پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

اصفهان یک شهرموزه بزرگ است

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران ، ‘ژان لوک مارتینز’  در جریان سفر خود به اصفهان و هنگام دیدن بنای تاریخی چهلستون در جمع خبرنگاران گفت: هر یک از بناها و آثار تاریخی اصفهان، خود به تنهایی یک موزه است.
وی با اشاره به حضور خود در کارگاهی تخصصی در باره تمدن شرقی و اسلامی در فرانسه گفت: این کارگاه باعث شد شناخت بیشتری از تمدن ایرانی و اسلامی پیدا کنم و در حقیقت حضور من در ایران مانند یک درس و کارگاه عملی، کلاس تئوری مرا تکمیل کرد.
رئیس موزه لوور افزود: باید به مردم  آموزش داد تا از آثار تاریخی و موزه ها بازدید و نسبت به تاریخ و فرهنگ کشورها و تمدنها شناخت پیدا کنند.

*نمایش آثار ایرانی در لوور، مشوق گردشگران برای حضور در ایران
رییس موزه لوور با برشمردن نقش این موزه در رونق صنعت گردشگری جهان گفت: وجود آثار ایرانی در موزه لوور معرف جایگاه فرهنگی و تاریخی ایران است و این باعث شده تا بینندگان احساس کنند که باید رفت و ایران را بطور کامل و از نزدیک دید.
وی تصریح کرد: با فرض اینکه آثار ایرانی به ایران بازگردانده شود، تصور کنید گردشگری که در لوور آثار بسیاری از کشورهای متمدن را می بیند، وقتی اثری از ایران را مشاهده کند، چه حسی خواهد داشت.
رئیس موزه لوور پاریس اضافه کرد: نبود آثار ایرانی در موزه لوور حتی باعث ناخرسندی خود ایرانیان می شود.

* بودجه ۲۰۰ میلیون یورویی موزه لوور
مارتینز خاطرنشان کرد: موزه لوور سالانه ۲۰۰ میلیون بودجه دارد که ۹۰ میلیون یورو توسط فرانسه تخصیص می یابد، ۷۰ میلیون یورو از طریق فروش بلیت به ۹ میلیون بازدیدکننده به دست می آید و مابقی توسط بخش خصوصی و علاقه مندان کمک می شود.
او ادامه داد: ۷۵ درصد از بازدیدکنندگان این موزه از کشورهای خارجی هستند و اعتبار بالای این موزه سبب شده که به یکی از اصلی ترین کانون های توجه گردشگران تبدیل شود.
وی همچنین از موزه ملی تهران به عنوان یک موزه بزرگ و جالب یاد کرد که در آن بخوبی فعالیت می شود و آثار زیادی در آن به نمایش درآمده است.
مارتینز در باره نبود بخش ویژه ایران در موزه لوور گفت: در این موزه بخش ها بر اساس زمان طبقه بندی می شود که آثار ایرانی هم در بخش باستان شرق حضور دارد.
وی در باره طرح محافظت از آثار تاریخی و باستانی جهان به دنبال حملات تروریستی جاری اظهار کرد: در قالب این طرح، پیشنهادی را به دولت فرانسه ارائه کردم که ۵۰ مورد را برای حفاظت از میراث تاریخی و هنری جهان دربرمی گیرد و در این حالت ویژه، یونسکو نیز که مقر آن در پاریس است به دولت فرانسه پیشنهادی را ارائه کرده است.
وی با بیان این که این طرح آثار تاریخی تمام کشورهای جهان را شامل می شود، افزود: این اقدامی خاص بوده که از سوی فرانسه صورت گرفته و در ابعاد و اندازه خود متفاوت است و در اثنای درگیری های نابرابر و کشورهایی که درگیر جنگ هستند موزه لوور می تواند پناهگاهی برای محافظت از میراث فرهنگی و تاریخی باشد.
مارتینز گفت: ما حفاظت بسیار خوبی از آثار موزه لوور داریم و این موزه ارزش توصیف کننده ای از نظر باستان شناسی دارد.
وی ادامه داد: در موزه لوور روابط بسیار خوبی با کشورهای مختلف جهان از این حیث برقرار شده و از نظر علمی هم ظرفیت های لازم برای این کار وجود دارد.
رئیس موزه لوور همچنین در باره نمایش آثار تمدن مصر در ایران گفت: این یکی از اهداف ما در چهارچوب تلاش هایی است که صورت می گیرد و موزه لوور تنها موزه ای نیست که مختص هنر فرانسه باشد بلکه فرهنگ های جهان را به نمایش می گذارد.
رئیس موزه لوور که از آن به عنوان معروفترین و پربازدیدترین موزه جهان نام برده می شود، برای گسترش همکاری با موزه های ایران، به همراه هیاتی، امروز به تهران سفر کرده است.
رئیس موزه لوور در جریان سفر خود به تهران گفته بود: فرانسه در دوران طولانی از قرن ۱۶ تا قرون ۱۸ و ۱۹ تا به حال عشق به هنر و میراث ایرانی داشته است.
‘آلبرتو ویال’ مدیر دیپلماتیک موزه لوور، خانم ‘پیک ماریل’ مسئول بخش ماقبل تاریخ و معاصر این موزه و همسر مارتینز نیز وی را در این سفر همراهی می کنند.
مدیرکل موزه های کشور نیز روز شنبه گفت: ۱۰ سال پیش یک تفاهمنامه همکاری بین ایران و فرانسه منعقد شد که بر اساس آن ما بتوانیم با موزه لوور همکاری فرهنگی داشته باشیم.
محمدرضا کارگر افزود: هدف تفاهمنامه این بود که میراث فرهنگی و داشته های هنری دو کشور از طریق موزه های مهم و برگزاری نمایشگاه ها به هم معرفی شود.
بر اساس این تفاهمنامه، رئیس موزه لوور با هیات همراهی متشکل از کارشناسان میراث فرهنگی فرانسه از امروز برای گسترش همکاری ها و گشایش فصل تازه ای در تعاملات فرهنگی بین موزه های دو کشور اقامت پنج روزه ای در تهران خواهد داشت.
موزه لوور( du Louvre) در مرکز شهر پاریس در کشور فرانسه واقع است و بیش از ۳۵ هزار اثر هنری و تاریخی در هشت بخش مختلف آن نگهداری می شود.
موزه لوور با بیش از ۹٫۵ میلیون بازدیدکننده در سال، پربازدیدترین موزه جهان است که از سال ۱۷۹۳ میلادی تا امروز به عنوان موزه عمومی فعال بوده است.
تمرکز موزهٔ لوور روی هنر، تاریخ بشر و فرهنگ است و آثار بسیاری در این زمینه ها در این موزه جای گرفته است که از آن جمله می توان به لوح حمورابی، تابلوی بانوی صخره ها و تابلوی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی اشاره کرد.
آثاری از تمدن ایران نیز در این موزه در معرض بازدید قرار دارد که از آن جمله می توان به گاو بالدار آشوری، دیواره هایی از تخت جمشید، سنگ نگاره کمانداران کاخ آپادانا و کاشی دختر ایرانی اشاره کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا