پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

اعلام آمادگی شبکه‌‌های سراسری برای معرفی ظرفیت‌های اصفهان/ همه ظرفیت‌های اصفهان را در سیمای کشور به تصویر می‌کشیم

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، علی‌اصغر پورمحمدی که در نخستین سفر استانی تیم مدیران شبکه‌های سراسری، به اصفهان سفر کرده بود در نشست صمیمی با شهردار و اعضای شورای اسلامی این شهر ضمن تبریک ماه رجب و میلاد امام جواد (ع) و با اشاره به اینکه این اولین بار است که این تعداد از مدیران شبکه‌های سراسری به صورت یکجا از تهران خارج شده‌اند، اظهار کرد: در این سفر ۱۹ نفر از مدیران شبکه‌های سراسری مشارکت داشته و تعداد معدودی نیز که در این سفر حضور نیافته‌اند، دلایل موجهی داشته‌اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اصفهان دارای بزرگ‌ترین ظرفیت نخبگان، هنرمندان، شهیدان، فرماندهان، صنعتگران، سیاستمداران، اقتصاددانان و علمای دینی است، افزود: همچنین اصفهان از سرمایه ‌بزرگی به نام شهروندانی برخوردار است که زندگی خود را با عقلانیت اقتصادی سپری می‌کنند و کمتر و بهتر مصرف می‌کنند تا زندگی بهتری داشته باشند.

معاون سیمای سازمان صدا و سیما با اشاره به اینکه باید در صدا و سیمای کشور بیشتر به اصفهان پرداخته شود، ابراز کرد: در حال حاضر شبکه‌های سراسری سازمان صدا و سیمای کشور آمادگی خود را برای همکاری بیشتر برای معرفی ظرفیت‌های اصفهان به عموم مردم کشور و جهان اعلام می‌کنند.

وی همکاری شبکه‌های سراسری برای پوشش برنامه‌های نوروزی با شهرداری اصفهان را مثال‌زدنی خواند و بیان کرد: باید توجه داشت که برنامه‌های پیش‌بینی شده برای عموم مردم در شهر اصفهان در نوروز ۹۵ با دیگر سال‌ها متفاوت بود و صدا و سیما عزم خود را جزم کرده تا این ظرفیت‌ها را برای الگوگیری به دیگر شهرها نیز تسری دهد.

پورمحمدی در ادامه به ظرفیت‌های بالای گردشگری در استان اصفهان اشاره کرد و افزود: ما سعی بر آن داریم که همه ظرفیت‌های اصفهان را در سیمای جمهوری اسلامی ایران به تصویر بکشیم.

وی با تاکید بر اینکه ما در نظر داریم از ظرفیت‌های موجود در اصفهان برای توسعه اقتصاد، فرهنگ و تمدن ایرانی استفاده کنیم، تصریح کرد: از این رو از این پس ساخت مستند از ظرفیت‌های اصفهان در شبکه «مستند» و همچنین معرفی جاذبه‌های اصفهان در شبکه‌های بین‌المللی از جمله «جام جم»، دعوت از اقتصاددانان بزرگ اصفهان در شبکه «اقتصاد» و همچنین طرح و حل معضلات اجتماعی توسط کارشناسان اصفهانی در شبکه «دو» بهره‌برداری لازم را داشته باشیم.

معاون سیمای سازمان صدا و سیمای کشور همچنین در ادامه با تاکید بر اینکه در یک دوره اصفهانی‌ها آمادگی خود را برای ساخت سریال سلمان فارسی اعلام کرده بودند، افزود: در حال حاضر فیلم‌نامه این سریال نوشته شده و آماده اجرایی شدن است و در صورت تمایل می‌توان این سریال را در زادگاه سلمان فارسی یعنی اصفهان تولید کرد.

حل مشکلات کلانشهر نیازمند یک گفتمان جدید است

شهردار اصفهان نیز در این دیدار ضمن تبریک ایام ماه رجب و میلاد امام جواد (ع) با اشاره به اینکه این روزها شهرهای میانی کشور نیز همچون کلانشهرها دچار چالش‌های زیست محیطی، ترافیکی، اجتماعی، مهاجرت بی‌رویه و … شده‌اند، اظهار کرد: برای ساماندهی این امر نیازمند درمان سریع هستیم و این در حالی است که همه اقدامات صورت گرفته در بسیاری از شهرهای کشور نقش مسکّن را داشته و کمتر به درمان توجه شده است.

وی با اشاره به اینکه رویکرد، نگاه و گفتمان جدید در شهرها می‌تواند تنها راه درمان سریع چالش‌های شهری باشد، افزود: باید توجه داشت که در یک دهه گذشته شهرداری‌ها با افزایش چالش‌های فرهنگی و اجتماعی وارد میدان شده و از رویکرد صرفاً خدماتی به رویکرد اجتماعی و فرهنگی روی آورده و موفقیت‌هایی را نیز داشته‌اند.

شهردار اصفهان تصریح کرد: راه‌اندازی معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی در شهرداری‌ها نمونه بارز این فعالیت‌هاست که به کمک نهادهای دولتی آمده و اقدامات شایسته‌ای را انجام داده‌اند.

وی با اشاره به آغاز گفتمان جدیدی با عنوان گفتمان دانش‌محوری در شهر اصفهان و تلاش برای تسری دادن این گفتمان به همه کلانشهرهای کشور بیان کرد: در گذشته تعداد صنایع، میزان تولید، کشاورزی و … سرمایه‌های اصفهان معرفی شدند و این در حالی است که در گفتمان دانش‌محوری نخبگان، هنرمندان، فضاهای فرهنگی و فرهنگسراها، دانشگاه‌ها و … سرمایه‌های یک شهر به حساب می‌آیند.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه در گفتمان دانش‌محوری دانش، محور و مبنای توسعه شهرها می‌شود، افزود: بر این اساس در شهرداری اصفهان در برنامه بلندمدت ۵۰ ساله، در برنامه ۵ ساله ۱۴۰۰ و بودجه ۹۵ این نهاد مولفه‌های فعالیت‌های دانش‌محور دیده شده است.

گفتمان دانش‌محوری جنس شهر و فعالیت‌های شهری را تغییر می‌دهد

وی با تاکید بر اینکه گفتمان دانش‌محوری جنس شهر و فعالیت‌های شهری را تغییر می‌دهد، اضافه کرد: در این شهرها واژه‌های جدید نوآوری، بازآفرینی و فن‌آفرینی معنا می‌یابد و موتور توسعه شهری با این نوع سوخت حرکت می‌کند.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه چنانچه بخواهیم در شهرها در دایره بسته حرکت کنیم جهشی نخواهیم داشت، ابراز کرد: با قرار دادن موتور توسعه شهرها بر محور نوآوری و آینده‌پژوهی و با تولید فکر و اندیشه می‌توان شاهد طراحی فضاهای جدید در شهر و حل بسیاری از چالش‌های فعلی باشیم.

وی با اشاره به ثبت جهانی شهر اصفهان در زمینه صنایع دستی و پیوستن این شهر به شبکه شهرهای خلاق جهان، اضافه کرد: شهرداری اصفهان می‌تواند با دریافت این برندها و استفاده از ظرفیت‌ها و نوآوری‌هایی که در شبکه شهرهای خلاق جهانی اتفاق می‌افتد اتمسفر شهری اصفهان را به اتمسفری دانشی، فرهنگی و خلاقانه تغییر دهد.

جمالی‌نژاد با اشاره به اینکه جریان‌سازی علمی برای ترویج گفتمان دانش‌محور در بدنه شهرداری اصفهان با برگزاری جلسات و نشست‌های نظریه‌پردازی با بهره‌گیری از اساتید بزرگ کشور انجام شده است، بیان کرد: در این جلسات همه مسایل ریز و درشت شهر اصفهان را مورد توجه قرار داده و برای آنها ایده‌پردازی‌هایی را داشته‌ایم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه شهر اصفهان به عنوان نخستین شهر کشور مرکز علمی و فناوری را راه‌اندازی کرده است، گفت: از این رو در حال حاضر شهرداری اصفهان بیرقی را دست گرفته و گفتمانی را آغاز کرده که چنانچه در همه کلانشهرهای کشور تسری یابد می‌تواند جریان‌سازی مثبتی در راستای پیشرفت کشور باشد.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه همه این اقدامات شهرداری اصفهان در کنار اقدامات روزمره این نهاد انجام شده است، ادامه داد: باید توجه داشت که شهرداری اصفهان نسبت به وظایف ذاتی و اصلی خود نیز توجه ویژ‌ه‌ای را داشته و پروژه‌های در دستور کار آن با پیشرفت قابل توجهی در حال انجام است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا