دسته‌بندی نشده

اهمیت سفر «شی جین پینگ» به ایران از نگاه رسانه های چین

رئیس جمهور چین به دعوت دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان، در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی از فردا جمعه سفری دو روزه به تهران خواهد داشت.
رسانه های چین امروز گزارش کردند که «شی جین پینگ» در این سفر ملاقاتهایی با رهبران ایران خواهد داشت که برای توسعه و گسترش مناسبات دو کشور اهمیت بسزایی دارد.
تارنمای وزارت امور خارجه چین در همین رابطه گزارش کرده است که بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته رئیس جمهور چین با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز دیدار و گفت و گو خواهد کرد.
همچنین قرار است او با حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار و سپس در حاشیه نشست سران دو کشور در مراسم امضای چندین قرارداد بزرگ شرکت کند.
یکی دیگر از دیدارهای رسمی رئیس جمهوری خلق چین براساس گزارش رسانه های چینی، با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی است که در جریان آن مناسبات پارلمانی و اقتصادی دو کشور نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.
در همین حال تلویزیون مرکزی چین نیز سفر رئیس جمهور این کشور به ایران را مورد بررسی قرار داده و با پخش مصاحبه هایی با کارشناسان خاطرنشان کرده است که چین و ایران در طول تاریخ روابطی راهبردی و دوستانه داشته اند.
روزنامه «مردم» ارگان حزب حاکم چین نیز با چاپ مقاله ای به انجام این سفر پرداخت و نوشت: سفر «شی جین پینگ» به ایران یکی از مهمترین دیدارهای وی می باشد و چون اولین سفر خارجی او در سال جاری میلادی به حساب می آید، نشانه هایی از اهمیت این دیدار را با خود همراه دارد.
گزارش می افزاید: او در شرایطی به تهران می رود که توافق نهایی هسته ای شکل گرفته، تحریم ها لغو شده و بازار ایران مهیا برای جذب سرمایه و فن آوری است و دو کشور می توانند شاهد اوجگیری مناسبات باشند.
قرار است در جریان این سفر در باره موضوعات مورد علاقه منطقه ای و بین المللی میان مقامات دو کشور گفت وگو شده و راهکارهای گسترش همکاری در بخش های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مورد بررسی و اسناد همکاری در بخش های انرژی و ریلی امضا شود.
چین بسیار امیدوار است که بتواند چند طرح ریلی را با ایران شروع کند که شامل احداث خطوط آهن تندرو در مسیرهای مختلف بین شهری است.
خبرگزاری شین هوا نیز گزارش کرده است که چین می تواند در زمینه های مختلفی با ایران همکاری داشته باشد که بخش هایی از آن تجاری و اقتصادی است.
گزارش رسانه ای در چین حاکی است که دو کشور در مبارزه با تروریسم هم اهداف نزدیک و مشترکی دارند و چین می کوشد جای پای خود را در خاورمیانه بازتر کند و در این راستا لازم است همکاری های بیشتری با تهران داشته باشد.
تلویزیون چین گزارش کرده است که یکی از مهمترین بخش های این سفر بکارگیری توانایی های ایران برای اجرای نقشه راه احیای جاده ابریشم زمینی و دریایی است که در طول سفر رئیس جمهور چین در این باره مباحث گسترده ای مطرح خواهد شد.
«شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین به تازگی گفت که ایران می تواند یک کوریدور و مرکزیت مهم برای اجرای طرح های زیربنایی جاده ابریشم و مرتبط کننده کشورهای آسیایی و آسیای مرکزی با یکدیگر و محل ترانزیت بسیاری از کالاها باشد.
رئیس جمهوری چین در سفر خاورمیانه ای خود ابتدا به عربستان سفر کرد و بعد از عزیمت به مصر فردا وارد تهران می شود.

منبع :ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا