بازار‌های مالی ، بورس و بانکباشگاه مدیرانعناوین اخبار

صنعت گردشگری و بازار سرمایه

هر چند که صنعت جهانگردی و گردشگری از قدیم ایام در جوامع انسانی وجود داشته، اما در حال حاضر به صورت یک صنعت سود‌آور در آمده و مورد‌توجه بسیاری از کشورهای دنیا قرار گرفته است. سرزمین پهناور ایران نیز با میراث کهن فرهنگی و مکان های دیدنی و با تنوع مختلف آب و هوایی، جاذبه‌های گردشگری در شمال و جنوب کشور و جاذبه‌های مختلف طبیعی و اکتسابی از مناطق جذاب و دیدنی از این قاعده مستثنی نبوده، بطوریکه سفر به نقاط مختلف ایران برای هر گردشگر داخلی و خارجی، خالی از لطف و صفا نیست. موضوعی که صنعت گردشگری ایران را می تواند به یکی از صنایع مهم و پر اهمیت اقتصادی، بخصوص در روز های پس از لغو تحریم ها تبدیل کند و هر روز افق روشن تر و پر رونق تری را پیش روی خود ترسیم کند.

صنعت گردشگری، جایگزین درآمدهای نفتی
در حال حاضر صنعت جهانگردی و گردشگری کشورمان، به واسطه پتانسیل‌های بی‌شمارش و نقش انکارناپذیری که در اشتغال‌زایی دارد، به شدت مورد توجه قرار گرفته است. چرا که یکی از راه‌های همسو با اقتصادمقاومتی وکاهش اتکای بودجه به درآمدهای نفتی، رشد هر چه بیشتر صنعت گردشگری است. صنعتی که به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از صنایع بزرگ و سودآور دنیا است و منافع زیادی را برای کشور دارد.کسب درآمدهای ارزی و به تبع آن اصلاح و بهبود تراز پرداخت ها، توزیع مجدددرآمدها، ایجاد زمینه اشتغال‌، افزایش سرمایه‌گذاری و ایجاد ارزش افزوده و همچنین درآمد حاصل از فروش کالاها و خدمات مورد‌نیاز گردشگران و افزایش درآمدهای مالیاتی دولت و… ازجمله موارد درآمدزایی و سودآوری صنعت گردشگری در اقتصاد کشور است

صنعت گردشگری،نیازمند هزینه کرد بالا
صنعت گردشگری از جمله صنایعی است که پس از اجرای برجام و رفع تحریم ها، مورد توجه فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی قرار گرفته است. چرا که همانطور که گفته شد توسعه این صنعت می تواند باعث افزایش ارزآوری و همچنین افزایش درآمدزایی وبه تبع آن افزایش نرخ رشد اقتصادی کشور شود، اما این صنعت ، صنعتی است که برای بهره برداری و توسعه آن نیاز به منابع مالی و نقدینگی زیادی است. منابع مالی ای که سرمایه گذاران و فعالان این صنعت باید از طریق اخذ وام بانکی و یا از طریق مشارکت سرمایه گذاران بخش های دولتی و خصوصی. تامین نمایند. موضوعی که جایگاه و نقش بازار سرمایه و قابلیت های این بازار را، برای تامین مالی مورد نیاز پروژه های گردشگری را پررنگ می کند. برای نمونه فرض کنید که شرکتی در سبد خود طیف وسیعی از دارایی هایی همچون هتل، موزه، خانه های تاریخی، مراکز تفریحی و… را دارد، و این شرکت جهت مرمت و بازسازی اماکن تاریخی و یا ساختن پروژه های جدید، نیاز به سرمایه نقدی زیادی به صورت یکجا دارد. برای این کار در کنار راه های متداول مانند اخذ مستقیم تسهیلات از دولت و یا دریافت وام از شبکه بانکی،یکی دیگر از راه های مناسب و سریع، بازار سرمایه است .

بازار سرمایه؛ بازوی مالی گردشگری
با توجه به محدود بودن منابع مالی دولت، بانک‌ها و سرمایه بخش خصوصی برای تامین نقدینگی مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی، (بازار سرمایه) محل مناسبی به شمار می‌رود که با ورود شرکت‌ها به این بازار، به سرعت می توانند منابع مالی مورد نیاز خود را تامین نمایند و با توجه به اینکه یکی از مهمترین رسالت‌های بازار سرمایه، تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی فعال برای دستیابی به رشد و توسعه پایدار اقتصادی است، بدیهی است که با پذیرش شرکت‌های سرمایه گذاری و یا فعال در حوزه صنعت گردشگری در بازار سرمایه، می توان ضمن افزایش مشارکت بخش خصوصی در تامین مالی این شرکت ها، و به تبع آن زمینه تامین منابع مالی مورد نیاز شرکت های فعال در حوزه گردشگری را از طریق بازار سرمایه تسهیل و فراهم نمود.

نقش بازار سرمایه در صنعت گردشگری
شرکت ها از جمله شرکت های فعال در صنعت گردشگری می توانند منابع مالی مورد نیاز خود را از طریق بازار سرمایه به روش های مختلف از جمله عرضه سهام و یا سایر ابزار های نوین مالی تامین نمایند، برای مثال در صورتی که شرکتی دارای سابقه و طرح توجیهی باشد و بتواند شرایط لازم جهت ورود به بازار سرمایه و عرضه سهام در بورس و یا فرابورس را احراز نماید، می تواند با عرضه و فروش سهام خود در بازارسرمایه، منابع مالی مورد نیاز را تامین نمایند. ضمن اینکه بازار سرمایه با ابزار نوآورانه صکوک که دارای ساختارهای متنوع و منعطفی است، می تواند به عنوان بازوی قوی تامین مالی برای توسعه زیرساختهای صنعت گردشگری وارد عمل شده و نقش فعالی از طریق هموار کردن مسیر سرمایه بخش خصوصی به سمت پروژه های زیربنایی ایفا کند و موجب سودآور شدن و رونق این صنعت برای کشور گردد.

لزوم تهیه زیر ساخت های لازم در بازار سرمایه
از آنجاکه یکی از لازمه های سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی، تهیه زیر ساخت ها و مشوق های لازم برای سرمایه گذاری است، بنابراین لازم است تا مسئولین و سیاستگذاران با تهیه زیر ساخت هایی ازجمله تسهیل نحوه ورود شرکت ها به بازار سرمایه و همچنین سهولت در اجرای مراحل دریافت مجوزسرمایه گذاری و خروج وجه از کشور توسط سرمایه گذاران خارجی و تعریف ابزار های نوین تامین مالی و…زمینه تامین مالی شرکت ها و بنگاه های اقتصادی فعال در بخش های مختلف اقتصادی ازجمله شرکت های فعال در صنعت گردشگری را فراهم نمایند.

منبع :دنیای اقتصاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا