شهر و جامعهعناوین اخبار

اصفهان نقطه عطف اتفاقات فرهنگی و سیاسی کشور است

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، علی‌اکبر کجباف در نشست «اصفهان در دوران سلجوقیه» که به مناسبت هفته نکوداشت اصفهان در مقبره خواجه نظام‌الملک برگزار شد با اشاره به اینکه اصفهان در دوران مختلف تاریخی همواره به عنوان ایالتی شناخته شده مطرح بوده است، اظهار کرد: همچنین باید توجه داشت که نام اصفهان در طول تاریخ ۱۵ بار تغییر یافته و امروز به این نام رسیده است.

وی با بیان اینکه اصفهان در دوران ساسانیان جزء چهار منطقه اصلی و همواره در طول تاریخ جزء سه شهر برتر و مهم ایران بوده است، ادامه داد: همچنین این شهر یکی از شهرهایی بوده که با صلح و سازش و به دور از خونریزی به تصرف اسلام درآمده است.

عضو هیئت ‌علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه اصفهان در طول تاریخ همواره نقطه عطف اتفاقات فرهنگی و سیاسی کشور بوده است، ابراز کرد: اصفهان پس از ورود اسلام به ایران همواره پایگاه مطرح شیعه و سنی بوده است و همچنین مراکز دانشگاهی و حوزوی مهم نیز در این شهر بنا شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه اصفهان به دلیل موقعیت جغرافیایی و فرهنگی که داشته در دوران مختلف پایتخت ایران بوده است، اضافه کرد: باید توجه داشت که بسیاری از شهرهای کشور قابلیت پایتخت شدن را داشته‌اند اما در این میان اصفهان بیش از همه و در زمان‌های اوج قدرت ایران پایتخت بوده است.

کجباف ادامه داد: اصفهان همواره آب و هوایی خوش، وضع اقتصادی مناسب، ابنیه متعدد، مراکز تاریخی و تمدنی بسیاری داشته و به همین دلیل مورد توجه حاکمان قرار گرفته است.

وی اهتمام مردم اصفهان به صنایع دستی و هنر در کنار کشاورزی و دامپروری را شاخصه بارز این شهر عنوان کرد و گفت: همچنین اصفهان در ادوار شکل‌گیری اسلام در شکوفایی علم، ادب و رشد دانشمندان پیش‌قدم بوده و جایگاه بالایی داشته اما در زمان سلجوقیان به دلیل تعصبات شدید رکودی در علم ایجاد شده و این در حالی است که دانشمندان همواره حضور داشته‌اند.

عضو هیئت ‌علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان در ادامه با بیان اینکه نگرش حاکمان ترکان در ایران نگرشی خشونتی و عدم یکجانشینی بود، ابراز کرد: این در حالی است که همزمان با این نگرش حاکمان سلجوقی نگرشی ضد خشونتی داشتند و در این زمان بود که حاکمیت یکجانشینی بر اصفهان و ایران حاکم شد.

وی با تاکید بر اینکه خواجه نظام‌الملک با صدرنشینی بر حکومت سلجوقیان علاوه بر تقویت این حکومت نسبت به تقویت مذهب عباسی و تسنن نیز اقدام کرد، گفت: خواجه نظام‌الملک مسائل سیاسی، مذهبی و اجتماعی را در اصفهان رونق بخشید و موجب حرکت و چرخش درست اقتصاد شد.

کجباف اضافه کرد: تعصبات خشک مذهبی برخی از حاکمان سلجوقی زمینه‌ساز به بیراهه رفتن این حکومت در برخی از زمان‌ها شد و این امر در رشد و توسعه اصفهان در دوران سلجوقی تاثیرگذار بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا