پیشخوانعناوین اخبار

افزایش۲۰درصدی صادرات وکاهش۳۱ درصدی واردات کالا ازمنطقه آزاد اروند/دو بانک خارجی در راه

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از ایرنا محمدرضا معتمدی افزود:سال ۱۳۹۳ یک میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار کالا از منطقه آزاد اروند به خارج از کشور صادر شد در حالی که این رقم در سال ۱۳۹۴ با رشدی ۲۰ درصدی به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید.
وی با بیان مثبت شدن تراز تجاری کشور طی سال گذشته برای نخستین بار پس از انقلاب اظهارداشت: سال گذشته حدود ۷۶۴ میلیون دلار کالا به منطقه آزاد اروند وارد شد که این رقم نسبت به سال قبل آن ۳۱ درصد کاهش را نشان می دهد.
معتمدی همچنین بابیان آماری از صادرات محصولات تولیدی در منطقه آزاد اروند، گفت:میزان صادرات محصولات تولید شده در منطقه آزاد اروند طی سال ۹۳ حدود ۹۶ میلیون و ۸۷۷ هزار دلار بود که این میزان در سال گذشته با رشد ۸۸ درصدی به ۱۸۱ میلیون ۲۲۸ هزار و ۱۱۰ دلار رسید.
این مسئول در سازمان منطقه آزاد اروند، عمده کالاهای تولیدی صادر شده از این منطقه را کالاهای صنعتی و مواد پلیمری و صنایع پایین دستی صنایع پتروشمی عنوان کرد.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند همچنین از افزایش ۳۵۰ درصدی واردات کالای صنعتی و مواد اولیه تولید کالا به این منطقه طی سال ۹۴ در مقایسه با سال قبل آن خبر داد و اظهار داشت:سال ۹۳ حدود شش میلیون و ۲۲۲ هزار دلار کالای صنعتی و مواد اولیه تولید کالا وارد منطقه آزاد اروند شد که این رقم در سال گذشته به ۲۸ میلیون و ۱۵۹ هزار دلار افزایش یافت.
* روند یکنواختی در صادرات به عراق نداشتیم
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه سخنانش با بیان روند صادرات کالا به عراق از مرز شلمچه گفت:طی یکسال اخیر به صورت میانگین روزانه ۴۶۰ کامیون حامل کالا از مرز شلمچه به عراق رفته است، ولی حجم عبور کامیون ها به صورت مستمر نبود به صورتی که در برخی از روزها شاهد عبور یک هزار و ۸۶ کامیون بودیم و در بعضی از روزها این رقم به ۱۳۶ کامیون کاهش یافت.
معتمدی گفت:صادرات کالا در مرز بین المللی شلمچه به لحاظ وزنی و ارزی رشد داشته است و از خیلی از مرزهای کشور بیشتر بود.
وی افزود:در مرز شلمچه مشکلات زیادی با طرف عراقی داریم به صورتی که سیستم گمرکی، بهداشتی، امنیتی و همچنین اداری عراق با همدیگر هماهنگ نیستند.
معتمدی گفت:معضل بالاتری که در عراق وجود دارد بحث دولت مرکزی است که در برخی موارد، بخشنامه هایی صادر می کند که راه تجار عراقی را می بندد، به طور مثال دولت مرکزی عراق در مرزهای جنوبی تعرفه واردات سیمان را ۱۶۰ درصد افزایش می دهد ولی در مرزهای کردستان عراق تعرفه ها به صفر می رسد.
وی افزود:منطقه آزاد اروند امکانات و زیرساخت هایی لازم برای عبور یک هزار و ۵۰۰ کامیون در روز را در شلمچه فراهم کرد و با توافق صورت گرفته با طرف عراقی، عملیات احداث جاده جدیدی به طول سه کیلومتر برای روان سازی حرکت کامیون ها در حال انجام است.
وی اظهار داشت:عملیات زیرسازی این جاده در حال انجام است و آسفالت آن نیز به زودی آغاز می شود.
* دو بانک خارجی در راه منطقه آزاد اروند / راه اندازی بورس تا پایان فروردین
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند همچنین با بیان اقدامات این سازمان در راستای رونق تجارت الکترونیک، تجارت بین الملل و تجارت بین المللی گفت:با دو بانک خارجی برای راه اندازی شعبه در منطقه آزاد مذاکره شده است که این بانک ها به دبیرخانه مناطق آزاد کشور و بانک مرکزی معرفی شدند و منتظر مجوز بانک مرکزی در این باره هستیم.
معتمدی افزود:در صورت صدور مجوز از بانکی مرکزی، اقدام لازم برای راه اندازی شعبه بانک خارجی انجام خواهد شد ضمن اینکه انتظار داشتیم قبل از پایان سال ۱۳۹۴ بانک مرکزی این مجوز را صادر کند ولی به دلایلی این مجوز به تاخیر افتاد.
معتمدی همچنین از مشخص شدن محل ساختمان اوراق بهاردار (بورس) و تجهیز آن طی هفته جاری در منطقه آزاد اروند خبر داد و گفت:با راه اندازی چهار کارگزاری اوارق بهادار، فصل جدیدی از رونق اقتصادی در این محدوده رقم می خورد.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند ابراز امیدواری کرد تا تالار اوراق بهادار منطقه آزاد اروند تا اواخر فروردین یا نیمه نخست اردیبهشت ماه سال جاری با حضور مسئولان کشوری افتتاح شو

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا