بازار‌های مالی ، بورس و بانکپیشخوانعناوین اخبار

قرمز پوشی بورس با مانور خودرویی‌ها و بانکی‌ها/صف فروش سنگین در اغلب گروه‌ها

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، معاملات روز شنبه بورس تهران با سقوط سنگین ۱۶۰۲ واحدی شاخص کل و عقبگرد نماگر بازار تا ارتفاع ۷۷ هزار واحدی به پایان رسید. بر این اساس در اثر افت ۲٫۰۱ درصدی شاخص کل روز جاری این نماگر به رقم ۷۷ هزار و ۹۸۵ واحد عقب‌نشینی کرد.

در این روز ،صف فروش سنگین در معاملات گروه خودرو به عنوان لیدر بازار و در ادامه تسری این روند به سایر گروه‌ها و نمادها به ویژه گروه بانکی با رقم زدن افتی سنگین و در شرایطی که حجم معاملات نیز پایین بود، این پیش بینی را در ذهن اکثر فعالان بازار موجب شد که در روزهای آینده نیز در صورت عدم حمایت از شاخص، شاهد تکرار این روند حتی در بازه‌ای محدودتر خواهیم بود.

در این میان به گفته کارشناسان افت سنگین امروز شاخص کل دلایل زیادی داشت. برخی دلایل اصلی این ریزش را ناشی از اعلام و اصرار روزهای گذشته برخی فعالان بازار مبنی بر لزوم اصلاح شاخص و انتشار اخبار متناقص مانند انعکاس جهت‌دار سخنان رئیس کل بانک مرکزی در سفر به آمریکا توسط برخی رسانه ها و رفتار سرمایه گذاران کم ریسک عنوان کردند.بعضی دیگر از کارشناسان و فعالان بازار نیز  عدم تعیین تکلیف نهایی قانون بودجه سال ۹۵ و درنتیجه ناتوانی شرکت‌ها در لحاظ کردن آمار و ارقام دقیق آن در صورت‌های مالی خود، قانون جدید تجدید ارزیابی دارایی‌ها که اجازه افزایش سرمایه به شرکت‌ها را از این طریق نمی‌دهد، رنگ باختن انتظارات مثبت از برجام و رفع تحریم‌ها و از طرفی تداوم رکود اقتصادی کشور و…از جمله عواملی هستند که موجب تشدید جو منفی در بازار سهام و در نتیجه افت شاخص و قیمت‌ها شده‌اند.

به هر ترتیب در جریان بازار امروز شاهد فشار عرضه‌ها در کل بازار بودیم که به دلیل حجم پایین معاملات پیش ‌بینی می‌شود در روزهای آتی نیز این روند ادامه بیابد.
امروز علیرغم جو منفی کل بازار و بخصوص نمادهای گروه خودرویی ها که اکثرا با صف فروش دست و پنجه نرم کردند، نماد خعتبار تحت تاثیر فروش دفتر مرکزی با صف خرید مواجه شد.

نماد شپلی نیز روز جاری با افت حدود ۱۸ درصد به گردونه معاملات بازگشت. شرکت پلی اکریل ایران که به دلیل افزایش ۳۰ درصدی زیان هر سهم با توقف نماد مواجه شده بود در جریان معاملات روز جاری بازگشایی و با افت ۲۰ درصدی قیمت دوباره بسته شد تا آماده برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورتهای مالی – عمومی فوق العاده، شود.

در همین حال روز شنبه علیرغم معاملات منفی اکثر گروه ها و نمادها، نماد کبافق در گروه فلزی و معدنی، با رشد قیمتی، معاملات پرحجم و بعضا صف خرید دنبال شد. اما به طور کلی امروز شاهد افت قیمت در اغلب نمادها و ریزش شاخص در ۳۵ صنعت بورسی بودیم که منجر به کاهش شاخص صنعت به میزان ۱٫۷ درصد شد.

در پایان معاملات امروز شاخص کل متاثر از معاملات منفی اکثر گروه ها و روز سراسر منفی بازار با افت حدود (١۶٠٢.٩١) واحدی به ارتفاع ٧٧,٩٨۵ رسید. در این میان نمادهای رمپنا، وبملت و پارسیان بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند و معاملات بلوکی و دوطرفه نمادهای فارس و وامید بیشترین تاثیر مثبت را بر این نماگر بازار گذاشته و از ریزش بیشتر شاخص کل جلوگیری کردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا