پیشخوانعناوین اخبار

حذف ۲۴ میلیون‌نفر عادلانه نیست/ یارانه هیچ نیازمندی را حذف نمی‌کنیم/ نمی‌گذاریم به مردم ظلم نشود

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل ازاقتصادنیوز ،امروز نمایندگان مجلس علی‌رغم مخالفت دولت، رای به شناسایی و حذف یارانه سه دهک بالایی جامعه (شامل ۲۴ میلیون ونفر) و افرادی دادند که سالانه بالای ۳۵ میلیون تومان درآمد دارند. مخالفت محمدباقر نوبخت به‌عنوان سخنگوی دولت در مجلس کارگر نیفتاد و نمایندگان دولت را موظف به اجرای این مصوبه از ابتدای تیر ماه کردند.

اما پس از این جلسه محمدباقر نوبخت اعلام کرد: حذف ۲۴ میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی در این شرایط عادلانه نیست و قطعا موجب اذیت بسیاری از مردم می شود. برای همین دولت تلاش خواهد کرد در تدوین آیین‌نامه اجرایی خود برای حذف دهک‌های ثروتمند از دریافت یارانه نقدی به نحوی عمل کند که یارانه نقدی هیچ فرد نیازمندی حذف نشود.

وی ادامه داد: یارانه نقدی در معیشت بسیاری از خانوارها نقش دارد و دولت این موضوع را در آئین نامه مذکور لحاظ می کند.

یکی از معیارهای نمایندگان برای حذف یارانه معیار درآمد بالای ۳۵ میلیون در سال است. پیشنهادی که سال گذشته هم مطرح و از طرف دولت رد شد. امسال هم نوبخت با معیار درآمدی مخالفت کرد و گفت: ممکن است شخصی درآمد سالانه ۳۵ میلیون تومانی داشته باشد؛اما بیش از این هزینه داشته باشد به‌طور مثال بیمار یا فرزند دانشگاهی داشته باشد یا همچنین مستاجر باشد یا اقساط وام مسکن پرداخت کند؛ بنابراین دولت این موضوعات را لحاظ خواهد کرد و اطمینان خواهیم داد که به مردم ظلم نشود.

اما مساله مورد اختلاف میان دولت و مجلس تنها معیار درامد نیست. مجلس می‌گوید با معیار درامد ۳۵ میلیونی و سه دهک بالا، ۲۴ میلیون نفر از لیست یارانه حذف می‌شوند اما نوبخت می‌گوید وزارت رفاه که مسئول شناسایی افراد است، تنها ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را با این معیارها یافته است. یعنی حدود ۱۷ میلیون نفر اختلاف میان آمار دولت و مجلس وجود دارد که اختلاف عددی آن ۷۷۳ میلیارد تومان ماهانه است.

به همین دلیل محل هزینه‌کرد یارانه افراد حذف شده هم محل نگرانی دولت است. نوبخت گفته: حذف سه دهک جامعه از دریافت یارانه با مکانیزم کمیسیون تلفیق مشکل است و باید منتظر ایده مجلس در بخش مصارف بود.

به گفته نوبخت آنچه دولت درخصوص موضوع هدفمندی یارانه تقدیم مجلس کرد مبنی بر این بود در بخش منابع ۴۸ هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی مدنظر باشد،که در سال ۹۴ هم همین عدد مطرح شده تا به عنوان مجموع منابع هدفمندی مورد تایید مجلس قرار بگیرد.

نوبخت ادامه داد: مدنظر دولت این بود مصارف منابع مذکور به نحوی باشد که برای پرداخت یارانه نقدی و غیر نقدی خانوارها، بخش بهداشت ودرمان ،تولید و اشتغال مورد استفاده قرار بگیرد. اما باید منتظر پیشنهاد مجلس ماند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا