عناوین اخبار

ترشح هورمون محبت مادرانه هنگام زایمان طبیعی

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران،محمد تقی جغتایی افزود: ژنتیک و عوامل محیطی بر رشد مغزی جنین تاثیر می‌گذارد، نقش عوامل محیطی بسیار بیشتر است و مسائلی مانند استرس دوران بارداری مادر، فشار زایمان، زایمانهای سخت و نرسیدن اکسیژن به نوزاد در بروز اختلالات رشد مغزی نوزادان موثر است.
وی گفت: تحقیقات نشان داده است که سزارین در بروز اختلال اوتیسم در نوزادان موثر است و میزان شیوع اختلال اوتیسم یا اختلال در خودماندگی در کودکانی که از طریق سزارین به دنیا می‌آیند، ۲۰درصد بیشتر از نوزادانی است که با زایمان طبیعی متولد می‌شوند.
این متخصص علوم اعصاب درباره علت این عارضه توضیح داد: دلیل این مسئله این است که در زایمان طبیعی، هورمونی در بدن مادر ترشح می‌شود که هورمون اکسیتوسین یا هورمون محبت مادرانه است.
وی افزود: ترشح این هورمون هم به مادر آرامش می‌دهد و استرس را از او دور می‌کند و هم از طریق جفت به جنین منتقل می‌شود و میزان استرس نوزاد را هم کم می‌کند.
جغتایی گفت: وقتی نوزاد از طریق سزارین به دنیا می‌آید، چون مادر و کودک هیچکدام آ‌ماده نیستند، هنگامی که جنین از دنیایی به دنیای دیگر وارد می‌شود، هورمون کورتیزول ترشح می‌شود که هورمون استرس است.
وی افزود: ترشح این هورمون استرس نوزاد را بالا می‌برد و باعث عوارضی در سیستم عصبی نوزاد می‌شود.
مشاور وزیر بهداشت اضافه کرد: البته سزارین در برخی موارد که علل فیزیولوژیک و پزشکی دارد مانند کوچک بودن لگن مادر یا نچرخیدن سر نوزاد و .. باید انجام شود اما مورد آن زیاد نیست.
آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد، بیش از ۵۰‌درصد زایمانها در ایران به روش سزارین انجام می‌شود و این میزان در بیمارستانهای خصوصی بالای ۷۵ درصد است در حالی بر اساس استانداردهای جهانی میزان موارد سزارین در کشورها نباید از ۱۵ درصد کل زایمانها بیشتر باشد.
سالانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در کشور متولد می‌شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا