عناوین اخبار

دلایل حذف نشدن کارت بازرگانی و مزیت های آن در بخش اقتصاد اعلام شد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، «بهمن عشقی» در مورد احتمال حذف کارت بازرگانی در فرایند تجارت برای جلوگیری از برخی سو استفاده ها، گفت: امکان سوء استفاده در همه فرایندها وجود دارد که البته باید مکانیزم ها به گونه ای طراحی شود که راه های سو استفاده مسدود شود و یا به حداقل ممکن برسد.
وی ادامه داد: برخی برای پرداخت نکردن حقوق دولتی نظیر مالیات، با روش هایی از کارت بازرگانی به عنوان ابزار بهره می برند که البته با اصلاح فرایندهای گمرکی و مالیاتی، مسیر این سو استفاده ها تا حدود قابل توجهی مسدود شده است؛ با این وجود اگر قرار باشد در آینده الزام کارت بازرگانی از فرایند تجارت کنار رود، باید به راهکارهایی برای حفظ و فراگیر شدن کارت بازرگانی در میان فعالان اقتصادی اندیشید.
دبیرکل اتاق تهران افزود: کارت بازرگانی به طور ذاتی در همه کشورهای دنیا وجود دارد و مزایای خاص خود را دارد؛ این کارت به عنوان ابزاری برای تمایز طبقه بازرگان در بخش های مختلف تلقی می شود، اما ممکن است در مورد الزام آن برای فعالیت های مختلف اقتصادی از جمله تجارت، تفاوت هایی میان کشورهای مختلف وجود داشته باشد؛ در برخی کشورها، ثبت نهایی شرکت ها منوط به عضویت در اتاق بازرگانی است و برخی کشورها الزامات دیگری را برای آن در نظر گرفته اند.
دبیرکل اتاق تهران اضافه کرد: در ایران نیز می توان کارت بازرگانی را به عنوان مدرکی الزامی در مسیر واردات و صادرات ندانست اما باید به حیات آن در اقتصاد قوت بخشید تا مزایای آن برای اقتصاد حفظ شود؛ در اقتصاد بخش خصوصی، صنوف از بازرگانان متمایز شده اند و همین امر ضرورت تمایز طبقات اقتصادی را در حوزه اقتصاد خصوصی ایران الزامی می کند.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه صدور کارت بازرگانی و عضویت فعالان اقتصادی در اتاق، چه مزیت هایی را برای اقتصاد دارد؟ گفت: نخستین مزیت صدور کارت بازرگانی نظم بخشی به فضای اقتصادی است؛ طبقه بندی فعالان اقتصادی از نظر نوع فعالیت اقتصادی از طریق کارت بازرگانی و طبقه‌بندی صنعتگران، فعالان بخش خدمات، معدنکاران و فعالان عرصه کشاورزی و صنایع غذایی نیز از این طریق انجام می شود؛ بر این اساس می توان ارتباط میان کنشگران اقتصادی را برای توسعه فعالیت ها و همکاری ها، ساماندهی کرد.
عشقی افزود: از طرف دیگر، با کارت بازرگانی به فعالان اقتصادی اعتباری بین المللی داده می شود که معرفی نامه ای معتبر برای آن ها محسوب می شود؛ اعضای اتاق های بازرگانی در معرفی خود به شرکای داخلی و خارجی از شناسنامه ای بهره می برند که معتبر است و زبان شناخته شده و مشترکی برای فعالان اقتصادی جهان محسوب می شود؛ این شرایط موجب می شود که کسب و کار میان فعالان اقتصادی تسهیل شود.
وی گفت: بنابراین باید ترتیبی داده شود تا همه فعالان اقتصادی به دریافت کارت بازرگانی اقدام کنند تا نظم بخشی به فعالیت های اقتصادی، ایجاد ارتباطات سازنده میان فعالان اقتصادی برای همکاری بیشتر در سطح داخلی و بین المللی و دیگر مزایای آن به کار گرفته شود؛ کارت بازرگانی می تواند کلید ورود به باشگاه جهانی بازرگانی قلمداد شود.
دبیر کل اتاق تهران افزود: صدور و تمدید کارت بازرگانی برای یک فعال اقتصادی حقیقی یا حقوقی، دیگر فرآیندی سخت و دشوار محسوب نمی‌شود؛ با استفاده از همان مدارک معمول که همه بنگاه‌های اقتصادی ملزم هستند برای امور جاری خود در اختیار داشته باشند، می‌توان کارت بازرگانی دریافت کرد. اتاق تهران برای ایجاد سهولت بیشتر در اجرای فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی، سعی کرده است ضوابط و شرایط آن را به صورت شفاف در معرض بهره‌برداری فعالان اقتصادی قرار دهد.
وی ادامه داد: در همین زمینه براساس بخشنامه‌ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت شانزدهم تیرماه پارسال صادر کرد، اتاق تهران اقدام به تهیه شاخص‌هایی برای احراز صلاحیت حرفه‌ای متقاضیان مطابق این بخشنامه کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا