عناوین اخبارمسکن و عمران

بنیاد مسکن واحدهای مسکونی معیشت محور درروستاها می سازد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران،عزیزالله مهدیان در جلسه بررسی مشکلات مسکن روستایی استان اردبیل گفت: در اجرای طرح مسکن معیشت محور با وزارت جهاد کشاورزی تفاهم شده است تا همراه با مقاوم سازی مسکن روستایی در کنار آن برای رونق کشاورزی و دامداری روستائیان ابنیه لازم نیز احداث شود.
وی افزود: در راستای اجرای این طرح برای احیای فضاهای گردشگری روستاها، ترویج انرژی خورشیدی و عایق بندی دیوارهای مسکن های روستایی نیز تلاش می شود.
وی اظهار کرد: روستاهای استان اردبیل بالاترین فضای معیشتی و گردشگری را در کشور دارا هستند و از این نظر در اجرای طرح مسکن روستایی معیشت محور، امکان ساخت و تامین فضاهای مهمان پذیر نیز در روستاهای این استان وجود دارد.
مهدیان بیان کرد: پنج میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی در کشور وجود دارد و در دهه گذشته حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد از آنها مقاوم سازی شده است.
او ادامه داد: میانگین مقاوم سازی مسکن روستایی در کشور ۴۰ درصد و در استان اردبیل ۵۰ درصد است و برخی از استان ها مانند کرمان، مازندران و گیلان به رقم ۷۰ درصد دست یافته اند.
معاون بازسازی مسکن روستایی بنیادمسکن انقلاب اسلامی گفت: روستاهای استان اردبیل از نظر نشاط و ماندگاری مردم جزو روستاهای زنده محسوب می شوند و باید برای ترویج مقاوم سازی مسکن روستایی و استقبال روستائیان این استان از تسهیلات مربوطه تلاش شود.
مهدیان افزود: ابتدا در روستاهای استان سیستان و بلوچستان از تسهیلات مقاوم سازی بنیادمسکن استقبال نمی شد و ساخت مسکن های روستایی را در این استان بنیاد مسکن برعهده گرفته بود اما بعد، مردم با لمس مزایای آن به استفاده از تسهیلات مذکور روی آوردند.
وی اظهار کرد: هرچند در نظر مردم میزان تسهیلات مقاوم سازی بنیادمسکن برای ساخت یک واحد مسکونی کافی نیست اما می توان با تجدید نظر در مقدار زیربنا و طرح مسکن از تسهیلات موجود برای ساخت مسکنی یادوام بهره برد.
وی بیان کرد: در سال گذشته ۲هزار میلیارد ریال اعتبار برای مقاوم سازی مسکن روستایی در کشور مصوب شده بود که به طور کامل تخصیص نیافت و از آن اعتبار برای استان اردبیل چهار هزار و ۷۰۰ میلیون ریال اختصاص یافت.
معاون بازسازی مسکن روستایی بنیادمسکن ادامه داد: امسال نیز ۲هزار میلیارد ریال برای مقاوم سازی مسکن روستایی در بودجه کشور منظور شده است و تلاش می کنیم اعتبار سال جاری استان اردبیل را نسبت به سال گذشته به دو برابر افزایش دهیم.
وی گفت: برای افزایش میزان تسهیلات ساخت مسکن روستایی و زنجیره ای شدن تضمین بانکی آنها در کشور تلاش می کنیم و برای تامین اعتبار از محل اعتبار حوادث مسکن روستایی جهت رسیدگی به روستاهایی که در معرض خطر قرار دارند محدودیتی وجود ندارد.
مجید خدابخش استاندار اردبیل نیز در این جلسه افزایش درصد مسکن مقاوم سازی شده در این استان از ۵۰درصد به بالا راخواستار شد.
وی گفت: طرح مسکن روستایی معیشت محور مصداق سیاست اقتصادمقاومتی است و روستاهای استان اردبیل به لحاظ قابلیت های بومی، محلی و سنتی شرایط لازم برای اجرای این طرح را دارند.
وی افزود: در استان اردبیل مردم روستاهایی که حتی تسهیلات مقاوم سازی دریافت نکرده اند به ماندگاری در زادگاه خود علاقه نشان می دهند و درآمدزایی و رونق اقتصادی روستاها در الویت امور قرار دارد.
وی اظهار کرد: علاوه بر تسهیلات مقاوم سازی مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از منابع مالی مختلف برای رفع مشکلات روستاهای استان استفاده می کنیم.
خدابخش بیان کرد: باتوجه به تجربه زلزله و خسارت های آن در استان اردبیل، مقاوم سازی مسکن روستایی در این استان اجتناب ناپذیر است و باید برای ترویج نوسازی خانه های روستایی تلاش شود.
فرهاد سبحانی مدیرکل بنیادمسکن انقلاب اسلامی استان اردبیل نیز در این جلسه گفت: در استان اردبیل ۱۰۲ روستا با ۲۰ الی ۵۰ خانوار وجود دارد که تاکنون از تسهیلات مقاوم سازی مسکن استفاده نکرده اند.
وی نبود فرهنگ استقبال از تسهیلات مذکور، نداشتن توان مالی در بازپرداخت تسهیلات و ناکافی دانستن تسهیلات نوسازی را از علت های بی میلی مردم به بهره مندی از تسهیلات مقاوم سازی مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعلام کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا