بازار‌های مالی ، بورس و بانکپیشخوانعناوین اخبار

کاهش تقاضا به افت بازار دامن زده است/منتظر رشد بورس در اردیبهشت‌ ماه باشید

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از اقتصاد نیوز ،پیمان حدادی اظهار کرد: تنها با گذشت چند روز از انجام معاملات بازار درسال جدید، نمی‌توان پیش‌بینی کارشناسان این بازار در خصوص مثبت‌ بودن روند بازار در سال جاری را تایید یا نقض کرد؛ چراکه حرکت بازار سرمایه در این ایام کوتاه هیچ تاثیری بر بازار کل سال نمی‌گذارد و مشخص نمی‌کند که بازار در سال جاری با رشد مواجه می‌شود یا کاهش.

این فعال بازار سهام افزود: اما اینکه چرا از ارزش و حجم معاملات کاسته شده، این موضوع چند علت دارد. اول اینکه هرچه زمان بیشتری از روز اجرایی شدن برجام می‌گذرد، تب و تاب اولیه و تاثیرات روانی که بدین واسطه در بازار ایجاد شده بود در بازار کمرنگ‌تر شده است. در این زمان بازار به دنبال آن است تا ببیند برجام و لغو تحریم‌ها چه تاثیری بر گروه‌های مختلف بازار می‌گذارد؟

او افزود: در حال حاضر بیشتر مذاکراتی که در پسابرجام صورت گرفته در خصوص شرکت‌های خودرویی بوده است. به همین خاطر شاهد رشد قابل توجهی در این مدت در این گروه هستیم.

حدادی گفت: اما در حال حاضر بازار به دنبال این است تا اثرات برجام به طور کامل و عملی در بازار محقق شود. بی‌اطلاعی از اینکه آیا مذاکرات و اخبار مثبتی که در بعضی گروه‌ها صورت گرفته محقق می‌شود یا اینکه می‌تواند در سود‌ شرکت‌ها موثر باشد؟ ابهام و نااطمینانی را در بازار ایجاد کرده که این مساله می‌تواند باعث کاهش حجم معاملات و به دنبال آن کاهش ارزش معاملات در بازار سرمایه شود.

این فعال بازار سهام معتقد است: دومین مساله که بر کاهش حجم معاملات تاثیر داشته، فروش سهام بسیاری از افراد در اسفندماه سال ۱۳۹۴ بوده که این افراد که در چند ماه گذشته در بازار سهام معامله می‌کردند در حال حاضر پرتفوی سبزی ندارند و منتظر گزارش‌های سه‌ماهه شرکت‌ها هستند تا ببینند که باید چه کاری انجام دهند. همچنین بعضی از سهام‌داران منتظر برگزاری مجمع هستند و تا آن زمان به سهام خود دست نمی‌زنند.

همچنین او افزود: از طرفی افرادی که پیش‌بینی خوبی برای سال ۹۵ داشتند در سال گذشته سهم‌هایی را که به لحاظ تحلیل بنیادی مناسب بودند و به نظرشان بازدهی خوبی را تجربه خواهند کرد را انتخاب و پرتفوی خود را برای حداقل چندماه تا یکسال بستند که این مساله نیز، از عواملی است که باعث شده تا از حجم معاملات کاسته شود. این افراد در پرتفوی‌ خود، خرید و فروشی نمی‌کنند که این باعث می‌شود تقاضا کم شود.

این کارشناس بازار سهام گفت: به نظر می‌رسد از اواسط اردیبهشت‌ماه به حجم و ارزش معاملات اضافه ‌شود اما تا آن زمان حجم و ارزش معاملات در همین حد باقی می‌ماند.

حدادی در خصوص زیاد شدن فشار فروش در بازار، تصریح کرد: به نظرم مساله فشار فروش نیست بلکه تقاضا نسبت به گذشته کاهش یافته است. این امر باعث شده است از قیمت‌ها کاسته شود و بازار با افت مواجه شده است.  زمانی می‌گوییم که فشار عرضه یا فشار فروش زیاد شده که شاهد صف‌های خیلی طولانی در چند روز در اکثر نمادها در بازار باشیم یا اینکه صف‌های فروش بسیار زیادی از نظر حجم داشته باشیم.در حال حاضر چنین اتفاقاتی در بازار رخ نداده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا