عناوین اخبار

این مواد غذایی را خام نخورید!

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از تبیان ،در این مطلب ۵ ماده ی غذایی را معرفی می کنیم که پخته شده ی آنها مغذی تر از خام شان است.

اسفناج پخته برای حفظ آهن

اسفناج حاوی ترکیبی به نام اسید اگزالیک است. اگر این ماده ی غذایی را به صورت خام مصرف کنید اسید اگزالیک مانع از جذب مواد معدنی مانند منیزیم یا آهن آن در بدن می شود. پخت اسفناج به صورت بخارپز بهترین روش برای محدود کردن فعالیت این ترکیب می باشد. این مسئله در خصوص تمام سبزیجات دارای برگ مانند شلغم، تربچه، هویج فرنگی و شلغم نیز صدق می کند.

گوجه فرنگی پخته شده برای حفظ لیکوپن

فرآیند پخت باعث می شود که مهم ترین آنتی اکسیدان موجود در گوجه فرنگی یعنی لیکوپن تغییر ماهیت دهد. البته این گفته بدین معنی نیست که لیکوپن (عامل رنگ زیبای گوجه فرنگی) از بین برود. برعکس پخت گوجه فرنگی باعث می شود که این قدرت و میزان این آنتی اکسیدان افزایش پیدا کند. زمانی که گوجه فرنگی به صورت خام مصرف می شود بدن انرژی زیادی برای جذب لیکوپن صرف می کند و جذب آن تضمین شده نیست. بنابراین بهتر است گوجه فرنگی را با اندکی روغن تفت دهید.

تخم مرغ پخته شده برای جلوگیری از مسمومیت

مصرف تخم مرغ خام توصیه نمی شود چون وجود باکتری هایی مانند سالمونلا باعث بروز مسمومیت غذایی می شود. فرایند پخت بهترین روش برای خلاص شدن از این ترکیبات بیماری زا می باشد. یادتان باشد که نباید تخم مرغ را بیش از ۵ هفته در یخچال نگهداری کنید.

بروکلی پخته شده برای مقابله با سرطان

البته مصرف بروکلی خام نیز مفید است و باعث جذب ویتامین های آن می شود. اما در عین حال بروکلی و سبزیجات دیگری مانند گل کلم، کلم، شلغم، کلم کیل و غیره حاوی ترکیبی به نام گلوکوزینولات است. این ترکیبات خواص ضدسرطانی دارند. بخارپز کردن این ماده ی غذایی تاثیر زیادی در افزایش این ترکیب داشته و برای بدن مفید است.

هویج پخته شده برای حفظ بیشترین میزان ویتامین A

هویج پخته شده در مقایسه با هویج خام مفیدتر است. در واقع هویج پخته شده حاوی ترکیبی به نام بتاکاروتن است که بعد از مصرف در بدن به ویتامین A تبدیل می شود و این ویتامین برای بدن از اهمیت بالایی برخوردار است.
در حالت کلی توصیه می کنیم که سبزیجات بیشتری وارد برنامه ی غذایی تان بکنید و از خواص بیشمار آن ها بهره مند شوید.

منبع : تبیان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا