بازار‌های مالی ، بورس و بانکتحلیلعناوین اخبار

بورس در مسیر اصلاح یا بازگشت

رضا اخلاق پور /کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه
پس از تعطیلات نوروز شاخص بورس با نوسان و کاهش مواجه شد و باعث شد تا بازار سهام وارد فاز اصلاحی و استراحت شود و بسیاری از  نمادهای مختلف بازار با کاهش قیمت مواجه شوند .هر چند که برخی از کارشناسان رفتار بازار را پس از سیزده بدر یک تغییر روند محسوب نمی کنند و معتقدند که کاهش قیمت ها صرفآ اصلاح قیمت و فرآیند استراحت بازار ،در مقطعی کوتاه است، اما به نظر می ر سد که در حال حاضر عوامل مختلفی  بر عملکرد و سود آوری صنایع و گروه های مختلف بازار تاثیر گذار هستند. عواملی از جمله زمان بر بودن تاثیر اجرای برجام و لغوتحریم ها بر سودآوری گروه ها و صنایع مختلف بازارو همچنین فرا ر سیدن موعد انتشار گزارش های ۱۲ ماهه شرکتها در سال ۹۴ که غالبأ با تعدیل منفی و کاهش سودآوری مواجه اند وتاثیر عوامل موثر در بودجه سال جاری و…ازجمله عواملی هستند که می توانند بر سود آوری  گروهها و صنایع مختلف بازار تاثیر گذار باشند و باعث  نوسان در  شاخص کل بورس وبازار سرمایه شوند .

فعالان بازار در انتظار تاثیر برجام
پس از اعلام توافق هسته ای و اجرای برجام  ،نقدینگی و تقاضا برای خرید سهام در گروه ها و صنایع مختلف بازار با جهش و افزایش مواجه شد ،اما از آنجا که تاثیر  لغو تحریم ها بر سودآوری شرکت ها زمان بر است و به سرعت نمی تواند بر عملکرد و سودآوری صنایع و گروه های مختلف بازار تاثیر گذار باشد، این موضوع می تواند بر میزان تقاضا در نمادهای مختلف بازار تاثیر گذارباشد وباعث شود تا پس از مدتی که هیجان های ناشی از توافق هسته ای فروکش کرد،قیمت سهام در نمادهای مختلف و همچنین شاخص کل بورس با نوسان و کاهش مواجه شود، موضوعی که در روزهای پس از اعلام  برجام  از دید برخی از فعالان بازار سرمایه پنهان مانده است و لازم است تا فعالان بازار سرمایه  با بررسی دقیق  ارزش سهام نسبت به معاملات سهام اقدام نمایند.

شرکت های معدنی همچنان با رکود مواجه اند
رکوددر بازار مواد معدنی در چند سال اخیر ،بسیاری از معادن کوچک و بزرگ را با شرایط جدید و بحرانی مواجه کرده است. (روندی که نشان می دهد این رکود بر معادن کوچک و بزرگ سایه افکنده )و احتمالا بیشترین خوش بینی ها در خصوص بهبود صنایع معدنی ،  به سال آینده میلادی “۲۰۱۷” ختم می شود. ضمن اینکه افزایش عرضه از سوی صادرکنندگان سنگ آهن استرالیا و برزیل،باعث شده تا قیمت سنگ آهن در معاملات آتی چین و سنگاپور کاهش یابد .موضوعی که در صورت تداوم می تواندبر عملکرد شرکت های معدنی تاثیر گذار باشد و باعث کاهش قیمت محصولات و سودآوری شرکت های مختلف معدنی شود.

خودرویی ها همچنان برمدار توجه
بار دیگر خودروسازان درصدد افزایش نرخ فروش محصو لات خود هستند، . گویا آنها قصد دارند تا افزایش هزینه های دو سال گذشته را با افزایش قیمت خودرو در قیمتهای سال ۹۵ جبران کنند. همچنین معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از برنامه افزایش تولید خودرو امسال به نسبت سال ۹۴ بر اساس تولید یک میلیون و سی صد و پنجاه هزار دستگاه خبر داده ا ست. صالحی نیا گفته: در سال ۹۵ برای صنعت خودرو درچند محور برنامه داریم.موضوعاتی که درصورت تحقق می تواند در کنار افزایش سرمایه گذاری های خارجی در صنعت خودرو ،بر عملکرد شرکت های گروه خودرویی تاثیر گذار باشد و باعث افزایش سود آوری نمادهای مختلف گروه خودرویی دربورس و بازار سرمایه شود .

احتمال ظهور لیدرهای جدید در بورس
بازار پر نوسان سهام ایران، بار دیگر رفتار نوسانی در پیش گرفته ،بطوریکه چند روزی مثبت و چند روز منفی است.این در حالی است که در شرایط فعلی بازار سهام ما لیدر دیگری جز گروه خودرویی ندارد، و هر گونه افت و عقب نشینی در این گروه ، تقاضا و قیمت سهام در بسیاری از گروه ها و صنایع مختلف بازار  با کاهش مواجه می کند و شاخص کل نیز به تبعیت از جو منفی حاصله، رنگ و بوی خود را از دست می دهد. این در حالی است که پیش بینی می شود بدلیل تحولات مثبت و بنیادی خوبی که در آینده نزدیک فضای کسب و کار کشور را بهبود خواهد بخشید، احتمالا شاهد ظهور لیدرهای جدیدی در صنایع مهم و دارای مزیت نسبی در بازار سرمایه خواهیم بود .

هیجان بازار در حال فروکش کردن است 
پس از اجرای برجام ،نقدینگی های زیادی وارد بازار سرمایه شد و باعث شد تا تقاضا و به تبع آن قیمت سهام در نمادهای مختلف بازار حتی بیش از ارزش ذاتی و واقعی شان افزایش یابد .موضوعی که می تواندباعث شود تا پس از مدتی که هیجان های اخیر بازارفروکش کرد،  قیمت سهام در نمادهای مختلف بازار و به تبع آن شاخص کل با کاهش مواجه شود .بنابراین لازم است تا فعالان بازار سرمایه در هنگام معاملات سهام به  ارزش ذاتی و واقعی هر سهم  توجه نمایند ،تاپس از فروکش شدن هیجان های ایجاد شده اخیر که بیشتر بخاطر اخبار خوب و امیدوارکننده ناشی از اجرای برجام است،با ضرر و زیان مواجه نشوند .
م:دنیای اقتصاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا