بازار‌های مالی ، بورس و بانکتحلیلعناوین اخبار

برگشت بازار سهام با موتور فلزی و معدنی/تغییر مسیر بازار بعد از ۸ روز ریزش

روز یکشنبه بسیاری از صف‌های فروش در نمادها و گروه‌های مختلف بازار سهام جمع شد که به این ترتیب انتظار می‌رفت روز دوشنبه شاهد بهبود و تقویت تقاضا در معاملات بازار سهام باشیم. بر این اساس از همان دقایق ابتدایی آغاز معاملات شاخص کل مسیرصعودی را آغاز کرد ودر نهایت با  ۹۱۹ واحدرشد ، موفق به عبور از کانال ۷۷ هزار واحدی و ایستادن در ارتفاع ۷۸ هزار و ۴۳۵ واحدی شود.

روز دوشنبه ،شاهد تقویت تقاضا، تشکیل صف خرید و رشد قیمتی اغلب گروه‌ها با محوریت گروه‌های بزرگی مانند خودرو، کانه‌های فلزی، فلزات اساسی، بانک و انبوه‌سازی بودیم که فضای مثبت حاصل از آن بر اغلب گروه‌ها و نمادهای دیگر مورد معامله در بازار نیز اثر مثبتی گذاشت.

به موازات رشد شاخص کل و هم وزن، شاخص صنعت نیز بیش از یک درصد رشد کرد که اغلب گروه‌ها سبزپوش بودند.

روز دوشنبه  انتشار خبر واگذاری بزرگترین معدن کشور به بخش خصوصی موجب اقبال بیش از پیش سهامداران به گروه معدنی شد. با مصوبه هیات دولت بزرگترین معدن کشور جهت بهره‌برداری ۲۵ ساله در اختیار شرکت گوهر زمین قرار گرفت. این مصوبه افزایش ارزش دارایی‌های سهامداران گوهر زمین را در پی دارد که ۲۰ درصد از سهام آن در اختیار “ومعادن”، ۲۷ درصد در پرتفوی “وامید”، ۳۰ درصد در پرتفوی “کگل” و نهایتاًً ۲۲ درصد متعلق به سرمایه گذاری غدیر است. 

هوچنین در روز دوشنبه ،نیز در بسیاری از تک سهم های بورس ،شاهد تشکیل صف خرید بودیم که متاثر از فضای رو به رشد حاکم بر بازار سهام بود.

در این روز در گروه غذایی شرکت شیر پاستوریزه پگاه اصفهان پیشنهاد هیئت مدیره در خصوص افزایش سرمایه١۵٠ درصدی از مبلغ ٨۴ میلیارد ریال به ٢٠٠ میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی را منتشر کرد و شرکت صنعتی بهشهر نیز طی گزارش ٣ ماهه منتهی به ٩۴/١٢/٢٩ با پوشش ١٢ درصدی سود خالص، مبلغ ٢٠٩ ریال سود به ازای هر سهم اعلام کرد و با صف فروش مواجه شد. 

در این میان شرکت قند خوی نیز به علت افزایش متوسط قیمت فروش شکر از ٢٢٣٨٩ ریال به ٢٢۵٨۶ ریال، کاهش یارانه هرکیلو شکر از٢٣٠٠ریال به ٢١۵٠ریال و در نهایت کاهش هزینه های حقوق وسربار به علت کاهش روزهای تولید با تعدیل مثبت ١١ درصدی نسبت به پیش بینی قبلی، مبلغ ٢٩١ ریال پیش بینی سود برای سال ٩۵ اعلام کرد. 

شنیده‌ها همچنین حاکی از این است که نماد سرمایه گذاری رنا برای تعدیل مثبت، احتمالا طی چند روز آینده متوقف خواهد شد همچنین افزایش سرمایه وساپا از محل سود انباشته تقویت شده است. 

به هر ترتیب در پایان معاملات امروز شاخص کل متاثر از معاملات مثبت اکثر گروه‌ها بخصوص گروه فلزی و معدنی و نمادهای فولاد و وامید با رشد ٩١٩.١٩ واحدی به ارتفاع ٧٨,۴٣۵ واحدی رسید که در این میان نمادهای تاپیکو و شبریز بیشترین تاثیر منفی را ایجاد کردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا