عناوین اخبار

همکاری با ایران در زمینه محیط زیست یکی از برنامه های مهم سازمان ملل است

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از ایرنا، گری لوئیس عصر روز سه شنبه در مراسم امضای فاز سوم سند همکاری مشترک سازمان ملل متحد، دولت ژاپن و سازمان حفاظت محیط زیست در حوضه آبریز دریاچه ارومیه افزود: در این زمینه سازمان ملل پنج حوزه مهم را برای همکاری شناسایی کرده است.
وی اظهار کرد: آب، تخریب اراضی، ارتقای صرفه جویی و کارایی مصرف انرژی برای دستیابی به اقتصاد کم کربن، آلودگی آب و هوا و تنوع زیستی پنج مورد همکاری است.
وی با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه گفت: دریاچه ارومیه دارای اهمیت ملی و بین المللی است که دچار مشکل مهمی شده است. این مشکل از نظر اکولوژی، معیشت و سلامت مردم بسیار ترسناک است.
وی ادامه داد: علت خشک شدن دریاچه کاملا مشخص است، روان شدن منابع آبی به سمت اراضی کشاورزی و استفاده بی رویه از آن با هدف معیشت و تامین غذای مردم علت اصلی خشک شدن دریاچه است.
لوئیس ادامه داد: اینها موارد با ارزشی هستند اما تاثیر استفاده بیش از حد از این منابع، به صورت خشک شدن دریاچه نمود یافت، واقعیت این است که ما انسان ها این مشکل را ایجاد کردیم و باید آن را حل کنیم که در صدد انجام آن هستیم.
وی تصریح کرد: بنابر این باید تمرکز ما در بخش کشاورزی باشد تا بتوانیم در آب صرفه جویی کنیم و آن میزان را به سمت دریاچه تشنه جاری کنیم. در حین این کار باید مطمئن باشیم که معیشت کشاورزان هم پایدار مانده است.
به گفته لوئیس، بر این اساس سازمان ملل متحد در همکاری با ایران و دولت ژاپن طرح توسعه کشاورزی پایدار را در حوضه آبریز دریاچه ارومیه آغاز کرد که امسال سومین سال اجرای این طرح با همکاری ذینفعان مختلف اعم از جوامع محلی، کشاورزان، سمن ها و سازمان های دولتی مانند محیط زیست ادامه دارد.
وی ادامه داد: هدف ما در اجرای این طرح کاهش مصرف آب و مواد شیمیایی و کنترل آلودگی دریاچه است.
وی به دستاوردهای این طرح اشاره کرد و گفت: در فاز اول ۴۱ روستا و فاز دوم ۷۵ روستا تحت پوشش کامل این فرایند قرار گرفتند و ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت تاثیر این طرح قرار گرفت که براساس آن در تمام منطقه ای که این طرح اجرا شد یک سوم آب مصرفی در بخش کشاورزی صرفه جویی شد که می تواند به دریاچه برگردد.
وی با بیان اینکه تا ۴۰ درصد مصرف مواد شیمیایی را کاهش دادیم، گفت: در برخی مزارع مصرف مواد شیمیایی را به صفر رساندیم.
نماینده سازمان ملل در ایران تاکید کرد: معتقدیم کاری که انجام دادیم بسیار بزرگ است و می تواند در احیای دریاچه تاثیر بسزایی داشته باشد ولی با این حال تمام کاری که انجام شد فقط پنج درصد اراضی کشاورزی حوضه دریاچه را تحت پوشش قرار داده است بنابر این توسعه آن را در دستور کار داریم.

**مشارکت ۹۰ روستا در فاز سوم توسعه کشاورزی پایدار در دریاچه ارومیه
در بخش دیگری از مراسم امضای سند همکاری، هماهنگ کننده برنامه عمران سازمان ملل متحد گفت: در نظر داریم در فاز سوم پروژه توسعه کشاورزی پایدار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۹۰ روستا را مشارکت دهیم.
علی نظری دوست افزود: سند همکاری که امروز امضا شد، ادامه فرایند کشاورزی پایدار در حوزه دریاچه ارومیه است. در سال سوم اجرای این پروژه در کنار تداوم فعالیت های انجام شده تلاش می کنیم چند پایلوت جدید را نیز تجربه کنیم و ۷۵ روستای تحت پوشش را به ۹۰ روستا برسانیم.
نظری دوست ادامه داد: سند همکاری نتیجه تداوم همکاری ژاپن با ایران برای احیای دریاچه ارومیه است که سه محور را دنبال می کند.
وی خاطرنشان کرد: تداوم و نهادینه کردن اقداماتی که در فاز اول و دوم انجام شد، اضافه کردن ۱۵ روستای جدید به این پروژه و نهضت جریان سازی اجتماعی محورهای اصلی فاز سوم پروژه است.
هماهنگ کننده برنامه عمران سازمان ملل در ایران گفت: تلاش می کنیم نتایج اقدامات فازهای یک و دو به دانش تبدیل شود و همچنین در پایان سال ۹۰ روستا یعنی ۳۶ درصد از کل روستاهای حاشیه دریاچه ارومیه را تحت پوشش قرار دهیم.
نظری ذوست ادامه داد: یکی از ابزارها برای این کار پرداخت خدمات اکوسیستمی است که یک ابزار اقتصادی است و مشخص می کند که طبیعت چه میزان خدمات را به بخش توسعه اختصاص می دهد، چگونه می توان از این خدمات استفاده کرد و قرار است آن را به صورت پایلوت اجرا کنیم.
نظری دوست گفت: اجرای برنامه مدیریت خشکسالی دریاچه ارومیه، تمرکز روی صندوق های خرد جوامع محلی و ایجاد جوامع آن برای آب از طریق تلفن همراه از دیگر برنامه های این پروژه است.
وی گفت: دولت ژاپن در سال سوم یک میلیون دلار برای احیای دریاچه ارومیه به ایران کمک کرد که قرار است ۲۸ درصد آن صرف تداوم کار در ۷۵ روستای فازهای یک و دو، ۴۹ تا ۵۰ درصد صرف روستاهای جدید و ۲۳ درصد برای پایلوت کردن تجارب جدید در دریاچه هزینه شود.
مراسم امضای فاز سوم سند همکاری با حضور واکاوایاشی کاردار ژاپن در ایران، گری لوئیس نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، علی نظری دوست هماهنگ کننده برنامه عمران سازمان ملل متحد و جمعی از مدیران و مسولان این بخش در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.
ارتقای ظرفیت های ملی، استانی و محلی با هدف اطمینان از دستیابی به مدیریت جامع، حفاظت و بهره برداری پایدار از اکوسیستم ها، منابع طبیعی و تنوع زیستی، همسوسازی اقتصاد محیط زیست در برنامه ریزی و حسابرسی های ملی، جلوگیری از آلودگی های محیط زیستی فعلی و نهادینه سازی و اجرای پروژه ها و طرح های کاهش و سازگاری با تغییرات آب و هوا بخشی از مسوولیت ایران در این پروژه است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا