عناوین اخبار

واکسیناسیون سراسری تب برفکی از ۲۵ اردیبهشت ماه آغاز می شود

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی ،مهدی خلج  در حاشیه نوزدهمین کنگره جامعه دامپزشکی در سالن همایش های رازی افزود: ایران به دلیل شرایط جغرافیایی در مخزن ویروس تب برفکی قرار گرفته و همین امر سبب ناامن شدن ایران از لحاظ ورود بیماری ها نسبت به گذشته شده است.
وی اظهار داشت: تلفات فروردین ماه و ابتدای اردیبهشت ماه امسال، هنوز از سامانه جامع اطلاعات جغرافیایی بیماری های دامی استخراج نشده است.
به گفته وی، همین بیماری در اوج خود در سال ۱۳۸۹، ۴۱ هزار دام را تلف کرد.
رئیس سازمان دامپزشکی ادامه داد: در مقایسه دو موج بیماری، اقدامات لازم برای تامین واکسن از موسسه سرم سازی رازی انجام شده و اکنون تولید رونق گرفته است بطوری که شرکت خصوصی روناک نیز هم اکنون در تولید واکسن تب برفکی نقش موثری دارد.
وی افزود: علاقه مندان تولید واکسن های دام و طیور می توانند بدون هیچ محدودیتی با مراجعه به سازمان دامپزشکی کشور، با رعایت قوانین، از تکنولوژی و دانش فنی موسسه رازی برای تولید استفاده کنند؛ همچنین سرمایه گذاری های مشترک با کشورهای ها داشته باشند.
وی یادآورشد: تاکنون ۹ میلیون دُز واکسن تب برفکی توسط موسسه واکسن و سرم سازی رازی، شرکت روناک و بخش دیگری از طریق واردات تامین شده است و امیدواریم تا پایان اردیبهشت ماه امسال، مشکل تب برفکی حل شود.
خلج افزود: در نظر داریم اواخر اردیبهشت از محل واردات واکسن، واکسیناسیون را آغاز کنیم.
وی درباره جلوگیری از رشد مراکز لبنیات سنتی توسط وزارت بهداشت نیز گفت: باید همه تلاش خود را برای ارتقا کیفیت شیر خام به کار ببریم زیرا بدون شیر خام سالم نمی توان فرآوده های نهایی سالم را به دست مصرف کنندگان برسانیم.
وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور در دو سال اخیر برنامه های مشخصی را برای ارتقا کیفیت شیر خام تهیه و به مجلس و دولت تقدیم کرده است، افزود: معتقدیم اگر به ازای هر لیتر شیر خام، ۱۰۰ ریال به نرخ آن اضافه کنند و در اختیار سازمان دامپزشکی قرار دهند، این سازمان می تواند با برنامه ریزی و به کارگیری فارغ التحصیلان دامپزشکی و آموزش آنها، نقش بسزایی در ارتقا کیفیت فرآورده خام دامی داشته باشد.
رئیس سازمان دامپزشکی گفت: در نهایت بازرسان بهداشتی شیر در روستاها، تضمین می کنند وضعیت شیرخام بهتر از شرایط کنونی شود.
خلج افزود: تلاش ما افزایش مراکز بهداشتی لبنیات سنتی و کاهش مراکز غیرمجاز است.
وی درباره امنیت شغلی فارغ التحصیلان دامپزشکی گفت: امنیت شغلی موضوع مهمی است که مورد توجه سازمان دامپزشکی قرار دارد؛ این شغل در عرصه اقتصاد ملی، بهداشت عمومی، سلامت جامعه و تجارت بین المللی نقش بی نظیری را ایفا می کند.
وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم شرایط را به گونه ای مهیا سازیم که فارغ التحصیلان ضمن دریافت آموزش های لازم، با شغل آینده نیز آشنایی یابند تا بتوانند علم را در عرصه عمل نیز منطبق سازند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا