دسته‌بندی نشده

موانع صادراتی به چین رفع می‌شود



حسن رشید فرخی رئیس انجمن ملی خرمای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس در پاسخ به این سؤال که با توجه به تقاضای کشور روسیه برای خرمای ایران چه برنامه‌ای برای صادرات خرما به این کشور در حال انجام است، گفت: روسیه یکی از کشورهایی است که در حال حاضر خرمای ایران به آنجا صادر می‌شود، اما برای گسترش صادرات این محصول به روسیه برنامه‌هایی مدنظر است و یکی از این برنامه‌ها راه‌اندازی غرفه توسط انجمن ملی خرمای کشور در نمایشگاه مسکو است.

وی افزود: این نمایشگاه از ۱۹ تا ۲۳ بهمن ماه در مسکو برگزار است و انجمن ملی خرمای کشور در تلاش است تا تا با راه‌اندازی غرفه ‌دائمی در نمایشگاه مسکو خرمای ایران را بیشتر به روس‌ها معرفی کند.

رئیس انجمن ملی خرمای کشور تصریح کرد: بازار روسیه با توجه به دوران پسا‌تحریم و همچنین مشکلاتی که این کشور با ترکیه به لحاظ سیاسی پیدا کرده برای ایران بازار بکری محسوب می‌شود.

رشید فرخی با بیان اینکه علاوه بر روسیه کشورهای چین و هند هم در دوران پسا تحریم جزء بازارهای هدف ایران برای صادرات خرما به شمار می‌رود، گفت: در حال حاضر ۱۷ درصد از کل خرمای صادراتی از ایران به روسیه صادر می‌شود اما امیدواریم با فراهم شدن فضا توسط کشور روسیه برای صادرات محصولات ایرانی صادرات خرما افزایش یابد.

وی حجم کل صادرات خرمای ایران را سالانه حدود ۱۵۰ هزار تن عنوان کرد و اظهار داشت: کمتر از ۱۰ درصد از کشورمان به هند صادر می‌شود اما تلاس می‌کنیم تا این رقم را افزایش دهیم.

رشید فرخی در مورد صادرات خرما به چین تصریح کرد: مسائلی از قبیل تعرفه و مباحث قرنطینه‌ای در حال حاضر مانع صادرات خرمای ایران به چین است که در سفر رئیس جمهور چین به ایران یکی از مباحث مطرح شده رفع موانع صادراتی است که امیدواریم این سفر منجر به رفع این موانع شود.

رئیس انجمن ملی خرمای کشور افزود: در حال حاضر بخشی از خرمای صادراتی کشورمان از طریق هنگ‌کنگ به چین صادر می‌‌شود.

وی کشورهای تونس، عربستان و امارات را رقیب تجاری ایران در صادرات این محصول عنوان کرد و تصریح کرد: برای افزایش صادرات به کشورهای مختلف و همچنین برای جلب رضایت‌ کشورهای متقاضی شکی نیست که باید در تجهیز زیرساخت‌های صادراتی تلاش کنیم و اگرچه در سال‌های اخیر در زمینه بسته‌بندی پیشرفت‌هایی بوجود آمده است اما این مسائل باید گسترش یابد.

وی با اشاره به تولید حدود یک میلیون تن خرما در کشور اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۸۵ درصد محصول تولیدی خرمای کشور صادر می‌شود و این میزان صادرات بین ۲۲۰ تا ۲۷۰ میلیون دلار برای کشور ارز‌آوری دارد.

رشید فرخی با اشاره به اینکه خرما یکی از محصولات پرمصرف در کشور است گفت: برای اینکه با افزایش صادرات قیمت این محصول در داخل کشور افزایش نیابد باید تعادل بین مصرف داخلی و صادرات وجود داشته باشد.

رئیس انجمن ملی خرمای کشور افزود: بنابراین در راستای حفظ قیمت داخلی حداکثر ظرفیت صادرات این محصول حدود ۳۰۰ هزار تن است.

وی بیان داشت: اگرچه درخت نخل سازگار با کم آبی است اما تولید خرما آب‌بر است و با توجه به شرایط کم آبی و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد افزایش سطح زیر کشت آن مدنظر نیست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا