پیشخوانتیتر دوعناوین اخبار

نگاهی به ۱۲ تیم حاضر در قرعه کشی آخرین مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، قرعه کشی آخرین مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در کنفداسیون فوتبال آسیا فردا (سه شنبه) برگزار می شود.
کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی به عملکرد تیم های آسیایی در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، پرداخته است.

***عربستان سعودی
عربستان سعودی با در اختیار داشتن محمد السهلاوی گلزن برتر دور دوم مقدماتی جام جهانی، به عنوان صدرنشین گروه ای به دور نهایی صعود کرد. دیدار آنها مقابل فلسطین به تساوی بدون گل انجامید و برابر امارات یک بر یک مساوی کردند. این دیدارها تنها بازی هایی بودند که تیم عربستان امتیاز از دست داد.
قهرمان سه دوره آسیا، آخرین بار در جام جهانی ۲۰۰۶ حضور یافت. عربستان در جام ۱۹۹۴ آمریکا به مرحله یک هشتم نهایی صعود کرد. در این دیدار سعید العویران گل تاریخی و به یادماندنی را برابر بلژیک به ثمر رساند تا عربستان با نتیجه یک بر صفر به پیروزی دست یابد. از این گل غالبا به عنوان یکی از بزرگترین گل های تاریخ جام جهانی یاد می شود.

استرالیا
قهرمان جام ملت های ۲۰۱۵ آسیا، در گروه بی و با ۷ برد در ۸ مسابقه به مرحله نهایی صعود کرد. تنها باخت آنها برابر اردن در دیدار رفت رقم خورد. اما استرالیا در بازی برگشت با نتیجه ۵ بر یک حریف خود را شکست داد و صدرنشینی خود را تحکیم بخشید.
استرالیا بعد از اولین حضور در جام جهانی ۱۹۷۴ تا ۳۰ سال بعد فرصت حضور در جام جهانی را نیافت. آنها در جام ۲۰۰۶ به مرحله یک هشتم نهایی صعود کردند. آنها در دو تورنمنت بعدی از مرحله گروهی بالاتر نرفتند. هر چند نسل بعدی استرالیایی ها که قهرمان جام ملت های ۲۰۱۵ آسیا شد، با عملکرد نسبتا تاثیرگذار خود در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، چشم ها را خیره کردند.

*** قطر
قطر با شکست مالدیو، شروع پیروزمندانه ای در دور دوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ داشت. قطر اولین تیمی بود که در فاصله دو بازی تا پایان این مرحله، صعود خود را قطعی و جایگاه خود را صدر گروه سی تثبیت کرده بود.
رقابتهای مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ آخرین فرصت برای قطر میزبان جام ۲۰۲۲ است تا بتواند با کارزاری موفق در مرحله مقدماتی به جام جهانی روسیه راه یابد. آنها از جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین تاکنون موفق به بازی در مهمترین رقابتهای فوتبال جهان نشده اند.

***ایران
ایران دور دوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ را با دو تساوی آغاز کرد. قهرمان سه دوره جام ملتهای آسیا در نیمه دوم این مرحله ۱۵ گل به ثمر رساند و با یک گل خورده و چهار پیروزی پیاپی، به عنوان صدرنشین گروه دی و با شش امتیاز اختلاف نسبت به عمان رده دومی صعود کرد.
ایران بعد از اولین حضور خود در جام جهانی ۱۹۷۸، سه بار به این رقابتها راه یافته است. آنها برای دومین بار در جام جهانی ۱۹۹۸ شرکت کردند و با شکست آمریکا اولین برد خود را در جام جهانی ثبت کردند. ایران در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان و ۲۰۱۴ برزیل نتوانست پیروزی را که در لیون بدست آورده بود، تکرار کند.

*** ژاپن
قهرمان چهار دروه رقابتهای آسیا در راه ششمین صعود متوالی به جام جهانی، با تساوی بدون گل مقابل سنگاپور با اولین مانع متوقف شد. این نتیجه برای سامورایی های آبی بانگ بیدار باش بود.
ژاپن در صدر گروه یی با زدن ۲۷ گل، هفت بازی بعدی را پیروز شد، نوار پیروزی های آنها در آخرین دیدار مقابل سوریه رده دومی با نتیجه پنج بر صفر ادامه یافت.
ژاپن که ۹ دوره از راهیابی به جام جهانی بازمانده بود، از جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه تاکنون، در همه دوره ها به این تورنمنت راه یافته است. آنها دو مرتبه، یک بار در جام ۲۰۰۲ که به میزبانی مشترک ژاپن و کره جنوبی برگزار شد و دومین بار در جام ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی به مرحله یک هشتم نهایی راه یافتند.

*** کره جنوبی
کره جنوبی با به ثمر رساندن ۲۴ گل و بدون گل خورده و با هفت پیروزی متوالی در صدر گروه جی، تنها تیمی است که با رکورد ۱۰۰ درصد به آخرین مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه صعود کرده است.
کره جنوبی اولین بار در جام جهانی ۱۹۵۴ حضور یافت. آنها مجبور شدند سه دهه برای بازگشت به جام صبر کنند. ولی راه یابی به جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک شروعی برای حضور آنها در تمام دوره های بزرگترین تورنمنت فوتبال جهان بود. آنها در جام ۲۰۰۲ به میزبانی مشترک کره جنوبی و ژاپن، به نیمه نهایی صعود کردند.

*** ازبکستان
ازبکستان با شکست ۴ بر ۲ برابر کره شمالی شروع نومیدکننده ای در رقابتهای مرحله دوم داشت. پس از آن سامول بابایان هدایت این تیم را بر عهده گرفت و هفت پیروزی از جمله پیروزی ۵ بر یک برابر فیلیپین، ۴ بر صفر برابر بحرین را برای تیم بدست آورد و در صدر گروه اچ قرار گرفت.
ازبکستان از سال ۱۹۹۲ تاکنون در سه دوره رقابتهای مقدماتی جام جهانی شرکت کرده است، اما هنوز موفق به راهیابی به جام جهانی نشده است. آنها دو بار در پلی آف آسیایی شرکت کردند. ازبکستان در پلی آف ۲۰۰۶ مقابل بحرین مغلوب شد و در پلی آف ۲۰۱۴ برابر اردن شکست خورد.

*** تایلند
قهرمان چهار دوره رقابتهای آسه آن (جنوب شرق آسیا) بعد از دو تساوی ۲ بر ۲ مقابل قهرمان جام ملت های ۲۰۰۷ آسیا و پیروزی برابر ویتنام و چین تایپه رقبای منطقه ای خود، در صدر گروه اف قرار گرفت.
تایلند بعد از اندونزی که در جام ۱۹۳۸ شرکت کرد، تاکنون نتوانسته است به عنوان دومین تیم از جنوب شرق آسیا در جام جهانی شرکت کند. آنها در ۱۱ دوره تلاش خود در رقابتهای مقدماتی جام جهانی از جام ۱۹۷۴ آلمان غربی تا جام ۲۰۱۴ برزیل از صعود به مهمترین تورنمنت فوتبال بازمانده اند.

*** عراق
در مرحله دوم مقدماتی تفاوتی چندانی بین عراق و تایلند مشاهده نشد. عراق در دو دیدار رفت و برگشت خود مقابل تایلند صدرنشین در گروه اف به تساوی دو بر دو دست یافت. اما تساوی یک بر یک عراق برابر ویتنام باعث شد این تیم در نهایت به رده دوم این گروه چهار تیمی اکتفا کند و به عنوان دومین تیم برتر به مرحله سوم صعود کند.
آنها بعد از ناکامی در راه صعود به جام های جهانی ۱۹۷۴ و ۱۹۸۲ ، برای اولین بار به جام ۱۹۸۶ مکزیک راه یافت. احمد رهدی تنها گل عراق را در جام جهانی به ثمر رساند.

*** سوریه
سوریه با وجود مشکلات داخلی شاهد عملکرد قدرتمندانه ای در مرحله مقدماتی بوده است. آنها بازیهای خانگی را در عمان برگزار کردند و در تمام مسابقات خود برابر افغانستان، کامبوج و سنگاپور پیروز شدند تا در گروه یی بعد از ژاپن به عنوان دومین تیم دوم بهترین به آخرین مرحله مقدماتی جام جهانی صعود کنند.
سوریه در جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک با شکست از عراق نتوانست به این تورنمنت راه یابد. اکنون سوریه برای اولین بار در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی شرکت می کند. امید آنان برای رسیدن به جام جهانی ۲۰۱۴ در مرحله دوم مقدماتی از دست رفت.

*** امارات متحده عربی
امارات که در آخرین دیدار دور دوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ مقابل عربستان سعودی به تساوی یک بر یک دست یافت، فرصت صدرنشینی گروه ای را از دست داد. امارات که تا مرحله نیمه نهایی جام ملت های ۲۰۱۵ آسیا بالا رفته بود، برابر فلسطین به تساوی بدون گل دست یافت و در جده مقابل عربستان صدرنشین مغلوب شد. با این حال نتیجه عملکرد آنها برای صعود به عنوان سومین تیم دوم بهترین کافی بود.
امارات برای اولین بار در جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا شرکت کرد. آنها از کلمبیا، یوگسلاوی و آلمان غربی شکست خوردند. خالد اسماعیل مبارک اولین گل امارات در جام جهانی مقابل حریف آلمانی به ثمر رساند.

*** چین
چین در گروه سی در فاصله دو بازی تا پایان مرحله دوم مقدماتی با شکست مالدیو و پایان دادن به رکورد ۱۰۰ درصدی قطر به رده دوم صعود کرد. چین به عنوان چهارمین تیم دوم بهترین از میان هشت گروه به مرحله نهایی مقدماتی راه یافت.
چین در ۱۰ دور گذشته جام جهانی فقط یک بار به این تورنمنت راه یافته است. تنها حضور چین مربوط به جام ۲۰۰۲ است که برای اولین بار در آسیا و به میزبانی مشترک ژاپن و کره جنوبی برگزار شد. آنها با شکست برابر کاستاریکا، برزیل و ترکیه از گردونه رقابتهای جام جهانی حذف شدند.
در قرعه کشی سه شنبه (فردا) ۱۲ تیم به دو گروه شش تیمی تقسیم می شوند. دو تیم صدر هر گروه به طور مستقیم راهی جام جهانی روسیه می شوند. دو تیم سوم باید بازی پلی آف برگزار کنند. برنده پلی آف راهی پلی آف بین قاره ای مقابل نماینده کنفدراسیون کونکاکاف می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا