پیشخوانتيتر يكشهر و جامعهعناوین اخبار

طرحهای توسعه ای حرم های مطهر ائمه(ع) در عراق آغاز شده است

حسن پلارک روز چهارشنبه در دیدار با استاندار خراسان رضوی افزود: بیش از هشت سال از ۱۱ سال فعالیت ما در عتبات، بر بازسازی حرم های مطهر ائمه (ع) متمرکز بوده است.
وی عنوان کرد: بازسازی حرم ها در نجف، کربلا، کاظمین و سامرا، اعم از صحن ها، رواق ها، ایوان ها، سنگفرش و آیینه کاری و ساخت ۳۰ در طلا و نیز درهای بزرگ و کوچک چوبی و منبت و بازسازی ضریح های حرم های مطهر از جمله این اقدامات بوده است.
وی گفت: در حرم امیرالمومنین (ع) رواق های ابوطالب و حسینیه حیدری به صحن افزوده شده، در کاظمین مسجد جامع صفوی احیا و به طور کامل بازسازی شد و به فضای حرم مطهر امامین جوادین (ع) اضافه شد و در سامرا هم دوباره اقداماتی در جهت توسعه حرم آغاز شده است.
وی عنوان کرد: در کربلا پروژه ای بزرگ با عنوان صحن عقیله بنی هاشم حضرت زینب (ع) نامگذاری و شروع شده که انجام آن خدمتی بزرگ به زائران اباعبدالله الحسین (ع) است.
وی عنوان کرد: ترفیع ۷،۵ متری گنبد حرم مطهر امام حسین (ع) هم به عنوان پروژه ای مهم در حال انجام است که به این منظور سازه پیش ساخته و مدرنی در کارخانجات ایران طراحی و در دست ساخت و مونتاژ است که بر روی حرم نصب می شود و کار با توجه به اینکه تقویت پایه ها و ستون های گنبد نیز در حال انجام است، حدود یک سال دیگر زمان می برد.
وی گفت: در کاظمین هم حدود ۱۰ هزار متر مربع به فضای صحن های موجود افزوده شده و دو صحن جدید هم در طرح توسعه با وسعت قابل توجه درحال اجرا و یا مقدمات آن در دست انجام است.
استاندار خراسان رضوی هم در این دیدار با بیان اینکه عمده کمک ها و تمرکز استان در حوزه بازسازی عتبات عالیات معطوف به حرمین امامین جوادین (ع) است، گفت: تا کنون ۱۱ جفت در برای حرمهای امامین جوادین ساخته شده، انجام طلاکوب چندین ایوان، بازسازی مسجد جامع صفوی و نصب دو صندوق بر روی قبور مبارک امام کاظم (ع) و امام جواد (ع) هم انجام شده است.
علیرضا رشیدیان افزود: اکنون صحن امام رضا(ع) به وسعت ۳۵ هزار متر مربع از سوی استان در دست پیگیری است که با عنوان باب المراد طرحی مقدماتی برای آن تهیه شده و بحث تملک آن توسط عراقی ها در حال انجام است که با تحقق آن اجرایی می شود.
وی با بیان اینکه مردم خراسان رضوی کمک های خوب و چشمگیری به این حوزه داشته اند، اظهار کرد: در آخرین مرحله پنجره فولاد بین صحن های امیرالمومنین(ع) و فاطمه زهرا(س) در حرم حضرت امیر هم برای ایجاد ارتباط بین حرم و صحن جدید توسط استان ساخته و نصب شد.
وی با اشاره به برنامه های سال ۹۵ استان برای بازسازی عتبات عالیات گفت: جمع آوری و ارسال کمک ها به کاظمین انجام می شود اما علاوه بر آن با توجه به شرایط حرم های حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) ارسال تجهیزات و امکانات خدماتی در قالب ماشین های شستشوی صحن و سرا هم در دست انجام است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا