی بدون فیلتراسیون است.
وی با اشاره به اینکه دومین هدف جریان سازی است تا مردم همیشه در صحنه باشند و به شهرداری کمک نمایند، تصریح کرد: سومین دلیل اجرای این طرح این است که رقابت بین مناطق شهری و کل مجموعه شهرداری ایجاد می شود تا پروژه ها را با سرعت بیشتری انجام دهند.
شهردار اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا در خصوص برنامه های شهرداری بر چگونگی استفاده از نخبگان و مردم در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل خاطرنشان کرد: بزرگترین آرزوی بنده رفیق شدن با مردم است چرا که مشارکت شهروندان به توسعه شهری کمک شایانی می کند.
جمالی نژاد با بیان اینکه نخبگان و اهالی رسانه جزء مردم هستند و در اداره امور شهر از ایده های آنها استفاده می شود، اظهار کرد: تمام تلاش ما این است که سازمان های مردم نهاد را در امور شهر درگیر کنیم که نمونه بارز آن استفاده از نهادهای مردمی در خانه تکانی شهر بود.

مدیران شهری اکثرا اصولگرا اند
شهردار اصفهان در خصوص به کارگیری نیروهای کم اصلاح طلب در بدنه مدیریت شهری اصفهان بیان داشت: نه همه اصلاح طلبان خلاق اند و نه همه اصولگراها. اما می گویم مدیران شهرداری به سمت اصولگرایی اند.

وی ادامه داد: من در جلسه پایانی سال با مدیران شهری گفتم ما مدیران گلخانه ای که مانند دوران قاجار دستوری کار میکنند، نمی خواهیم.چراکه قطعا این مدیران آنقدر عقب می مانند که از چرخه مدیران شهری حذف می شوند.

جمالی نژاد با اشاره به اینکه دنبال کار سیاسی نبوده ام و به انتخاب مردم احترام می گذارم،افزود: ما به دنبال مدیران خلاق فارغ از جنبه سیاسی هستیم.

مصوبه تعریض خیابان آقا نجفی روی میز شورای عالی میراث فرهنگی کشور

وی در پاسخ سوال خبرنگاری که از وی در مورد پروژه خیابان آقانورالله نجفی سوال کرد ، گفت: این خیابان در طرح تفصیلی تعریف و عرض آن نیز ۱۲ متر مشخص شده است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در دوران مدیریت قبلی با تعامل با مدیران استانداری عرض این خیابان به ۱۶ متر  افزایش یافت، گفت: میراث فرهنگی به این تصمیم انتقاد داشت چراکه عرض ۱۶ متر بافت تاریخی را تحت الشعاع قرار می داد و در نتیجه این طرح به کمیسیون ماده ۵ رفت.

وی افزود: در نهایت به پیشنهاد میراث فرهنگی این طرح با عرض ۱۴ متر به شورای عالی میراث فرهنگی کشور رفته تا مصوبه در این خصوص دریافت کنیم که هنوز جواب آن نیامده است.

جمالی نژاد افزود: قرارگاه اقتصاد مقاومتی در شهرداری اصفهان با حضور مدیران شهری بدون اینکه کسی غیر این مدیران به قرارگاه اضافه شود، راه اندازی شده است.
در شهرداری پشتی گرم زیر سر هیچ مدیری نیست

وی به شایعه دریافت وام هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از سوی شهرداری اشاره داشت و گفت: چطور ممکن است وقتی کل بودجه سالانه ما حدود دو هزار میلیارد تومان است ما وام هزار و پانصد میلیاردی دریافت کنیم؟!.

شهردار اصفهان درخصوص تغییر برخی مدیران در شهرداری اصفهان که سوال خبرنگار تابناک بود نیز اضافه کرد: باید در این خصوص بگویم که در شهرداری پشتی گرم زیر سر هیچ مدیری نیست.

وی ادامه داد: تغییر مدیران مسائل بین ماست.

جمالی نژاد گفت: در حوزه معماری شهری موفق نبودیم و کمیته سیما و منظر شهری را راه اندازی کردیم اما اگر بخواهیم روی سیمای شهری بوروکراسی ایجاد کنیم گرفتن پروانه نمای ساختمان دشوارتر می شود.

وی با بیان اینکه من سیاسی کار نیستم و مشکلات را می پذیرم گفت: اینکه چرا همگرایی نداریم دغدعه ماست.

شهردار اصفهان افزود: بین دو گزینه بحث کردیم و خشکسالی که مشکلش حل نشد و دو راهکار برای اصفهان تعریف شده بود. یکی آبچرخانی در شهر اصفهان از ناژوان به پل شهرستان است. این گزینه را روی آن خط کشیدند.

وی گفت: گزینه دوم آبگردانی است به طوریکه در طول مسیر آب از چهارمحال به اصفهان با لوله آب منتقل شود و قرار است روی این کار کارشناسی شود.

پیشگیری از فساد در شهرداری با سر و صدا بوداما برخورد نه

جمالی نژاد تصریح داشت: مهمترین شعار من درابتدای کار پهن کردن فرش قرمز جلوی سرمایه گذار و مبارزه با فساد بود.

وی اصافه کرد: کار در شهرداری به سبب اینکه هم درآمد و نیز هزینه را توامان دارد کار سختی است . اما با این وجود در حوزه مبارزه با فساد هم پیشگیری کردیم که با سر و صدا بود و هم برخورد داشتیم که بی سر و صدا بود.

شهردار اصفهان تصریح داشت: در حوزه فساد با الکترونیکی کردن برخی اقدامات و خدمات شهرداری به مردم با فساد مبارزه شده است.

بیمارستان ها برای دفع پسماند بیمارستانی با مشکل مواجه هستند
وی در پاسخ به سوالات خبرنگاران مبنی برچگونگی رویکرد مدیریت شهری اصفهان در مسایل مختلف شهری گفت: این نوید را می دهم که مدیریت شهری اصفهان در حوزه های سخت افزاری و نرم افزاری به صورت همزمان فعالیت خواهند کرد.
شهردار اصفهان در خصوص وضعیت پسماندهای بیمارستانی، تاکید کرد: اصفهان اولین شهر کشور است که با معاون فناوری ریاست جمهوری تفاهم نامه ای جهت تهیه دستگاه زباله سوز و دستگاه های هاضم منعقد کرده، همچنین تنها شهری بود که در این عرصه وارد شد اما در این بستر نیازمند ایده های جدید شهروندان هستیم.
شهردار اصفهان ادامه داد: بیمارستان های تمام شهرهای کشور برای دفع پسماند بیمارستانی با مشکل مواجه هستند؛ اما متاسفانه دستگاه های مسئول به طور جدی وارد عمل نشده اند.
وی با اشاره به اینکه در برنامه ریزی شهری ایدئولوژی حاکم بر جامعه باید بر صورت و سیرت شهر اثر بگذارد، بیان کرد: متاسفانه در حوزه سیما و منظر شهری موفق نبوده ایم البته کمیته سیما و منظر شهری تشکیل شده است.
شهردار اصفهان ادامه داد: لازم است این کمیته در زمینه سیما و منظر شهری فعال تر شود.
جمالی نژاد همچنین در ادامه نشست خبری به راه اندازی قرارگاه اقتصاد مقاومتی گفت: قرارگاه اقتصاد مقاومتی با استفاده از نیروهای فعلی شهرداری آغاز به کار کرده است و موضوع افزایش نیرو در شهرداری شایعه ای بیش نیست حتی تشکیل معاونت فرهنگی در مناطق ۱۵ گانه شهرداری با استفاده از نیروهای بدنه شهرداری اصفهان انجام گرفت.
وی در پاسخ به سوال تعطیلی اجرای عملیات پروژه های شهری درایام نوروز افزود: این پروژه ها به منظور روان سازی مسیرها برای عبور و مرور شهروندان و مسافران به صورت موقت متوقف شده بود اما پروژه ها پس از اتمام ایام نوروز با شتاب بیشتری درحال اجراست به گونه ای که پروژه میدان استقلال که قرار بود در زمان ۳۸ ماه به بهره برداری برسد در سال جاری مورد بهره برداری قرار می گیرد همچنین پروژه ۱۸ ماه اشکاوند نیز درسال جاری به بهره برداری می رسد.
اجرای هزار پروژه کوچک و بزرگ در مناطق ۱۵گانه
شهردار اصفهان با اشاره به پیشرفت پروژه نمایشگاه اصفهان اظهارکرد: نمایشگاه بین المللی استان اصفهان قرار بود طی ۴ سال مورد بهره برداری قرار گیرد اما این را نوید می دهم که تا پایان سال جاری یا در ابتدای سال آینده فاز اول این پروژه تکمیل شود.
جمالی نژاد تاکید کرد: در شهر اصفهان در حال حاضر یک هزار پروژه کوچک و بزرگ در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان درحال فعالیت است که تا پایان سال جاری ۷۰ درصد آنها به نتیجه می رسد.
وی با اشاره به دیگر پروژه های شهر گفت: نهضت آسفالت با جدیت تمام در شهر اجرا می شود اما متاسفانه دراین میان نبود مدیریت واحد شهری کار شهرداری را مشکل ساز کرده و بسیاری از خیابان ها به لحاظ اجرای پروژه ها توسط سایر دستگاهها بعضی از خیابان ها همچنان آسفالت خوبی ندارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا