پیشخوانخودرووقطعه سازیعناوین اخبار

مجوز افزایش نرخ خودروهای تولیدی سایپا و ایران خودرو صادر شد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از ایرنا ،رضا شیوا افزود: این افزایش نرخ برای خودروسازان سقف قیمتی است و این دو خودروساز می توانند افزایش قیمتی نیز نداشته باشند.
وی گفت: دویست و چهل و هفتمین دستور جلسه شورای رقابت به «بررسی بازار خودرو و چگونگی اجرای دستورالعمل تنظیم قیمت برای خودروسازانی که بازار انحصاری دارند»، اختصاص داشت.
وی افزود: در این جلسه بعد از بررسی های نهایی مقرر شد، از همان دستورالعمل گذشته برای قیمت خودروها در سال جدید استفاده شود.
شیوا ادامه داد: مرکز ملی رقابت با توجه به اینکه آمار تورم بخشی را از بانک مرکزی و کیفیت خودروهای تولید ایران خودرو و سایپا را از سازمان بازرسی کیفیت و بهره وری دریافت کرده بود، متغیرهای اعلام شده را در فرمول تعیین شده در دستورالعمل قرار داد.
رئیس شورای رقابت افزود: با توجه به اینکه کیفیت خودروهای تولیدی سایپا نسبت به سال گذشته کاهش یافته بود، جریمه کم کیفیتی برای آنها در نظر گرفته شد؛ همچنین کیفیت تولیدات ایران خودرو نیز همانند سال گذشته و ثابت مانده بود؛ هرچند این خودروساز جریمه نشد اما جایزه کیفیت نیز نگرفت.
شیوا اضافه کرد: براساس عدد و رقم های دریافت شده از فرمول مندرج در دستورالعمل، گروه سایپا مجاز به افزایش چهار دهم درصدی و گروه ایران خودرو نیز ۱٫۸ درصد مجاز به افزایش قیمت شدند.
به گفته وی، قرار شده مرکز ملی رقابت، عدد و رقم ها(تورم، میزان کیفیت خودروها و …) را به طور دقیق در فرمول تعیین شده قرار دهد تا قیمت خودروها به طور کامل مشخص شود.
وی تاکید کرد: با توجه به رکود در کشور، به نظر می رسد افزایش قیمت ها چندان مناسب نباشد اما به هر حال شورای رقابت وظیفه داشت این بررسی را برای تعیین قیمت ها انجام دهد.

** احتمال خروج تعیین قیمت برای خودروهای رقابتی
رئیس شورای رقابت در ادامه گفت: احتمال دارد در جلسه هفته آینده، قیمت گذاری برخی خودروها از دستورالعمل شورا خارج شود؛ در واقع اگر خودروها رقیب داخلی و خارجی داشته باشند، بازار باید نرخ آنها را تعیین کند.
شیوا افزود: در جلسه هفته آینده این موضوع را بررسی خواهیم کرد که اگر برخی خودروهای تولیدی ایران خودرو، رقبای داخلی یا خارجی دارد، نرخ آنها در بازار رقابتی تعیین و از شمول قیمت گذاری خارج شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا