پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

نصف جهان به باغ گلها می بالد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ، باغ گلها یکی از جاذبه های تفریحی اصفهان است که در دههٔ هفتاد در محل ‌میدان بزرگمهر ابتدای خیابان سلمان فارسی اصفهان راه اندازی شد؛ از ویژگی‌های برجسته این باغ کارکرد چندگانه تفریحی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی آن و همچنین به کار بردن عناصر معماری سنتی در بنای آن است.
در عصری که «ماشینیسم» و رشد قارچ ‌گونه صنایع آلاینده، محیط زیست انسان و موجودات زنده را به مخاطره افکنده و آلودگی هوا سر منشأ بسیاری از بیماریهای تنفسی و مرگ و میرهای ناگهانی شده است، و در فصلی از تاریخ که خطرات ناشی از آلودگی هوا و کاهش موحش نازک شدن لایه اوزن نگرانی عموم ملل جهان را برانگیخته است و آینده‌ای تاریک را برای ابناء بشر به تصویر می کشاند، نمی‌توان در چاره‌اندیشی و یافتن راه برون رفت از مشکلات تعلل ورزید.
باید باور کنیم که یک نهضت بزرگ ملی در ایجاد یک محیط سالم شهری می‌تواند التیام بخش و ضامن سلامتی روح و جسم شهروندان باشد. پس باید دریچه‌ای به باغ امید گشود و رویش و سخاوت را به نظاره نشست.
اصفهان، این شهر لاجوردی که چونان نگارستانی دلپذیر و مرواریدی گرانبها در مرکز فلات ایران زمین می‌درخشد، باغ گلهای آن باعث زیبایی، شادابی و پالایش نسبی هوای شهر شده است.
در معرفی قسمتهای مختلف مجموعه باغ گلها می توان گفت که پاویون ورودی آن ساختمانی به ابعاد ۶×۹ و ارتفاع ۶ متر در دو اشکوب است که طبقه همکف آن مشتمل بر دو قسمت شمالی و جنوبی (در سمت شمالی پلکان ساختمان و سمت جنوبی دفتری جهت ارائه بروشور و اطلاعات باغ و نمایش بذر گلها) می‌باشد.
باغ صخره‌ای باغ گلها نیز در فضایی به وسعت ۲۵۰۰ متر و ارتفاع ۳ متر است و ۲۵۰ گونه گیاهان صخره‌ای که نمایی از طبیعت را ارائه می‌نمایند در آن وجود دارد.
در سمت شرقی باغ صخره‌ای قرار دارد و از ارتفاع ۴متری حجم قابل توجهی از آب به داخل برکه ریزش می‌کند و جریان می‌یابد. در ساختمان آبشار از انواع سنگهای رودخانه‌ای استفاده شده است تا آبشار کاملاً طبیعی جلوه نماید.
ضمن اینکه به منظور تلطیف هوا و پرورش انواع گیاهان آبزی، در طرح باغ برکه‌ای به مساحت حدود ۳۵۰۰ متر مربع در ضلع جنوب شرقی باغ پیش‌بینی شده است.
محوطه مخصوص کودکان نیز در دیگر سمت باغ گلها قرار دارد که در این محوطه با استفاده از انواع پرچینها طرحی پیش‌بینی شده است که بچه‌ها بتوانند با گریز و اختفاء ساعاتی از وقت خود را در باغ بگذرانند.
در مرکز باغ، طرح فرش که یکی از نقشهای اصیل و دیرینه اصفهان است، قرار دارد که در طراحی گل و بوته و ترنج فرش از انواع انشاء گلها استفاده شده است، معابر باغ که حدود ۵۰۰۰ متر مربع است با نوعی کفپوش (سنگهای گرانیت) با طرحهای خاص مفروش شده است، در قسمتی از باغ، باغچه‌هایی به منظور کشت انواع گل رز در ایران در نظر گرفته شده است.
آمفی تئاتر روباز در باغ گلها
در ضلع شرقی باغ گلها، در انتهای محور اصلی به منظور برگزاری نمایشگاههای مختلف و مراسم جشن و سخنرانی، با استفاده از تنه درختان، فضایی به شکل آمفی تئاتر پیش بینی ‌شده است که ظرفیت آن حدود ۲۵۰ نفر است.
به منظور پویا بودن باغ گلها، با توجه به شرایط اقلیمی اصفهان و کمبود گل در فصل زمستان، مجموعه گلخانه به مساحت ۷۰۰ متر مربع در ضلع شرقی باغ پیش‌بینی شده است که با فراهم نمودن انواع اقلیم در طول فصل زمستان بازدید کنندگان می‌توانند نظاره‌گر انواع گلها باشند.
با توجه به تنو‏ع گلها و گیاهانی که نیاز به مراقبت ویژه‌ دارند، اطراف باغ با نرده‌های ساده و دیواره سبز از انواع پرچین ها، به گونه‌ای که ضمن جلوگیری از تردد افراد، به صورت دیواره‌ای سبز محدوده باغ را مشخص سازد.
باغ گیاهان دارویی و خوراکی نیز با مساحتی در حدود ۱۱۷۰ متر مربع ایجاد شده است که دارای ۱۳۲ گونه از انواع گیاهان دارویی و خوراکی موجود در مناطق مختلف ایران می‌باشد که بر اساس یک سری مطالعات، انتخاب و نسبت به کشت آن اقدام شده است. موقعیت این مجموعه در شمال باغ می‌باشد.
باغ سوزنی برگان هم دارای انواع درختان سوزنی برگ است که مساحتی بیش از ۲۱۶۶ متر مربع از باغ را به خود اختصاص داده و در منتهی‌الیه دریاچه واقع شده است. تنوع گونه ها در این مجموعه بالغ بر ۸۶ گونه می‌باشد.
باغ گیاهان پیازی نیز با انواع گیاهان پیازی شکل گرفته، همچنین سعی شده با استفاده از تعداد قابل توجهی از گونه‌هایی که با شرایط آب و هوایی اصفهان سازگاری دارند، منظره زیبایی به نمایش گذاشته شود.تعداد گونه‌های این مجموعه ۳۸ گونه و مساحت آن بالغ بر ۷۴۰ متر مربع است.
مجموعه گونه‌های زنبق با مساحتی در حدود ۹۰۰ متر مربع درضلع شرقی باغ و در کنار آمفی تئاتر با تعداد ۴۶ گونه گیاهی ایجاد شده است که دارای گونه‌های متعدد زنبق می‌باشد.
به منظور جداسازی و تفکیک قطعات مختلف از پرچینهای متفاوت با گونه مورت، انواع شمشاد و زرشک استفاده شده که طول عملیات اجرایی در این بخش به ۱۵۴۰ متر بالغ می‌شود.
معابر اصلی و فرعی با استفاده از آب نماهایی به قطع ۸۰×۴۰ سانتیمتر همراه با فواره‌های متعددا جرا شده که طراوت و زیبایی‌ خاصی به مجموعه بخشیده است. آب مورد استفاده از مرکز باغ به منتهی الیه آبنماها متصل شده و پس از برگشت مجدد به صورت چرخشی جریان می‌یابد.
به منظور کاهش هزینه‌ کارگری و حداکثر استفاده از آب و همچنین ایجاد محیطی مرطوب، از آبیاری تحت فشار استفاده شده و کلیه سطوحی که امکان آبیاری بارانی در آن وجود دارد، تحت پوشش طرح فوق قرار گرفته است.
جهت تأمین نور مناسب و روشنایی باغ در شب از پایه‌های بلند به همراه پروژکتور جهت نورپردازی به روش متمرکز استفاده شده است. همچنین پایه‌های کوتاه با نور ملایم در مسیرهای حرکت پیش‌بینی شده است که فضای زیبایی را در شب ایجاد می‌نماید.
کامل‌ترین کلکسیون گل‌ها و گیاهان زینتی کشور در باغ گلها
با توجه به فلسفه وجودی باغ مبنی بر ارائه انواع گلها سازگار با شرایط آب و هوایی اصفهان در قسمتهای مختلف باغ تعداد ۳۹۵ گونه گیاهی کاشته شده است.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: باغ گلها کامل‌ترین کلکسیون گل‌ها و گیاهان زینتی کشور و یک مکان تفریحی- آموزشی است که از سال ۷۵ در عرصه ۷۵ هزار متر مربعی احداث شده و حدود ۸۵۰ گونه گیاهی از کلکسیون های مختلفی مثل سوزنی برگ ها که نادر هستند، در آن وجود دارد.
احمد سلیمانی پور در گفتگو با “ایمنا” در مورد تعداد بازدیدکنندگان از باغ گل‌ها در ایام نوروز۹۵ افزود: در ایام نوروز امسال حدود ۷۰ هزار نفر شهروند و مسافر از مجموعه باغ گلها دیدن کردند.
وی تصریح کرد: امسال با هزینه ی حدود یک میلیارد تومانی که در باغ گلها انجام شد، گونه های جدید گل و گیاه به این باغ اضافه و تغییراتی در قسمت های باغ صخره ای و فرش گل ایجاد شد.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به ایجاد تپه گل های جدید در باغ گلها، اظهارکرد: در باغ گلها تعداد ۲ طاووس بزرگ گل اجرا شد و در قسمت گلخانه کاکتوس ها و گیاهان گوشتی نیز بعضی از گیاهانی که تکثیر می یابند، اضافه شده است./

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا