عناوین اخبار

اعتبارات بیمه کشاورزی با حجم خسارت متناسب نیست/پرداخت ۳هزار میلیارد ریال غرامت در انتظار تامین منابع

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از ایرنا،«محمدابراهیم حسن نژاد»  گفت: برخی بیمه گذاران بخش کشاورزی به دلیل پرداخت نشدن حق سهم دولت، خسارت خود را نگرفته و از این امر ناراضی اند.
حسن نژاد یادآوری کرد: در روزهای پایانی پارسال سه هزار میلیارد ریال اعتبار از سوی دولت تامین شد و در اختیار صندوق بیمه کشاورزی قرار گرفت اما هنوز بخشی از حق سهم دولت پرداخت نشده است.
قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی تصریح کرد: به طور تقریبی از مجموع ۱۰ هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال حق بیمه، بیش از دو سوم یعنی هفت هزار و ۴۷۲ میلیارد ریال سهم دولت و بقیه (سه هزار و ۳۴۸ میلیارد ریال) سهم بیمه گذاران است.
حسن نژاد افزود: صندوق بیمه کشاورزی ایران پس از بررسی و ارزیابی کارشناسی تا اسفندماه پارسال به ۸۵۴ هزار فقره پرونده هفت هزار میلیارد ریال غرامت پرداخت کرد.
به گفته وی، از این میزان نزدیک سه هزار میلیارد ریال استقراض از منابع بانک کشاورزی که باید با احتساب سود آن تسویه شود، دو هزار میلیارد ریال از سوی دولت و دو هزار میلیارد ریال سهم بیمه گذاران تامین شد.
این مقام مسئول افزود: هم اینک پرداخت بیش از سه هزار میلیارد ریال غرامت به بیمه گذاران مربوط به ماه های پایانی سال گذشته در انتظار تامین منابع است.
وی یادآوری کرد اعتبار مصوب در لایحه بودجه برای صندوق بیمه کشاورزی، یک هزار میلیارد ریال است که با حجم گسترده و متنوع خسارات سالیانه در کشور تناسب ندارد.
به گفته وی، فراهم سازی پوشش بیمه ای برای ۱۵۳ فعالیت در زیربخش های زراعت، منابع طبیعی، دامپروری و باغبانی، نقش مهمی در استمرار تولید غذا ایفا می کند.

** برآورد خسارت های امسال ناشی از سرما در حال بررسی است
قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی گفت: گروه های تخصصی در حال ارزیابی خسارت های بخش کشاورزی ناشی از سرما و بارندگی ها از آغاز سال ۱۳۹۵ هستند.
وی درباره تصویب تبصره قانونی بهره گیری از همکاری شرکت های بیمه خارجی برای بیمه در مجلس شورای اسلامی افزود: نظام بیمه کشاورزی با استقبال از این اقدام آماده است در زمینه علاقه مندی های مشترک با این شرکت ها برای کمک به مدیریت ریسک در بخش کشاورزی ایران تلاش بیشتری داشته باشد.
در قانون بودجه سال ۱۳۹۴ اعتبار مصوب صندوق بیمه کشاورزی از ردیف ش تبصره ۱۹ قانون بودجه، ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بود که قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی بیست و یکم بهمن ماه پارسال در گفت و گو با ایرنا از تامین دو هزار میلیارد ریال یعنی معادل ۱۷٫۵ درصد اعتبارات از سوی دولت خبر داده بود.
اواخر پارسال نیز سه هزار میلیارد ریال دیگر از منابع مورد نیاز صندوق بیمه کشاورزی برای پرداخت خسارت کشاورزان آسیب دیده اختصاص یافت.
سالیانه بین یک میلیون و ۷۵۰ تا دو میلیون کشاورز در بخش های زراعی، باغی، طیور، دام و آبزیان زیر پوشش بیمه صندوق کشاورزی قرار می گیرند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا