بازار‌های مالی ، بورس و بانکپیشخوانعناوین اخبار

دلایل ریزش سنگین بورس/تفسیر نادرست سهامداران از سخنان اخیر سیف

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از ایرنا،مهدی صادقی با تاکید بر اینکه بازار برای ادامه مسیر نیاز به یک نفس عمیق داشت، افزود: بعد از ریزش های سنگین چند روز اخیر‌، بررسی حجم ها و همچین سرمایه ورودی به نمادهای گروه های مختلف ‌(خاصه گروه خودرو) نشان می دهد که بازار در حال نبرد بین دو گروه سهامداران است.
وی ادامه داد: گروه نخست افرادی هستند که با علم به رشد میان مدت و بلندمدت بازار‌، اشتیاق فراوان به خرید سهام دارند؛ گروه دوم افرادی هستند که به نوسانات کوتاه مدت بسنده کرده و سعی در تثبیت سود و اصل سرمایه خود دارند.
این کارشناس بازار سرمایه، یکی دیگر از دلایل ریزش موقت بازار را جو منفی کاذبی دانست که به سبب سخنان رئیس کل بانک مرکزی در بین سهامداران رخ داد که به تفسیر نادرست اغلب آنها از این سخنان مربوط می شد؛ زیرا اظهارات سیف کاربرد عملیاتی برای تهدید سیاسی طرف آمریکایی داشت.
وی ادامه داد: از طرف دیگر، فضاسازی رسانه ای برخی گروه ها و سایت های مخالف دولت مبنی بر شکست احتمالی برجام و همچنین برقرار نشدن ارتباط بین المللی بانکی نیز سبب ترس در بین سهامداران شد.
صادقی اظهار داشت: آنچه مشخص است، آنکه کلیات بازار بزودی به روند صعودی بازمی گردد و میل به رشد در اغلب گروه ها شدت خواهد گرفت.
وی افزود: از مهمترین دلایل تائید این اعا‌، می توان به حجم ریالی و تجمیعی بازار، فشار خرید در برخی نمادها مانند ایران خودرو، سرمایه گذاری سایپا و زامیاد اشاره کرد. همچنین با ادامه روند اجرای برجام و اجرایی شدن قرارداد های صنایع مختلف با شرکت های بین المللی،‌ رشد اقتصادی هدفگذاری شده دولت یازدهم در کنار خبر همکاری بورس های بین المللی (از جمله ترکیه) با بورس تهران و سایر اخبار خوش اقتصادی که بزودی آثار عملی آنها در بدنه جامعه آشکار خواهد شد، شاهد رشد در بنیاد این شرکت ها و به دنبال آن صعود قیمت سهام بازار خواهیم بود.
وی در عین حال به سهامداران توصیه کرد که دید کوتاه مدت را برای سال ۹۵ از معاملات خود در بورس حذف و نگاه حداقل سه ماهه به بازار داشته باشند. ضمن اینکه خرید پله ای و کاهش میانگین در شرایط منفی این روزهای بازار را که فرصتی طلایی برای سرمایه گذاری است از دست نداده و بدون توجه به برخی اخبار، به فکر بهینه کردن سبد معاملاتی خود باشند.
شاخص کل بورس در دو روز اخیر بیش از دو هزار واحد ریزش کرد و به ارتفاع ۷۷ هزار و ۵۱۶ واحدی رسید. امروز(یکشنبه) بیشترین تأثیر منفی بر حرکت امروز دماسنج بازار سهام نیز به نام نمادهای معاملاتی شبندر، خودرو، کگل، خساپا و شپنا ثبت شد و در عین حال نمادهای حکشتی و رمپنا با رشد خود از ریزش بیشتر نماگر های بورسی جلوگیری کردند.
همچنین دیروز(شنبه) بیشترین تأثیر منفی بر حرکت امروز دماسنج بازار سهام نیز به نام نمادهای معاملاتی وبملت، خودرو، خاور، شبندر، وبصادر، ورنا و خکاوه ثبت شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا