تحلیلعناوین اخبارنفت،گازو پتروپالایش

پیش‌بینی تکنیکالی قیمت دلار و نفت

این روزها پس از تعطیلات نوروزی شاهد افت مختصر دلار نسبت به ریال بوده‌ایم. کاهش تقاضای فصلی و قوت گرفتن بحت تک‌نرخی کردن ارز در سال جاری کمی معامله‌گران و فعالان بازار ارز را محتاط کرده است. به نظر می‌رسد با توجه به شرایط اقتصادی فعلی یعنی نفت ۴۰ دلاری، توازن واردات و صادرات‌، نرخ رشد تورم و‌… روند سالیانه دلار رو به بالا است. بررسی شرایط کنترل نوسانات ارز و روند معاملاتی این ارز نشان می‌دهد که تراز ۳۴۵۰ تقاضای مصرفی و سطوح پایین‌تر از این تراز حتی تقاضای سرمایه‌گذاری برای دلار وارد شده و منجر به رشد قیمت ارز می‌شود. نمودار زیر روند ارزش دلار به ریال و نوسان آن حوالی میانگین بلند‌مدتش را نشان می‌دهد.

پیش‌بینی تکنیکالی قیمت دلار و نفت 1

نمودار فوق نشان می‌دهد با کنترل نوسانات ارزی، دلار در تراز ۳۴۷۰ در نوسان است که حوالی ۳۴۵۰ با افزایش تقاضا به دلیل سطح مناسب برای خرید ارز مصرفی و از طرفی حوالی ۳۵۰۰ -۳۵۵۰ با کاهش تقاضا و افزایش عرضه به دلیل احتیاط فعالان ارزی نسبت به تک‌نرخی کردن ارز و همچنین کاهش تقاضای فصلی با افت مواجه می‌شود. برای هفته‌های پیش رو فعلا همین شرایط حاکم است.

تحلیل هفتگی نفت
نفت در هفته‌های گذشته بعد از مقطعی افت مجددا در مدار رشد قرار گرفته است. اصلی‌ترین دلیل رشد قیمت نفت به افت ایندکس دلار و کاهش ذخایر نفت آمریکا بازمی‌گردد.

در پی گزارش فدرال‌رزرو که در آن تنها دو نفر موافق به افزایش نرخ بهره بودند، چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در کوتاه‌مدت کم‌رنگ‌تر شد و همین مساله منجر به افت ایندکس دلار و رشد قیمت نفت‌، فلزات و کامودیتی‌ها شد. در حال حاضر ایندکس دلار در مسیر کاهشی قرار گرفته است هرچند که آمارهای مثبت اقتصادی می‌توانند این مسیر را تغییر دهند.

پیش‌بینی تکنیکالی قیمت دلار و نفت 2

نمودار فوق رابطه معکوس ایندکس دلار و نفت را نشان می‌دهد. هر چقدر ایندکس دلار افت کند قدرت تقاضا برای خرید کالاهای اساسی بیشتر می‌شود.

اما کلیدی‌ترین نکته نشست فردا سران اوپک و غیر اوپک در دوحه قطر و تصمیم‌گیری در مورد بحث فریز نفتی و سطح تولید است. هرچند که عربستان با عدم حضور ایران کنار آمده اما قطعا حواشی نشست اخیر سران اسلامی در تصمیم‌گیری این جلسه بی‌تاثیر نخواهد بود. نمودار زیر تحلیل تکنیکی نفت برنت است؛ بر اساس این نمودار در صورت تثبیت قیمت نفت برنت بالای ۴۱٫۵ دلار در هر بشکه می‌تواند تا سطح ۴۸ الی ۵۰ دلاری نیز صعود کند. اما در صورت خروجی نامطلوب جلسه پیش رو احتمال شکست کانال صعودی رسم شده به پایین کم نیست.

پیش‌بینی تکنیکالی قیمت دلار و نفت 3
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا