مصاحبه و گفتگو

لزوم تعریف برند بین المللی برای گردشگری جمهوری اسلامی ایران

علی اصغر شالبافیان افزود: کشور ایران منطقه ای است که همواره مورد اشتیاق و علاقه مسافران بین المللی بوده است، اما باتوجه به تبلیغات منفی جهانی که به صورت کاذب علیه جمهوری اسلامی ایجاد شده بود، تقاضا گردشگری بین المللی بالفعل نمی شد.

وی ادامه داد: در ماه های آینده گردشگری جمهوری اسلامی ایران با تقاضای بین المللی  رو به رو شده و تعداد گردشگران ورودی به ایران به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می کند.

لزوم تقویت زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری گردشگری کشور
عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در پاسخ به پرسشی درباره تکافوی زیر ساخت های حوزه گردشگری کشور با بیان اینکه ظرفیت محدودی تاکنون در توسعه گردشگری ایران چه در عرصه سخت افزاری و چه در حوزه نرم افزاری وجود داشته است، تأکید کرد:  زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری گردشگری کشور باید تقویت شود.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال کشور ایران در حوزه حمل و نقل هوایی چه از نظر ناوگان هوایی و چه از نظر فرودگاه هایی که می باید به صورت منظم و با کیفیت در صنعت گردشگری ایران ارائه خدمت کنند با محدودیت هایی مواجه است.

شالبافیان با اشاره به موانع صنعت گردشگری جمهوری اسلامی ایران در دو حوزه حمل و نقل و اقامتی گفت: در حوزه زیرساخت های ریلی و زمینی نیز مشکلات عدیده ای وجود دارد.

وی ادامه داد: در زمینه زیرساخت های اقامتی، اقدامات فراوانی در کشور صورت گرفته، اما محدودیت ها و کمبودهایی که اکنون در کشور وجود دارد در بخش هتل های ۴ و ۵ ستاره است که به نظر می رسد با بهره برداری از هتل های در دست ساخت، کمبودهای موجود تا حدودی جبران شود.

زیرساخت های اقامتی، تکافوی تعداد انبوه گردشگران بین المللی را نمی کند
لزوم آماده سازی منابع انسانی برای مواجهه با تقاضای رو به افزایش سفر به ایران 

وی تأکید کرد: اگر بنا باشد اهداف توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران و چند برابر شدن تعداد گردشگران خارجی براساس سیاست های چشم انداز ۱۴۰۴ جمهوری اسلامی ایران محقق شود، زیرساخت های اقامتی موجود تکافوی میزبانی تعداد انبوه گردشگران بین المللی را نخواهد داشت.

این فعال حوزه گردشگری ایران با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران اکنون به زیرساخت های نرم افزاری گردشگری کشور مانند منابع انسانی نیازمند است، اما کمتر به این مسئله توجه می شود، افزود: عمدتاً عملکرد زیرساخت ها در حوزه اقامتی و حمل و نقلی مطرح بوده، اما زیرساخت های منابع انسانی عمده ترین زیرساختی است که باید برای توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گیرد.

شالبافیان تأکید کرد: بحث آموزش نیروهای انسانی در رده های مختلف صنعت گردشگری از حوزه های عملیاتی گرفته تا حوزه های اقامتی، راهنمای تور، حمل و نقل و رده های بالاتری که در حوزه گردشگری فعال هستند، حتماً باید مورد توجه مسئولان برنامه ریزی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران  قرار گیرد.

توجه ویژه به صنعت گردشگری کشور طی سال های آینده
عضو هیئت علمی داشنگاه سمنان گفت: سال های آینده سال هایی است که صنعت گردشگری کشور بیش از هر زمان دیگر مورد توجه دولت، قوه مقننه و مورد توجه خود مردم ایران به عنوان یک ابزار توسعه اقتصادی قرار گرفته و روندی که اکنون در کشور آغاز شده است طی سال های آینده تداوم خواهد یافت.

وی تصریح کرد: اگرچه افت و خیزهایی نیز در این مسیر قابل پیش بینی است، اما در بلند مدت گردشگری جایگاه خود را پیدا خواهد کرد.

توسعه گردشگری مزیت عمده اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است
اما کاهش قیمت های جهانی نفت و فرآورده های آن چه آثاری برپیکره صنعت گردشگری کشور برجای خواهد گذاشت؟ آیا کاهش قیمت نفت به زیر ۳۰ دلار می تواند فرصتی برای توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران باشد؟ شالبافیان در پاسخ به این سؤال خبرنگار انتخاب خبر گفت: کاهش منابع درآمدی در سطح کلان کشور مانند کاهش قیمت نفت، کاهش ارزش ریال نسبت به دلار که نتیجه آن ارزان تر شدن سفر به ایران است، خشکسالی و بحران آب پیش روی جمهوری اسلامی ایران و سایر عوامل، همگی سیاست گذاران و برنامه ریزان جمهوری اسلامی ایران را به این سمت و سو هدایت خواهد کرد که به گردشگری به عنوان یک مزیت عمده اقتصادی و نجات کشور نگاه شود.

وی افزود: توسعه گردشگری یکی از ظرفیت هایی بوده که تاکنون در پشت پرده قیمت بالای نفت و درآمدهای نفتی جمهوری اسلامی ایران کمتر دیده شده، اما این ظرفیت به نظر می رسد که با کاهش درآمد نفتی به ویژه در حوزه های گردشگری سلامت، گردشگری فرهنگی و گردشگری زیارتی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

لزوم بسیج امکانات کشور برای میزبانی از گردشگران بین المللی
با همه ضعف هایی که در صنعت گردشگری ایران وجود دارد، استراتژی های کلان جمهوری اسلامی ایران برای توسعه گردشگری کشور چه می باشد؟ عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در همین رابطه گفت: «لزوم آمادگی کشور در برابر خیل عظیم گردشگران بین المللی» باید به عنوان یک اصل مهم پذیرفته شود.

وی افزود: ایران با قبول اینکه توسعه صنعت گردشگری می تواند بخش مهمی از اقتصاد کشور را تشکیل دهد، باید امکانات مختلف کشور را برای میزبانی درست از گردشگران بین المللی بسیج کند.

شالبافیان با اشاره به وظایف توأمان مردم و نهادهای حکومتی در انجام میزبانی درست از گردشگران بین المللی گفت: بخش های مختلف دستگاه های دولتی باید هر یک نقش خود را برای میزبانی درست از گردشگران بین المللی ایفا کنند.

این فعال و کارشناس صنعت گردشگری تأکید کرد: جامعه میزبان نیز باید خود را دربرابر گردشگران بین المللی انبوهی که از فروردین ماه سال ۱۳۹۵ سرازیر ایران می شوند، آماده کند، و در این راستا آموزش جامعه میزبان برای چگونگی برخورد با گردشگر، چگونگی تأثیرپذیری یا تأثیرناپذیری از گردشگر در این بین از اهمیت بالایی برخوردار است.

لزوم شناسایی دقیق توانایی های گردشگری کشور
بازارهای هدف توسعه گردشگری ایران باید شناسایی شوند

وی، استراتژی دیگر جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با خیل عظیم گردشگران بین المللی را شناسایی صحیح بازارهای هدف عنوان کرد و گفت: بازارهای هدف را باید به درستی تعریف کرد و با شناسایی الزامات بازارهای هدف، گردشگران را در کشور مدیریت کرد.

نویسنده کتاب «سیاست های گردشگری کشورها» با تأکید بر اینکه ایران به صورت بالقوه توانایی توسعه گردشگری را داشته، اما تاکنون درجهت شناسایی دقیق توانایی های گردشگری کشورمان اقدامی صورت نگرفته است، گفت: توانایی های تاریخی، زیارتی، پزشکی و طبیعت گردی فراوانی در کشور وجود دارد و این جاذبه ها می تواند پتانسیل ها مزیت های رقابتی جمهوری اسلامی ایران در بلند مدت باشد.

شالبافیان ادامه داد: تاکنون محصولات گردشگری مناسبی که موافق با میل گردشگران بین المللی باشد از پتانسیل های گردشگری موجود جمهوری اسلامی ایران استخراج نشده است.

وی به اصل «تبدیل منابع به جاذبه ها» در صنعت گردشگری اشاره کرد و کفت: بسیاری از منابع تاریخی و فرهنگی در کشور وجود دارد که این منابع به جاذبه های گردشگری تبدیل نشده، پس باید این منابع در یک فرآیند نظام مندی به جاذبه های گردشگری تبدیل شود.

ایران از طیف وسیع جاذبه های گردشگری برخوردار است
مقاصد گردشگران بین المللی نباید متمرکز بر مقاصد شناخته شده قبلی باشد

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان، از جمله استراتژی های مهم و تأثیرگذار جمهوری اسلامی ایران را انجام عملیات اطلاع رسانی، بازاریابی و تبلیغات در صنعت گردشگری کشورمان دانست و تأکید کرد: دولت ایران حتماً باید مقاصد جدیدی از گردشگری در کشور را ایجاد کند و سفرهای گروهی گردشگران بین المللی، متمرکز بر شهرهایی مانند اصفهان، شیراز، یزد و تهران نباشد.

وی با بیان اینکه ایران کشور بسیار متنوعی از طیف جاذبه های گردشگری است، تصریح کرد: در صورت تلاش مستمر و آگاهانه مسئولان جمهوری اسلامی می توان گردشگری را در کل کشور توسعه داد و اثرات مثبت گردشگری را در نقاط جغرافیایی کشور به نمایش گذاشت.

شالبافیان تأکید کرد: با استفاده از توان های گردشگری مناطق محروم کشور و توسعه گردشگری در نقاط محروم ایران می توان مشکلاتی از قبیل اشتغال زایی و درآمدزایی که امروز متأسفانه گریبان گیر بسیاری از نقاط محروم کشور شده است را  مرتفع کرد.

روحیه میهمان پذیری ایرانیان اصلی ترین دارایی ناملموس کشور در حوزه گردشگری
عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان از وجود روحیه میهمان پذیری ایرانیان به عنوان اصلی ترین دارایی ناملموس کشور در حوزه گردشگری یاد کرد و گفت: روحیه میهمان پذیری ایرانیان سرمایه بزرگی است که جامعه میزبان کشور طی قرون مختلف از آن بهره مند بوده است، و روحیه میهمان پذیری ایرانیان همچنان برای گردشگران بسیار جذاب است.

این فعال و کارشناس صنعت گردشگری اضافه کرد: نارسایی ها و کمبودهای امروز ایران در حوزه گردشگری به این معنا نیست که هرگز این کشور نمی تواند پذیرایی درخور و شایسته ای را از گردشگران بین المللی داشته باشد.

لزوم تعریف برند بین المللی گردشگری ایران مطابق با ظرفیت های ایران بزرگ 
وی ادامه داد: ایران باید بتواند بیش از گذشته عزم خود را در جهت توجه به صنعت گردشگری و ایجاد یک برند بین المللی گردشگری معطوف کند.

این فعال و کارشناس صنعت گردشگری تأکید کرد: وجود نارسایی ها و موانع فراوان در توسعه گردشگری ایران به این معنی نیست که کشورمان از توانایی لازم برای میزبانی درست از گردشگران بین المللی بی بهره است.

علی اصغر شالبافیان گفت: این میزبانی می تواند به نحو شایسته ای با همکاری، هماهنگی و همدلی همه ذینفعان گردشگری کشور صورت پذیرد.

گزارش :انتخاب خبر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا