پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

درخواست پدر معلم فداکار خاشی

حمیدرضا گنگوزهی معلمی بود که ایثار و گذشت، شجاعت و مهرورزی را به خوبی معنا کرد و به شاگردانش آموخت که می توان در شرایط سخت هنر نوع دوستی و امدادرسانی را به شیوه ای زیبا در زندگی جاری کرد.
سالهاست که از فداکاری ها و دلسوزی ها و گذشت معلمان ایثارگر در کشور سخن گفته می شود اما ایثارگری معلم سیستانی و بلوچستانی چیزی دیگر است که در دلها ماندگار شد.
به منظور دیدار با خانواده معلم فداکار عازم روستای گزو واقع در ۵۰ کیلومتری خاش محل تولد و زندگی خانواده گنگوزهی شده و با زندگی ساده و بدون دغدغه روستاییان و خانه های خشت و گلی و فعالیتهای کشاورزی و دامداری در این روستای زیبا و سرسبز و پر از نخل آشنا شدیم و با اهالی و ساکنان منطقه و خانواده شهید گنگوزهی به گفت و گو پرداختیم.
پدر این خانواده بعنوان کشاورز و دامدار برای انجام مصاحبه رضایت داد اما مادر و همسر وی به واسطه درد و ناراحتی و غم از دست دادن جوان فداکارشان از انجام گفت وگو عذرخواهی کردند.
حمیدرضا گنگوزهی معلم فداکار خاشی با ۲۵ سال سن دارای دو فرزند دختر سه و چهار ساله بنام های عسل و فاطمه است که عسل از بیماری قلبی و سندرم رنج می برد.
وی پس از پایان تحصیلات و دوران خدمت مقدس سربازی از مهر سال ۹۴ به استخدام آموزش و پرورش در آمده و در مدرسه شهید رحیمی روستای نوک جو از توابع منطقه مرزی روتک بخش مرکزی خاش مشغول به کار، فعالیت و خدمت و عهده دار آموزش ۵۳ دانش آموز ابتدایی و ۱۳ دانش آموز مقطع متوسطه اول شد.
« پسند گنگوزهی» پدر معلم فداکار روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد:
صبوری، متانت، اخلاق و گذشت ویژگی مهم و ممتاز فرزندم بود و افتخار می کنیم که با این ایثار و فداکاری نه تنها نام بلوچ و اهل سنت بلکه نام عزتمند اسلام و جامعه ایرانی را سربلند کرد.
وی اظهار کرد: حمید رضا فرزندی صالح و مطیع بود و با احترام گذاشتن به پدر و مادر و خدمت به خلق به چنان مرتبه ای رسید که موجب رضایت خدا و بندگان خدا شد و امیدواریم در آخرت برای ما شفاعت کند.
وی ادامه داد: فرزند ما عشق ورزیدن به آب و خاک و وطن را وظیفه مهم خود می دانست و سعی و تلاشش جمع کردن مال و کسب منافع دنیوی نبود به همین خاطر حضور در منطقه مرزی و کار کردن در شرایط سخت را برگزید.
پدر معلم فداکار گنگوزهی از ابراز محبت و عنایت مسئولان به ویژه شخص رئیس جمهوری محترم، وزیر آموزش و پرورش، نمایندگان مردم استان در مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، استاندار سیستان و بلوچستان، مدیرکل آموزش و پرورش استان، فرماندار و مقامات، علما و معتمدان و اقشار مختلف قدردانی کرد و ضرورت تامین احتیاجات خانواده این معلم فداکار را خواستار شد.
پسند گنگوزهی ادامه داد: همسر و دو فرزند کوچک حمیدرضا به حمایت و توجه دولت احتیاج دارند که امیدواریم عزیزان ما در جهت رفع مشکلات به ما کمک کنند.
عبدالصمد گنگوزهی برادر بزرگتر این معلم فداکار نیز به ایرنا گفت: برادر فداکارم با گذشتن از جان خویش و نجات چهار نفر از خطر مرگ نمونه ای از ایثار و فداکاری ملت ایثارگر ایران اسلامی را به نمایش گذاشت.
وی افزود: تصمیم گرفتن در شرایط سخت و تلاش برای نجات انسانها بویژه شاگردانش اهمیت کار یک معلم فداکار را نشان داد و قطعا مردم عزیز ایران هم دارای همین ویژگی ممتاز کمک کردن به همنوغان هستند اما این ویژگی در برادر ما از زمان کودکی و نوجوانی مشهود بود بطوریکه در دوران نوجوانی علاقه زیادی برای کمک کردن به مردم را داشت.
وی ابراز امیدواری کرد با حمایتهای دولت و یاری مسئولان، همسر این معلم فداکار ادامه دهنده راهش باشد و بتواند با خدمت صادقانه و همتی بلند یاد و نام او را زنده و سربلند نگه دارد.
عبدالصمد گنگوزهی ادامه داد: برادرم با داشتن ویژگی و شاخصه مهم خدمت و ایثار شایسته تجلیل و دریافت نشان ایثار است زیرا همواره برای کمک به همنوعان خود عاشقانه پیشقدم بود و خدمت به بندگان خداوند را وظیفه ذاتی خود می دانست.
عبدالرئوف شهنوازی معلم فداکار دیگری که همکار و همراه گنگوزهی در حادثه نجات دانش آموزان حضور داشت و زخمی شد، از لحظات سخت مقابله با توفان و گردباد شدید و تلاش شان برای نجات دانش آموزان به خبرنگار ایرنا گفت: در لحظه ای که این اتفاق ناگوار افتاد ما بیرون از کلاس درس و در محوطه مدرسه بودیم که حمید رضا متوجه دانش آموزان بازی گوش در کنار دیوار شد و هر دو نفرمان از دور فریاد زدیم؛ بچه ها از دیوار کناره گیری کنید اما آنها به تذکر ما اهمیت ندادند، با توجه به شدت گردباد و احتمال تخریب دیوار که از قبل به واسطه بارندگی های زیاد نم کشیده بود مرحوم گنگوزهی خطر را احساس کرد و به سرعت با هم به سمت دانش آموزان دویدیم و بچه ها را از خطر ریزش دیوار نجان دادیم اما در یک لحظه دیوار فرو ریخت و مرحوم زیر آوار ماند و من نیز از ناحیه پا تا کمر گرفتار آوار شدم.
این معلم فداکار با اندوه فراوان که بغض گلویش را گرفته بود ادامه داد: مرحوم گنگوزهی در لحظات پایانی عمر خود نیز جویای احوال من و دانش آموزان بود و گفت به شما که آسیبی نرسیده است در صورتی که خودش بیشتر از من آسیب دیده بود.
مجتبی شجاعی بخشدار مرکزی شهرستان خاش که در منزل پدر مرحوم گنگوزهی حضور یافته بود گفت: فداکاری این دو معلم فداکار و ایثارگر در تاریخ ماندگار شد زیرا اعتقاد و باور همه ما این است که این عزیزان کاری جهادی انجام داده اند، خدمت در شرایط سخت مرز با کمترین امکانات و دوری از خانواده و در نهایت ایثارگری و فداکاری ویژگی و شاخصه مهم این مردان خدایی است.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان خاش هم با اشاره به اینکه مدرسه محل خدمت این معلم فداکار به نام خود وی ثبت شده است گفت: پیشنهاد داده ایم که شهید گنگوزهی بعنوان شاخص فرهنگی کشور معرفی شود.
قاسم کوچکزایی افزود: عنایت ویژه رئیس جمهوری محترم، وزیر محترم آموزش و پرورش، استاندار و مسئولان استان و شهرستان نشان از حمایت این بزرگواران از خانواده معلم فداکار و زنده نگه داشتن یاد و نام او است.
وی تاکید کرد: بر حسب وظیفه و توان خود برای رفع مشکلات خانواده این شهید تلاش خواهیم کرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر خاش نیز گفت: در نشست دیشب شورا و با تصمیم قاطع اعضای شورای اسلامی و همکاری شهرداری خاش یک میدان در این شهر به نام معلم فداکار و ایثارگر حمیدرضا گنگوزهی نامگذاری شد.
نادر میربلوچزهی اظهار داشت: اقدام ارزشمند معلم ایثارگر و همکار وی در جهت کمک به شاگردانشان ستودنی است لذا تجلیل از مقام شامخ شهدای راه تعلیم و تربیت باید در دستور کار مسئولان دستگاهها و اقشار مختلف جامعه باشد.
خاش در ۱۸۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا