پیشخوانعناوین اخبار

مصوبه افزایش پلکانی قیمت بنزین به کمیسیون تلفیق بازگشت

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از اقتصادنیوز، صبح امروز نمایندگان مجلس به پیشنهاد احمد توکلی رای به مصوبه افزایش پلکانی قیمت بنزین دادند. در این مصوبه مقرر شده بود قیمت بنزین در سال جاری تغییر نکند اما در صورت افزایش قیمت بنزین از یک حد مشخص به صورت پلکانی بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان به قیمت هر لیتر بنزین اضافه شود. همچنین براساس این مصوبه استفاده از کارت هوشمند سوخت برای همه الزامی می‌شد.

در جلسه عصر امروز مجلس، مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در اخطاری با استناد به اصل ۳ قانون اساسی به مصوبه صبح امروز اشاره کرد و آن را دارای ابهامات بسیاری برشمرد و اظهار داشت: صبح امروز یک مصوبه‌ای داشتیم که به خاطر شلوغی بخش‌های درآمدی بودجه متوجه ایرادات آن نشده‌ایم.

وی افزود: این مصوبه ابهامات بسیاری دارد و دارای چند ایراد است، به عنوان مثال در یکی از بندهای آن گفته شده که نرخ سوخت تغییری نخواهد کرد، اما در بند دیگری قیمت سوخت را به صورت پلکانی افزایش داده‌اند که شاید تا بیش از ۲ هزار تومان برسد. با این مصوبه در واقع نیمی از مصرف با قیمت بیش از ۲ هزار تومان به مردم ارائه می‌شود.

بذرپاش همچنین تصریح کرد: با اینکه امسال به عنوان اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده، شاید این مصوبه این چنین به نظر بیاورد که ما اقتصاد مقاومتی را از آن طرف اجرا می‌کنیم و فشار بیشتری به مردم وارد می‌شود، چرا که با این اقدام حامل‌ها را گران می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این مصوبه باید به کمیسیون ارجاع شود که ابهامات آن رفع شود، گفت: اگر امروز جلسه علنی تعطیل می‌شد و مصوبه‌ای نداشت شاید فایده‌اش برای مردم بیشتر بود.

علی لاریجانی رئیس مجلس هم در سخنانی با وارد دانستن این اخطار گفت: در این مصوبه دقت لازم صورت نگرفته و در ویرایش آن ایراداتی وجود دارد؛ گرچه این موضوع مصوب شده، اما بندهایی از آن دارای ابهام است که کمیسیون بندهایی که دارای ابهام است را به صورت جداگانه بررسی کند.

وی افزود: باید در کمیسیون نرخ پایه مشخص شود، چرا که براساس این مصوبه در برخی جاها تفاوت قیمت پیدا می‌شود، در حالی که باید قیمت‌گذاری مشخصی صورت گیرد، بنابراین برخی از ابهامات به این مصوبه وارد است و باید به کمیسیون بازگردد.

نتیچه مخالفت بذرپاش و موافقت لاریجانی این بود که نمایندگان مجددا رای خود را پس گرفته و با ۱۴۳ رای موافق، ۱۴ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس با ارجاع این مصوبه به کمیسیون تلفیق موافقت کردند.

رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور هم صبح امروز در گفت و گو با تسنیم گفته بود در پیگیری انجام‌شده فهمیدیم دولت مخالف مصوبه امروز مجلس است. وی تاکید کرده بود: اگر دولت یا مجلس می‌خواهد بنزین را گران کند بیاید یک قیمت مشخص اعلام کند، این رویه که چندنرخی و پلکانی باشد به هیچ وجه قابلیت اجرا ندارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا